Ngt gick snett vid gatmappning, tips.om felsökning önskas

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
moken
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: mån okt 22, 2012 6:04 pm
Ort: Ösmo

Ngt gick snett vid gatmappning, tips.om felsökning önskas

Inlägg av moken »

Var ute och ensammappade ikväll och precis när.detbörjade gå åt rätt håll så gick det snabbt fel.
Hade dragit en fullgasrepa på tvåan upp till varvstopp (eller släckt gnista pga för mkt soppa) och svängde in till vägkanten för att sänka soppan ytterligare på högre varv.
Efter lite justering av mappen skulle jag dra en repa men då gick den magert och svajjade lite på effekten tom.
Slog av snabbtsom fan o kollade i loggen vid vilket varvtal det var och justerade lite igen.
Svängde åter ut på vägen, slog på loggning och trampade på, men då gick den totalt magert redan vid 3k varv på laddtryck och skjöt.
Skulle stänga av loggningen då men allt hade hängt sej och mjukvaran sa bara reconnect.
Eftersom jag var ensam så vågade jag inget annat än att styra hemmåt och kunde notera att den gick bra tills man försökerbygga laddtryck, poffar och magert som fan.
När jag väl kom hemmavid så var tomgången borta och bilen ryckte en del (kan varit pga andra omständigheter) men jag körde in i garaget, släppte gasen och den dog.

Kollade bara lite snabbt under huven om jag skjutit nån slang, inkl den på BTR,en men fann inget.
Startade om tändningen och då fick iaf datorn kontakt med haltechet igen.
Orkade inte testa ngt mer då utan gick in istället.

Vad kan ha hänt? Var ska jag börja felsöka om.den.inte råkar vara normal när jag startar den nästa gång? Btr? Soppapump.
Patrik Hökenström

BildBild

Diverse byggbilder och annat finns här: http://200sx.kicks-ass.net/moken/
moken
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: mån okt 22, 2012 6:04 pm
Ort: Ösmo

Re: Ngt gick snett vid gatmappning, tips.om felsökning önska

Inlägg av moken »

Djävla surfplatta, fick inte skriva klart. Har inga grejer för att mäta bränsletryck vid laddtryck, lär det vara det vettigaste att börja med annars?
Tacksam för ideer.
Patrik Hökenström

BildBild

Diverse byggbilder och annat finns här: http://200sx.kicks-ass.net/moken/
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Ngt gick snett vid gatmappning, tips.om felsökning önskas

Inlägg av PerAage »

Membranet i btr'en, tändstift, tändkablar, ev rotor fördelarlock. Kolla bränsletryck, pump och alla turboslangar.
Hur ser tändstiften ut?
Kolla svovel-lukt i ekspantionskjärlet= topplockspackning...
Lite ideer...
Konsekvänserna kan ju vara pajjad kolv, ta komptäst.
Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
moken
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: mån okt 22, 2012 6:04 pm
Ort: Ösmo

Re: Ngt gick snett vid gatmappning, tips.om felsökning önska

Inlägg av moken »

Tack för idéerna, kom också att tänka på tändning när jag hade lagt mej igår, har tidigare lyckats bränna två tändsoolar så drt kan ju vara dags igen (har en spole per cylinder).
En utebliven gnista borde väl faktiskt kunna visa magert på lambda har jag för mig?
Spikad kolv hoppas jag inte, hörde inga spikningar, knocklinken visade inga spikningar, bara 1 bars laddtryck och väldigt fett på lite högre varv/ tryck (lambda 0.7 typ) och smidda kolvar, moderat tändkurva och 8, 5:1 kompression och kör på w power sås.
Patrik Hökenström

BildBild

Diverse byggbilder och annat finns här: http://200sx.kicks-ass.net/moken/
moken
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: mån okt 22, 2012 6:04 pm
Ort: Ösmo

Re: Ngt gick snett vid gatmappning, tips.om felsökning önska

Inlägg av moken »

Hm, kollade över slangar idag, stiften och kollade membranet i btr,en alles gut.
Startade upp, gick som vanligt pissigt som.den brukar göra när den är kall så jag tog ut den föe att testa.
Första gaspådragen smattrade och sköt den och lambdan visade magert, men efter att motorn fått upp lite temp verkade den gå igen.
Drog inte så mkt eftersom jag körde i samhälle och med kall motor men den låg på lambda 1.03 (lite väl magert känns det som) precis i början av laddtryck runt 2500-3000 rpm för att snabbt gå mot lambda 0.87 innan jag släppte gasen igen.
Tomgången var även tillbaka när jag körde in i garaget igen.
Kan det varit att skiten hängde sej igår som var orsaken? Överhettad ecu? Eller bränslepump som ger upp efter en stunds drift?
Känns lite darrigt att gå upp på högre laddtryck om något fuckar ur igen (om det nu inte kommer igen när jag tänkt mappa klart på 1 bar).
Patrik Hökenström

