Cadillac 1959 Fleetwood

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Bjorn C
Forumsberoende

Re: Bmw E30 M73 V12 + Cadillac 1959 Fleetwood

Inlägg av Bjorn C »

kul när man har reggbesiktning på onsdag och kl racing de skitföretaget lovade mig ha kylare för vatten oljekyl till motorn och automatlådan hos mig senast torsdag annars skulle jag inte beställa grejerna alls och så är de inte skickat förens idag så tidigast måndag får jag delarna
då ska de tillverkas kylarfästen å pressas slangar och jag kommer inte hinna provköra nått tills onsdagsmorgonen i54i486t8cteycw468tyn4xw5yn8oqiu5muqzimux4imttyih

en gång å aldrig med kl racing
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

till slut kom kylaren och jag han efter mycke om och men reggbesikta bilen så nu har jag svenska reggnr ;)
fick igång bilen kl 3 på natten och jag skulle besikta kl 9 på morgonen så de blev en snabb provkörning runt byn och kunde bara konstatera att bilen ändligen gick med cheva 6,2 liters diesel v8 och th 700 låda
motorn läkte tyvär vatten som ett såll och jag var tvungen ta flakväxlaren till bilprovningen , de visade sig att den nya vattenpumpen var paj och läkte genom skvallerhålet :(
bytte vatten pump igår och skulle montera elfläkten och svetsa ett fäste för den och då hoppade en loppa från svetsen på en kylarcell och brände hål i den så nu läker i stället kylaren men gamla vattenpumpen är dock tät så nya grejer är kanske inte så bra alltid
tycker de är jäkla konstigt att inte kylaren höll ens för en loppa men de är väl så med kina kylare så nu måste jag väl köpa en till å vänta ett halvår på den också typ :(
köpte även nå nya boss 338 crom 20 tummare som jag trodde skulle bli skitsnyggt på bilen men när dom väl var monterade så blev jag besviken som fasiken
beställde nya coys c5 crom i stället och sålde dom andra fälgarna och nu äntligen blev de bättre men jag måste sänka bilen 5 cm runt om
var igår ut och provkörde den igen trots läkande kylare och de gick väl hyfsat , har en del provisoriska saker att åtgärda som elen och så måste jag köpa en bra elfläkt med termostatstyrning och skaffa en ny tempgivare till för den som är flyttad över nå på motorn från cadillacen verkan inte stämma då jag tror motorn går varmare än vad mätaren visar

inredningen är ju gode sönderbränd så den och golvet ska bytas nu hära framöver när tid och ork finns
skruvade ju gärnet i typ 3 dagar å sov knappt nå för att få den att gå innan besikningen och de har satt sina spår

nyrenoverad 6,2a som jag köpt
Bild

nya motorfästen
Bild
Bild

i denna ställning hänger jag alltid upp motorerna i när man ska bygga fästen mm och den är guld värd
Bild

brukar svetsa fast en stålbit i remskivan och ramen så man alltid har motorn centrerad
Bild

vanen fick donera lådan i väntan på att jag renoverat en ny till den så får den tillbaka en å blir inte utan
Bild

motorn med nya remdrivna vakumpumpen till bromsservon
Bild

boss 338 fälgarna som jag inte gillade de minsta
Bild

nya kylaren med motoroljekylare och automatlåde kylare
Bild

första provkörning på byn 6 timmar till besiktningen
Bild

nybesiktad och på väg hem igen ;) man ser varför vingarna komme till i samband med att usa försökte bestiga månen under samma tid som bilen tillverkades
Bild

nya coys c5 crom 20"
Bild

satt lika fint som en fläskläpp ;) dock ska den sänkas 5 cm runt om
Bild

testade att rengöra dörrsidorna med nå specialmedel å de blev ju lite bättre
Bild

vattenpumpsbyta på midsommar som resulterade i trasig kylare :(
Bild
mickeidiket
För mycket laddtryck

Inlägg av mickeidiket »

Jävligt frän! :)
wuffee
Forumsberoende

Bmw E30 M73 V12 + Cadillac 1959 Fleetwood

Inlägg av wuffee »

Du kan inte slänga i 3 påsar malen ingerfära? De tätar gaaaranterat så du kan åka tills du får ny kylare iaf!
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

