hej det är så att när man är ute och gasar (b230fk 16v) så är vid väldig hård körning blir det mycket tryck i kylsystemet. men kör man bara och gasar på rakor och släpper så går det bra. jag tycker det verkar som termostaten inte hinner med och öppna eller flöda tillräckligt vid väldigt tung belastning, sist ja körde så var slangen in i toppen stenhård. rent av lite svullen. ska jag prova köra utan termostat, eller är det större kylare som behövs? funderar även åka ner till en polares bilverkstad och köra avgasprovaren i expansionskärlet ifall det är något med topp packningen?.
ja hade ett 1 bars lock förut men då släppte den ut massa vatten hela tiden, nu har ja ett 1.5 bars lock, det är ju lite bättre men, känns inte som det flödar som det ska efter kylaren. så ja ska testa å slänga ur termostaten.
Om du tar bort termostaten vad är det då som stänger den interna kylningen i toppen?
Det är väll så att teromstaten reglerar flödet mellan kyl och direkt från pumpen, jag tycker det känns som att du kommer att få ett oreglerat vattenflöde och ser inte vad du ska vinna på det?
Om du vill sänka vattentempen ska du nog byta till en annan termostat!
Rätta mej om jag har fel!!
Ja är inte heller nå vass på hur det funkar men ja antar att utan termostat får man ett konstant flöde runt i motorn. Och kanske svårare att nå drift temperatur. Vad är den lägsta temp man kan få tag på till Volvo? Jag har en 82 graders i nu.
med en stängd termostat så pumpar den runt vattnet inuti motorn tills den nåt driftstemp på runt 90 grader, när den nått driftstemp så öppnas den och vatten börjar cirkulera runt i kylare och motor.
om du då har en termostat som kärvar och inte öppnar som den ska så går bilen varm,
skulle du ha en termostat som kärvar och inte stänger som den ska så tar det lång tid för motorn att få upp temp och tempen kommer variera ganska mycket beroende på körning.
Det finns en kanal från vattenpumpen upp till teromstaten i toppen som den stänger när drifttempen är uppnådd, har du ingen termostat så kommer vattnet att kunna flöda direkt från pumpen hela tiden vilket jag tycker skulle vara sämre, om du pluggar den kanalen så kommer vattnet alltid gå genom kylet men det kommer inte att räcka med att ta bort termostaten.
Jag borrade 2 extrahål, 3mm stora, på var sida om där termostatpluppen sitter.. Sänkte medeltemperaturen från 93 grader (med en 88 graders termostat) till 78 grader..
Ja plocka ur å körde ida funka väldigt bra bara lite segare upp i temp men låg mycket lägre på temp nålen under körning och elfläkten jobba mycket mindre.