BildBild

Diverse byggbilder och annat finns här: http://200sx.kicks-ass.net/moken/
PerraH
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: ons feb 17, 2010 7:56 pm
Ort: orsa

Re: Ngt gick snett vid gatmappning, tips.om felsökning önska

Inlägg av PerraH »

Kör du typ vagspolar? Ja fick för lite laddning förut så när ja gick på ladd spottade å hackade bilen. Tändspolarna går inte på ladd om man har dåligt med ström. Så bara ja fixa det å fick vanlig laddning så funka det perfa. Du kannju kolla iaf :) lycka till
moken
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: mån okt 22, 2012 6:04 pm
Ort: Ösmo

Re: Ngt gick snett vid gatmappning, tips.om felsökning önska

Inlägg av moken »

Jag kör med några volvospolar som monteras direkt på stiften (kan vara från x40 serien) men tackar för tipset då även de lär kunna bli lidande av låg spänning.
Eftersom jag kör med 12v-230v inverter föe att ha ström till laptopen kanske generatorn inte orkade med i långa loppet?
Har bara ett 55ah batteri i bilen.
Visserligen orkade det ju starta motorn igår så helt utsuget var det inte.
Hm, ska man våga sej ut på längre vända eller ska man felsöka mer först?
Att bli ståendes nånstans känns inte så roligt.
Patrik Hökenström

BildBild

Diverse byggbilder och annat finns här: http://200sx.kicks-ass.net/moken/
PerraH
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: ons feb 17, 2010 7:56 pm
Ort: orsa

Re: Ngt gick snett vid gatmappning, tips.om felsökning önska

Inlägg av PerraH »

Min starta lätt osv och som sugmotor gick det bra, men när minsta tryck byggdes poffa det mest. Mätt laddningen på batteri vilket var 12.40 så det var inte mycket kräm i batteriet. Iaf när ja fick fart på laddnigen så börja den gå mer och mer på laddtryck, så åkte lungt i 10 min sen kunde ja ladda mina 2.3 bar :)
Turbo_thompa
För mycket laddtryck
Inlägg: 140
Blev medlem: lör nov 07, 2009 10:38 pm
Ort: Sala

Re: Ngt gick snett vid gatmappning, tips.om felsökning önska

Inlägg av Turbo_thompa »

hade samma fel på min 8v. den gick som drömmen som sugis. när man börja bygga ladd blev det bara skit och den spottar o fräser. det var denna gång soppapumpen som var boven.
Turbo amazon -67, Breddad Capri -77, 242 v8.
moken
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: mån okt 22, 2012 6:04 pm
Ort: Ösmo

Re: Ngt gick snett vid gatmappning, tips.om felsökning önska

Inlägg av moken »

Ok köpte en elektrisk bränslemätare och installerade,monterade givaren på btr,en vilket jag trodde skulle gå?
Startade och hade 5 bar tryck, jag har förut ställt 3 bar genom att mäta trycket med mekanisk mätare på soppa in i rail.
Körde runt lite och trycket sjönk till typ 4,2bar. Pendlade nån tiondel vid normal körning.
Det konstiga nu var att bilen gick magert på låglaster, hoppa spotta och labda 1.32 osv.
Så jag försökte ha ett öga på vägen, ett på lambdamätaren och ett på laptopen för att justera.
På laddtryck går den fortf. Skitfett, lambda 0.72 från 5000 varv och uppåt tills den misständer pga drunkning av bränsle.
Tomgången var borta igen, men det misstänker jag beror på att bränsletrycket kanske är lägre än sist?
Men, kan man mäta på btr,en? Ser vissa BTR,er som har en manometer monterade på samma position som jag satte min givare så det borde väl funka?
By the way, med förvärmning av lambdasonden aktiverad så orkade batteriet inte dra runt motorn, så med lambdamätaren igång och inverter från 12-220V kanske pumpen svajar av spänningsvariationer i batteriet, därav varierande bränsletryck?
Men ska jag lita på bränsletryckmätaren tror ni eller ska jag mäta nån annanstans eller med annan mätare? Köpte en DEPO mätare, självkalibrerande...
Många frågor blir det men hoppas ni orkar läsa allt :)