Går den inte svetsa?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

Jag gillar de solbrända å slitna stuket så de är kul att fler tycker de :) jag provade med stp kylarcement men de höll bara tätt ett tag och de har jag lagat många kylare tidigare med , jag ska prova omega kylartätning innan jag beställer en ny för de verkar vara ett du dundermedel , svetsa kanske går men de är så sjukt tunt material så jag tror att man förstör mer än vad man lyckas laga , har aldrig pajat en kylare förr å framför allt inte av en svetsloppa de är ju nästan pinsamt och man kan ju undra hur lång livslängd de är på dessa kylare om de vibrerar lite å skakar med tanke på att bottenraden på kylaren är böjd som en banan redan när jag fick den :/ mvh Björn
jol
Forumsberoende

Inlägg av jol »

Hör med dessa ifall du inte orkar vänta ett halvår till på en billig kylare.

Piteå Kylarverkstad
Rågrindsv. 34 , 94332 , Öjebyn
Tel 0911-661 92
Peter Strandberg
Alfa kombi
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

undra vad de kostar att tillverka en ny kylare där , jag vet att dom brukar förstärka kylarna till pickupper och sånt just för att de vibrerar och bryter i dom när man kör över stock och sten men de är ju vanliga kylare

känns inte som jag ids ringa kl racing och beställa en ny kylare efter deras kassa service och bemötande plus att kylaren är dålig och ruggigt klent byggd

Med vänlig hälsning
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

Jag la till en tusenlapp och köpte en 3" Griffin från Arvika El & Motor, funkar riktigt bra att handla från dom
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

måste kolla där om dom har kylare i mina mått så köper jag en ny där för dom är ju kända för bra kylare
blir lite sur på mig själv också som köpte billiga kina saker för hitils har jag bara varit med om att sånna affärer blir dyrare i slutändan och även så i detta fallet :doh:

här har dom ju Griffin kylare med samma mått för 500 kr mer än kl racing :doh:
går den inte laga så beställer jag en på måndag
http://butik.arvikael-motor.se/Kylsyste ... uct_id=642
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

har gormat med torkarmotorn i morse
6 timmar senare förstår jag varför en ny kostar 4900 kr å nu ger jag upp för jag fattar mig inte på konstruktionen plus att axeln har börjat snurra i plastdrevet i växellådan på torkarmotorn
vet nå av ett bra Cadillac forum som hojta gärna till men d ekänns mest som de är lite hemliga gamla gubbar som skruvar i dessa och lägger inte upp så mycket på nätet

blev dessutom jävat livrätt när jag tog isär spolarpumpen som sitter på torkarmotorn
där inne gömde sig en jävla skorpion unge å jag hatar små kryp
den var tack å lov död och va 1,5 cm stor men de är då ingen tvekan om att de var en skorpion i alla fall för man såg lilla taggen på svansen tvi fan hoa hoa så obehagligt varför köpte jag inte en ny audi i stället å lämnade in den på service nån gång per år
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

jag har i alla fall sålt bmw bygget nu och de känndes lite surt då jag verkligen hade velat bygga den klar men man kan inte ha hur många projekt heller så den gick till några trevliga grabbar från sundsvall

har slitit lite med cadillacen å nu är golvet bytt i alla fall
la allt kant i kant och de blev jävligt bra så nu ska inte rost vara nå bekymmer närmaste 20 åren i alla fall
ska epoximåla den invndigt i morgon och så ska den ljudisoleras med ett speciellt matrial så den blir tyst och fin när väl matta å sånt komme rpå plats
var ju en sväng på power big meet och köpte lite delar bla fyndade jag en spliterny torkarmotor till den fina summan av 3700 men bättre de än en renoverad för 5000
köpte även en cadillac skylt som genast hamnad epå garageväggen som redan verka rha retat upp nå merca ägare å då var de ju värt varenda kr å bara därför fick den hamna ovanför en av utebelysningarna så den även syns i mörkret ;)
vi körde dock husbuss till power big meet men till veckan ska cadillacen förhoppningsvis till lycksele på motorveckan som premiär tur utanför byn ;)
köpte även på mig en suburban för en struntsumma som skulle ha trasig startkrans men så lätt är ju adrig ett fel så de blev att plocka isär motorn och byta lite grejer men nu är den tillbaka och tuffar på som den ska
givetvis hade ju fördelningslådan fastnat på lågväxeln men jag köpte ju en suburban till som jag stal den nyrenoverade 6,2a till cadillacen ifrån så jag tog även lådan fördelningslådan och en drivaxel från andra subban så nu kan man köra lite offroad med 4x4

