Heavy metal bmw:n
Re: Heavy metal bmw:n
Jag personligen tror inte på såna där lådor alls.
Men om du vill ta bort lite momentpikar, bygg en proper kardan med minst en st hardyskiva. Tror det kan hjälpa en hel del.
Mvh Erik
Men om du vill ta bort lite momentpikar, bygg en proper kardan med minst en st hardyskiva. Tror det kan hjälpa en hel del.
Mvh Erik
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Heavy metal bmw:n
och fjädrande lamellcentrum.
hjulstuds... har du sladdat upp på kerbs mycket.. eller ner i gruset?
hjulstuds... har du sladdat upp på kerbs mycket.. eller ner i gruset?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Heavy metal bmw:n
Ja, jag har allt funderat en del på hardy el. dyl. också.
Frågan är vart man hittar lämpliga delar?
"propeller" som håller och passar 3" kardan, och motsvarande som jag kan få dit på bakaxeln tex.
Koppling är nog inte så lätt att lösa med fjädrande centrum heller..
Det händer väl att man är på kerbsen eller i gruset, men oftast inte på högre last.
Jag har inte speciellt mycket hjulstuds, kan väl bli lite skumt när det börjar släppa bitar av däcken och dyl.
Men inte så farligt.
Frågan är vart man hittar lämpliga delar?
"propeller" som håller och passar 3" kardan, och motsvarande som jag kan få dit på bakaxeln tex.
Koppling är nog inte så lätt att lösa med fjädrande centrum heller..
Det händer väl att man är på kerbsen eller i gruset, men oftast inte på högre last.
Jag har inte speciellt mycket hjulstuds, kan väl bli lite skumt när det börjar släppa bitar av däcken och dyl.
Men inte så farligt.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 47
- Blev medlem: ons aug 09, 2006 9:58 am
Re: Heavy metal bmw:n
Skrota den där stumma kopplingen o fixa fjädrande centrum eller annat lamellmaterial som "slirar" lite vid ingrepp.
Billigare o byta koppling ibland än lådor o annat i drivlinan.
Billigare o byta koppling ibland än lådor o annat i drivlinan.
Re: Heavy metal bmw:n
Kopplingen tycker jag inte är så farlig, kör med ganska mjuk tryckplatta "enkel G" och strypning.
Men jag vet inte, kanske går att hitta något snällare med fjädrat centrum som sagt.
Det största problemet verkar vara om det slår på doggarna, då hjälper nog inte mjukare koppling.
Men fjädrat centrum skulle nog inte vara fel.
Eller dubbelmassesvänghjul..
Det skulle nog vara det bästa. Frågan är vart man hittar ett anpassat för ca 1000Nm?
Men jag vet inte, kanske går att hitta något snällare med fjädrat centrum som sagt.
Det största problemet verkar vara om det slår på doggarna, då hjälper nog inte mjukare koppling.
Men fjädrat centrum skulle nog inte vara fel.
Eller dubbelmassesvänghjul..
Det skulle nog vara det bästa. Frågan är vart man hittar ett anpassat för ca 1000Nm?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Heavy metal bmw:n
Erik hade inte du en ganska ny (grov) 7-serie kardan med rejäl hardy skiva på ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: Heavy metal bmw:n
Jo f12 kardan är fin, DVS nya 7serien.
Den har 110mm hardy, den håller!
Den har 110mm hardy, den håller!
Re: Heavy metal bmw:n
Men en hardy ifrån jmb optimering hade kanske fungerat?
Sån i aluminium.
Har en sån på min bil då original höll ej.
http://forumbilder.se/CDBQS/9744550048.jpg
Sån i aluminium.
Har en sån på min bil då original höll ej.
http://forumbilder.se/CDBQS/9744550048.jpg
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Re: Heavy metal bmw:n
Alltså, om det går åt en hardyskiva ibland är ju inte hela värden.
Bara det går att se lite innan, så man kan byta i tid.
Så det inte pajar efter två varv på banan..
Det jag oroar mig för är fästena till hardyn, så de inte blir krokiga.
Finns det medbringare som passar e34 210 klumpen?
Eller går det få dit en sådan 7 serie klump istället?
Är det 3" kardan, så det går att få dit en sådan ände för hardy i mitt kardanrör?
Bara det går att se lite innan, så man kan byta i tid.
Så det inte pajar efter två varv på banan..
Det jag oroar mig för är fästena till hardyn, så de inte blir krokiga.
Finns det medbringare som passar e34 210 klumpen?
Eller går det få dit en sådan 7 serie klump istället?
Är det 3" kardan, så det går att få dit en sådan ände för hardy i mitt kardanrör?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Heavy metal bmw:n
Jag kör med en bit 7-serie e38 kardan i min nissan från en bmw 740. http://i184.photobucket.com/albums/x57/ ... f6cf39.jpg Överst på bild är det medbringare för nissans stödlager instoppat i bmw kardanröret.
Den har 3" kardan och stora hardyn (kanske mindre än den erikjakan nämner?) Men bmw 540 skall ha samma som min, alltså den lite kraftigare modellen av hardy. Sitter förövrigt 210 diff på dom så du borde kunna ta medbringaren från en sådan, men är osäker om kardanröret smalnar av mot knuten i bakkant mot diffen?
Men så länge röret är grövre än knuten går det ju bra, men om du stoppar det mitt på behöver du nog ett stödlager intill så det inte börjar "vispa". Vi svarvade ett ämne som svetsades på knuten efter att gamla röret tagits bort ( http://i184.photobucket.com/albums/x57/ ... 044b79.jpg ) , sedan svarvades det till krymppassning och knackades ihop/svetsades med kardanröret. Gick hur bra som helst.
Tror som nämnt att melodin är en hardyskiva så du får sviktet efter istället för i lådan.
Den har 3" kardan och stora hardyn (kanske mindre än den erikjakan nämner?) Men bmw 540 skall ha samma som min, alltså den lite kraftigare modellen av hardy. Sitter förövrigt 210 diff på dom så du borde kunna ta medbringaren från en sådan, men är osäker om kardanröret smalnar av mot knuten i bakkant mot diffen?
Men så länge röret är grövre än knuten går det ju bra, men om du stoppar det mitt på behöver du nog ett stödlager intill så det inte börjar "vispa". Vi svarvade ett ämne som svetsades på knuten efter att gamla röret tagits bort ( http://i184.photobucket.com/albums/x57/ ... 044b79.jpg ) , sedan svarvades det till krymppassning och knackades ihop/svetsades med kardanröret. Gick hur bra som helst.
Tror som nämnt att melodin är en hardyskiva så du får sviktet efter istället för i lådan.
Re: Heavy metal bmw:n
Det har legat nere ett tag, men nu har jag iallafall fått ihop bilen igen.
Men då fick jag lite feeling och tog tag i wg klockorna:

Jag byter alltså till hårdare klockor.
Övre klockan var inga problem, men den nedre var lite värre.
Det går skapligt att komma åt att lossa klockan:

Det är väl inte så gott om plats som det ser ut på bilden, men det går att komma åt utan problem.
Men den ska ju ut också..

Det är rejält trångt, det framgår inte direkt av bilden nu heller.
Jag var ute och provkörde, men tyckte inte det gick att komma fram till något för det var för dåligt grepp.
Det släppte hela tiden vid 4000 varv och 1 bar.
Men när jag kollade loggen såg jag att det inte var så.
Det var 4000 varv och 1,5bar
Perfekt, ska se om man kan justera kammarna lite framöver och hitta mågra hundra varv till.
Det var svårt att se om regleringen fungerar ordentligt, men det såg iaf. bra ut där runt 4000.
Det ser iaf. bra och stabilt ut, men det släpper ju hela tiden så det är svårt att se att det inte kommer överladda.
Men då fick jag lite feeling och tog tag i wg klockorna:

Jag byter alltså till hårdare klockor.
Övre klockan var inga problem, men den nedre var lite värre.
Det går skapligt att komma åt att lossa klockan:

Det är väl inte så gott om plats som det ser ut på bilden, men det går att komma åt utan problem.
Men den ska ju ut också..

Det är rejält trångt, det framgår inte direkt av bilden nu heller.
Jag var ute och provkörde, men tyckte inte det gick att komma fram till något för det var för dåligt grepp.
Det släppte hela tiden vid 4000 varv och 1 bar.
Men när jag kollade loggen såg jag att det inte var så.
Det var 4000 varv och 1,5bar

Perfekt, ska se om man kan justera kammarna lite framöver och hitta mågra hundra varv till.
Det var svårt att se om regleringen fungerar ordentligt, men det såg iaf. bra ut där runt 4000.
Det ser iaf. bra och stabilt ut, men det släpper ju hela tiden så det är svårt att se att det inte kommer överladda.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- classe74
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 27
- Blev medlem: fre feb 20, 2009 9:06 am
- Ort: Linköping
- Kontakt:
Re: Heavy metal bmw:n
Kommer du kör på 5100 körning på fredag?
/FC
/FC
Re: Heavy metal bmw:n
Javisst, det var därför jag fick fart till slut och fick ihop bilen
Hinner jag inte ha sönder den innan bara så..

Hinner jag inte ha sönder den innan bara så..
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- classe74
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 27
- Blev medlem: fre feb 20, 2009 9:06 am
- Ort: Linköping
- Kontakt:
Re: Heavy metal bmw:n
Trevligt, då ses vi där.
Bra att veta är att vi kommer att ha incheckningen upp i NGK huset istället för det blå huset vid grindarna.
/FC

Bra att veta är att vi kommer att ha incheckningen upp i NGK huset istället för det blå huset vid grindarna.
/FC
Re: Heavy metal bmw:n
Okej, bra att veta.
Var ute och provade lite mer idag.
Igår körde jag bara på 4:an, men då släppte det ju bara rejält vid 4000 varv hela tiden.
Körde nu på en lite större väg, och provade att dra lite på 5:an.
Då släppte det inte lika lätt, börjar mest kava och kränga lite på de här lägre varven iaf.
Men jag vågade bara upp till 5000 varv, det verkar börja släppa rejält där.
Den blir lite ostadig när det småspinner sådär i de hastigheterna.
Det går faktiskt rätt fort då med 2.93 i bakaxeln och överväxel på 5:an..
Men så långt ser det bra ut med laddtrycket.
Skulle behöva ordentligt med plats om man ska kunna prova ordentligt.
Var ute och provade lite mer idag.
Igår körde jag bara på 4:an, men då släppte det ju bara rejält vid 4000 varv hela tiden.
Körde nu på en lite större väg, och provade att dra lite på 5:an.
Då släppte det inte lika lätt, börjar mest kava och kränga lite på de här lägre varven iaf.
Men jag vågade bara upp till 5000 varv, det verkar börja släppa rejält där.
Den blir lite ostadig när det småspinner sådär i de hastigheterna.
Det går faktiskt rätt fort då med 2.93 i bakaxeln och överväxel på 5:an..
Men så långt ser det bra ut med laddtrycket.
Skulle behöva ordentligt med plats om man ska kunna prova ordentligt.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836