Utblåst toppackning

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
Janne A
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Utblåst toppackning

Inlägg av Janne A »

Jaha, då kan man konstatera att N2O ger höga cylindertryck :shock:

Motorn (B20) är inte särkilt hårt stressad för att kunna köras med till vardags med, ligger någonstans 100-120hk.

Jag har monterat ett sportsman fogger i min Amazon som är avsett för V8, tanken är att skjuta gas i två steg för att inte spinna bort mig fullständigt i starten.
Lite launchcontrol kanske det kan kallas, eller något :D .

Hur som haver har det pillats och bestyckats och provats fram och tillbaka och kom fram till att 100hk i starten blev ok med rallyslicks.
Greppar bra och sätter sig bra.

Då kommer vi steg 2, testar uppåt mer och mer :roll: och 75hk blev en kalas kombination :twisted:

Tills......stiftet på cyl 2 smälter under en repa, och det bakskjuter så in i h-vete, det bromsade till ordentligt i 170 knutar.
Tar mig hem för egen maskin men kan konstatera att stiftet smält och det mesta vattnet gått via cyl2 och ner i vevhuset.

Att det baksköt ordentlig var lätt att konstatera, tryckstöten blåste ett 4" stort hål i luftfiltret.

Luftfilter bitar och vatten i hela motorrummet, blir så trött.
Nya tag imorgon och lyfta toppen och inspektera, bara hoppas att cylinderväggarna klarat sig :(

Jannelainen
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det där lät så spännande så det är nästan så jag kräver bilder av kalaset! :shock:

Det lät annars väldigt kul att någon satsar på gas. ;)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av fizz »

låter som en bra show om inte annat! ... :wink: :shock:
Older and YZer ....
fuggeturbo
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av fuggeturbo »

Hoppas det mesta klara sig då. Det lät som du hade kul en stund iallafall :lol:
Användarvisningsbild
Janne A
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Janne A »

Tack för dessa värmande ord och stabilt byggda motorer :D

Har lyft av toppen och inspekterat cyl.väggar, kolvar, övre komp.ring.......blocket HAR KLARAT SIG, tjoho :D :D .

Tog med toppen till jobbet inatt och rev isär, även överdelen har klarat sig :D :D .
Passade på att göra lite modifieringar på toppen samtidigt.

Värre vart det med toppackningen, stålfodringen hade brustit på tvåan mot den lilla kylkanalen som är närmast cyl.väggan.
Ser lite mysko ut, som om den blivit avklippt.
De övriga stålfodringarna är inte så runda längre :shock: dom har skjutits ut i motorns längd riktning :roll:
Misstänkte att block och topp skevade, men allt är rakt............mycket mystiskt.

Stöddigare packning behövs, den gamla var till E-motorn (0.8mm).
Komp förhållandet blev lite bättre med denna för kommande E85 konvertering.

Tänkte lägga ut några bilder också, men har f-n gör man på detta forum.
Måste man länka till bilder?

Jannelainen
Användarvisningsbild
Janne A
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Janne A »

Nu har jag lyckats med att lägga upp lite bilder på eländet :oops:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

häftigt! hur laddar du gasen har du någon varvtals trigger på andra steget och hur mycket tändning har du på dom olika stegen? kompa? vilket värmetal hadde du på stiften? cam? 98oktan? bränsle system?
Användarvisningsbild
Janne A
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Janne A »

Triggningen för steg två sitter i vxlspaken :roll: ett T-handtag med en liten vippströmbrytare som jag slår över samtidigt som tvåan slängs, inte särskilt hi-tech :D men det funkar.
Funderade på att införskaffa ett NOS controller men nackdelen med den är att den känner inte av dåligt grepp på driven, inte så kul att stampa 175hk av och på.
Risken för hiskeliga bredhas är överhängade då kraften kommer DIREKT! :shock:

Kör med samma tändinställning på bägge stegen, det är ett evinnerligt skruvande fram och tillbaka på fördelaren, tills jag fått dit ett bättre tändningsystem där man kan utnyttja en enable ingång för att sänka tändning vid fullt gaspådrag.
Sitter iofs Lucas brytarlöst system på motorn idag som funkar kalasbra.

Kompet ligger på rätt så exakt 10.71:1

Stiften heter NGK 8HCS, två steg kallare än std.

Kammen är en K-kam, absolut inte optimalt för lustgas :lol: men funkar bra till vardags.
Men har försökt att kompensera detta med att köra med 38.5mm avgas ventiler (insug 46mm) med tillhörande portning.

Kör på vanlig handelsbensin 98oktan, separat tank till lustgasen och oktanbooster med nitro i.
"Huvudbränslet" är också 98oktan, men med 25% E85 för att minska spikningsrisken.
Konvertering till E85 ligger inom en snar framtid.

Bränlsesystemet är mekaniskt till SU fuggarna och har en blå Holley pump
till gaseriet.

Har fått ihop eländet och varmkört, efterdragit toppen, snart dags igen!