ska plocka ihop en låda till vanen också så den får rulla och igentligen skulle jag ha gjort de i veckan och kört upp cadillacen på biltransporten och dragit ner de lasset med vanen men med dom nya fälgarna på cadillacen så ryms den inte på bilsläpet så nu får man försöka få tag på ett hotellrum i lycksele på motorveckan annars är de ju kanon att bo i vanen på sånna resor

har sökt en ägghusvagn med ljus och lykta till cadillacen men har bara fått tag i uppruttnade lik å nå sånt ha rjag inte tänkt dra på mig men en löstagbar dragkrok ska jag fixa till cadillacen ifall nån husvagn dyker upp framöver och de måste vara en med släta sidor så den går måla och slipa ner i samma slitna stuk som cadillacen ;)

kapat ur golvet fram
Bild
Bild
nytt golv kant i kant
Bild
upp pallad
Bild
subba motorn
Bild
första provturen med nya motorn och fungerande fördelningslåda
Bild
alltid retar den nån ;)
Bild
behöver en 700 låda
Bild

nu är de ju norrlandsveckan i rallycross och jag var å såg i kalix idag och de var skitkul
linus westman van alla 3 heaten och hade snabbast tid i all heat också men en bromsskiva sprang efter tredje heatet och när dom väl bytt den så var bromsen svampig inför finalen men han tog i alla fall starten och ledde några varv men till slut komme tiger om och vann så nu ligger linus och tiger delad 1a inför finalen i skellefteå och vinnaren får 60 papp så de ska bli kul att se vem som drar sista strået

de var nog allt hoppas lycksele är lika bra som tidigare och att bilen tuffar på
mvh
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

Riktigt frän cadlilac :) diesel går ju rätt billigt med. alltid retar det nån :P
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
projekttrads_njutare
Lite mer laddtryck

Inlägg av projekttrads_njutare »

.... lr petat i bmw motorn du hade tänkt till andra bygget . Snacka om att "alltid retar det någon" möjlighet
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

jag har ju nån sjuk dragning för 6,2or så de får funka tills vidare ;)
i impala 65an jag hade tidigare kunde en bmw v12 eller v8 ha suttit fint men den bilen bran ju inne i garagebranden så de gick som de gick men den

har epoxymålat golvet igår samt kittat de med krosserikitt och idag blev de målat ytteligare ett varv med svartfärg så äntligen är denna rostlagning över och nu är den klar invändigt så nu ska karosen lös från ramen i vinter och blästras och målas undertill och så byter jag alla bussningar å sånt som är torrsprickor i men karossen förblir solbränt även nästa sommar

har även kopplat lite el idag och amrikansk el är ju verkligen de sjukaste som finns
i princip allt är de direkt ström på och så styr man med gjorden och de är ju lagomt kul när man har bytt motor och har ett annan elsystem på den , nåja tror jag har fått till de mesta utom laddlampan som är en provisorisk lösning tills vidare

böt även bakaxelolja så gott de gick
de finns nämligen ingen bottenplugg så man fick suga ur all olja och den var verkligen som kolsvart snor så d ebehövdes verkligen men nu är de ny å fin olja där å säkert skär axeln bara för de med min tur

i morgon ska asfaltsmattor värmas in så den blir tystare invändigt och så ska de även sprutas en typ av karosserimassa invändigt som torkar fort och är utmärkt för ljudisolering men d eär ingen vanlig kletig skit utan en suverän sak

ska se om morsan lyckas sy upp nå tjockare filtar jag ahr köpt som överdragsklädsel tills jag får skicka iväg inredningen å få nya soffa och baksäte med ny stoppning samt nytillverkade dörrsidor och så ska jag fixa instrumentbrändan själv i vinter

mvh
Skriv svar