*editerade inlägget för att få det lite mer begripligt...
Patrik Hökenström

BildBild

Diverse byggbilder och annat finns här: http://200sx.kicks-ass.net/moken/
moken
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: mån okt 22, 2012 6:04 pm
Ort: Ösmo

Re: Ngt gick snett vid gatmappning, tips.om felsökning önska

Inlägg av moken »

Summerar några frågor
Borde jag inte kunna mäta på BTR, en såsom jag gör nu? Mitt på kroppen satt det en blindplugg och där satte jag givaren. Brukar se BTR:er som har en manometer på samma position.
Ska man lita på en självkalibrerande elektrisk mätare eller på en tryckluft manometer om det skiljer?
Kan trycket vara högre i BTR,en än in i fuelrailen?
Trycket borde väl inte sjunkigt som det gjorde eftrr en stunds körning?
Ska jag gissa på kass btr eller nåt annat eftersom trycket sjönk, och även varierade lite?
Nån slm har nån ide om hur trycket kan ökat såhär mycket utan att jag ställt upp det?
Både btr och walbropumpen är från 2003-2004 men knappt använda, kanske det som är felet?.
Patrik Hökenström

BildBild

Diverse byggbilder och annat finns här: http://200sx.kicks-ass.net/moken/
moken
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: mån okt 22, 2012 6:04 pm
Ort: Ösmo

Re: Ngt gick snett vid gatmappning, tips.om felsökning önska

Inlägg av moken »

Fick för mig att jag monterat BTR:en bakåfram så jag bytte plats på soppa in/ut på den så jag alltså trycker in soppan i botten.
Då fick jag dock inget tryck på mätaren (såklart eftersom den då sitter efter strypningen kom jag sen på).
Så tillbaks med den på ordinarie vis och justerade ner trycket till 3bar med avstängd motor.
Öppnade den också en gång till och tog ur membrandet, låg en metallbit innuti den så jag vet inte om den kan stört något?
Lite för sent för att provstarta nu och stå och gasa på uppfarten tyvärr så jag får hålla mej till tåls.

Men med trycket sänkt från 4.3 bar till 3 bar istället, måste jag då öka på spridartiderna 33% eller man kanske inte kan räkna linjärt?
Patrik Hökenström

BildBild

Diverse byggbilder och annat finns här: http://200sx.kicks-ass.net/moken/
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Ngt gick snett vid gatmappning, tips.om felsökning önska

Inlägg av dundersmurfen »

Hur har du det med strömförsörningen? Mysko fel kan uppstå om det inte laddar ordentligt. Se över jord och + kablar mellan generator och batteri.

Nä soppa flödet är ej linjärt, kanske mer typ 15% statiskt flöde (gissning) Dock så brukar öppning och stängningstider på spridarna ändras och det stör gärna ut finessen på låglasten. Så att köra grundtryck på 3kg är klart vettigt. Har sett att en maskin går snålare på tomgång när bränsletrycket höjdes något kilo...
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
moken
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: mån okt 22, 2012 6:04 pm
Ort: Ösmo

Re: Ngt gick snett vid gatmappning, tips.om felsökning önska

Inlägg av moken »

Hehe, över ett år sen sist har fått tvillingar så garagetid är det ont om.
iallafall, idag startade jag bilen (fick använda startkablar pga slött batteri).
3 bars grundtryck utan vacuum på btr, en sjönk till 2,8 med vacuum påkopplat? Låter väl lite liten skillnad?
Iallafall, tänder jag halvljuset sjunker bränsletrycket till 2 bar på tomgång.
hade ca 14,1v på batteripolerna med motorn igång.
Är det för slö generator eller pga batteriet bara hade typ 12,4v med motorn av?
Är ett litet 55ah batteri som har några år på nacken (12 tror jag).
Ska jag satsa på ett nytt kraftigare batteri att montera i skuffen?
Står på laddning nu så imorgon kan jag iallafall testa om den håller trycket med dulladdat batteri.
Tacksam för tips och råd på troligaste orsak till detta.
Patrik Hökenström

BildBild

Diverse byggbilder och annat finns här: http://200sx.kicks-ass.net/moken/
vinkelkapen
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:01 pm

Re: Ngt gick snett vid gatmappning, tips.om felsökning önska

Inlägg av vinkelkapen »

Kolla spänningen vid soppapump och på batteri när du gör det.. Är det dåligt vid pumpen så kolla kablar o kopplingar.. Är det dåligt vid batteriet Byt det...du kan även mäta när du kör startmotor sjunker det mycket, typ 9volt byt ut det
e34 m20b25 turbo @1bar
Skriv svar