Jannelainen
TommyBrand
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av TommyBrand »

vad hände sen? :D
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Janne A skrev:Triggningen för steg två sitter i vxlspaken :roll: ett T-handtag med en liten vippströmbrytare som jag slår över samtidigt som tvåan slängs, inte särskilt hi-tech :D men det funkar.
Funderade på att införskaffa ett NOS controller men nackdelen med den är att den känner inte av dåligt grepp på driven, inte så kul att stampa 175hk av och på.
Risken för hiskeliga bredhas är överhängade då kraften kommer DIREKT! :shock:

Kör med samma tändinställning på bägge stegen, det är ett evinnerligt skruvande fram och tillbaka på fördelaren, tills jag fått dit ett bättre tändningsystem där man kan utnyttja en enable ingång för att sänka tändning vid fullt gaspådrag.
Sitter iofs Lucas brytarlöst system på motorn idag som funkar kalasbra.

Kompet ligger på rätt så exakt 10.71:1

Stiften heter NGK 8HCS, två steg kallare än std.

Kammen är en K-kam, absolut inte optimalt för lustgas :lol: men funkar bra till vardags.
Men har försökt att kompensera detta med att köra med 38.5mm avgas ventiler (insug 46mm) med tillhörande portning.

Kör på vanlig handelsbensin 98oktan, separat tank till lustgasen och oktanbooster med nitro i.
"Huvudbränslet" är också 98oktan, men med 25% E85 för att minska spikningsrisken.
Konvertering till E85 ligger inom en snar framtid.

Bränlsesystemet är mekaniskt till SU fuggarna och har en blå Holley pump
till gaseriet.

Har fått ihop eländet och varmkört, efterdragit toppen, snart dags igen!

Jannelainen

jo att packningen flög är nog inte packningens fel, med så mycket gas, 98 oktan, 10.7 i komp, K kam med höga cylindertryck, ingen tändnings retarder, ingen varvtals styrning så är det inte konstigt, cylinder trycken blir utomjordiska :shock: spesiellt under 6500rpm.

för att kunna få detta att fungera så måste du bygga om en del grejor eller minska mynstyckerna ordentligt.
dezzan
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av dezzan »

7-8 grader retard på tändningen går ju att köra med, så retard box är inte nödvändig.

Skulle tro att du måste köra på ren räsersoppa i lustgastanken.

Du måste kontrollera att verkligen har rätt bränsletryck på lustgas sidan, kan hända att det gått för snålt.

Sen är det nog friskt laddat med 175hk på en sådan liten motor.
Lycksele Bildemontering http://www.lyckselebildemontering.se/ *** Stormyrlidens Åkeri AB i Tärnaby *** BILSKADECENTER LYCKSELE
www.teamascona.se
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

dezzan skrev:7-8 grader retard på tändningen går ju att köra med, så retard box är inte nödvändig.

Skulle tro att du måste köra på ren räsersoppa i lustgastanken.

Du måste kontrollera att verkligen har rätt bränsletryck på lustgas sidan, kan hända att det gått för snålt.

Sen är det nog friskt laddat med 175hk på en sådan liten motor.
+175 hk på en motor som ger 130hk sug är som om ni skulle ladda +1000hk gas i eran v8 :shock: 1760hk!

vid 3500rpm motsvarar nog cylindertrycket i den B20 ca 4 bar laddtryck med turbo :wink:
Användarvisningsbild
fredda
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av fredda »

har du nå fler bilder på lustgasinstalationen??
är väldigt intresant :wink:
Volvo 740 v12 turbo
Användarvisningsbild
Janne A
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Janne A »

He,he, min avsikt var väl egentligen att testa den bortre gränsen för vad man kan piska B20:n med N2O utan att modifiera för mycket.

Fick det hela till att fungera tillfredställande sedemera, kambyte var av vikt, insåg jag väl :lol:
Särskilt med såpass mycket gas.

Kammen som åkte i var avsedd för kompressormatad B20, NH 049 har jag för mig att att den heter (har ju minne som dö bäver, utan anteckningarna).
Sänkte även bestyckningen på andra steget från 75 till 50hp.

Kompsänkte även något, från 10:71 till 9:66.

Det största besväret var att få flottörhusen i fuggarna till att ta emot tillräckligt med bränsle, när jag konverterade till E85.
Motorkaraktären med denna kam och utan överladdning var inte särskilt upphetsande, men varvade väldigt gott.
8000rpm var inga problem.

Körde denna motor en hel del repor på de lokala rakorna här i bygden, därav inga tidslippar, tyvärr.
Gjorde åt 2st 15lbs flaskor, så lite gas rann det igenom.

Dezzan, jag gjorde som du skrev tidigare, ren racesoppa till gasen!

Ryckte av drivaxlar tillsammans med slicksen, vart väl inte jätteförvånad :wink: särskilt inte när man dumpar kopplingen vid 7000rpm.

Bakaxel byte, sen var det dags att lägga i min 2,4L maskin för uppkörning till förarlicens.

Har rivit motorn i vinter och kollat upp botten lite närmare, stakar, kolvar, etc, och kunde konstatera att den har klarat sig bra.

Dock var det tendenser till komprimeringar i ringlandet, på kolvarna.
Förvånar mig inte ett dugg då det STANDARD kolvar :lol:

Skall man sammanfatta det hela så har det funkat över förväntan.
Blir med största sannolikhet en lustgas motor till, fast med en lite annorlunda grund setup, så det pallar mer mos.

Har börjat snida på min kommande turbomotor, så extremare gasmotorer får vänta lite.....men det kommer :wink:

Janne A
Skriv svar