Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Rohden
För mycket laddtryck
Inlägg: 433 Blev medlem: lör dec 09, 2006 4:25 pm
Ort: Trollhättan
Inlägg
av Rohden » ons jul 24, 2013 7:48 pm
Kompisen hade dåligt komp i sin bus motor och när jag plockade ur kolvarna så hade alla spruckit mellan kolvringarna på insug/avgassidan, varför? Vet att han varvat hårt men alla?
Det var förövrigt ca 92mm borr, b21 kolvar?
Kärring, två ungar, vovve, Saab kombi, Hus med amorteringar. "IM ON THE HIGHWAY TO HELL" nu även husvagn
effe
För mycket laddtryck
Inlägg: 308 Blev medlem: tis apr 24, 2007 8:48 pm
Ort: halmstad
Inlägg
av effe » ons jul 24, 2013 8:55 pm
spikningar rätt så vanligt fenomen att dom spricker så med högre komp gjutna kolvar vid lite värre trimning och varvtal .....sugmotor
S Iwarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 194 Blev medlem: tis mar 24, 2009 11:14 pm
Ort: Björklinge
Inlägg
av S Iwarson » ons jul 24, 2013 8:56 pm
Samma fenomen har drabbat mig en gång, även då B21 kolvar i B20, tror att spikningar ligger bakom eller möjligen för stora kolvspel.
Mina satt förövrigt i en turbomotor.
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725 Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:
Inlägg
av Jens Gustavsson » tor jul 25, 2013 7:30 pm
samma kolvar har jag kört i min vega B20 i 3 år nu (suttit i en B21a i 30 år före) och de är hela än fast jag laddat över 2.5bar i många repor på tävlig och i dyno och ca +600 riktiga hk. så vist spikar det för dig. dit med en BB lamda och kolla så gnistorna kommer i rätt tid och sen kompan och kam måste harmonera.
mvh jens
Rohden
För mycket laddtryck
Inlägg: 433 Blev medlem: lör dec 09, 2006 4:25 pm
Ort: Trollhättan
Inlägg
av Rohden » ons jul 31, 2013 2:26 am
Inte min motor men jag fattade det som att dom bytte från 2l till 2,2l utan att ombestycka.
Denna pinnen satt i, elleman? EJ D5 2
Kärring, två ungar, vovve, Saab kombi, Hus med amorteringar. "IM ON THE HIGHWAY TO HELL" nu även husvagn
Rohden
För mycket laddtryck
Inlägg: 433 Blev medlem: lör dec 09, 2006 4:25 pm
Ort: Trollhättan
Inlägg
av Rohden » fre aug 02, 2013 9:03 pm
Någon som sitter på fyra dylika kolvar till salu, 91,99
Kärring, två ungar, vovve, Saab kombi, Hus med amorteringar. "IM ON THE HIGHWAY TO HELL" nu även husvagn
mekomaskin
För mycket laddtryck
Inlägg: 216 Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm
Inlägg
av mekomaskin » mån aug 05, 2013 5:33 pm
Borde väl inte ha blivit så våldsam komp om han körde med gropkolvar.
Felställd tändning eller tokig tändkurva kanske har bidragit ???
Micke
Rohden
För mycket laddtryck
Inlägg: 433 Blev medlem: lör dec 09, 2006 4:25 pm
Ort: Trollhättan
Inlägg
av Rohden » tis aug 13, 2013 9:13 pm
Har alla B21or samma grop i kolvarna eller från vilka årsmodeller ska jag leta?
Kärring, två ungar, vovve, Saab kombi, Hus med amorteringar. "IM ON THE HIGHWAY TO HELL" nu även husvagn
Rasmus Annander
Forumsberoende
Inlägg: 627 Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Ort: Eksjö
Kontakt:
Inlägg
av Rasmus Annander » ons aug 14, 2013 2:22 pm
b21e har plana kolvar
b21a har grop
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408 Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås
Inlägg
av NikkO » ons aug 14, 2013 3:54 pm
B21A har också plana kolvar, iaf dom senare modellerna.
/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Rohden
För mycket laddtryck
Inlägg: 433 Blev medlem: lör dec 09, 2006 4:25 pm
Ort: Trollhättan
Inlägg
av Rohden » tor aug 15, 2013 4:15 am
Fått pm om turbo kolvar, är det nått jag kan använda?
Kärring, två ungar, vovve, Saab kombi, Hus med amorteringar. "IM ON THE HIGHWAY TO HELL" nu även husvagn
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725 Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:
Inlägg
av Jens Gustavsson » fre aug 16, 2013 3:09 pm
börja med att räkna ut exakt kompa du haft sen vad det är för värden på kamaxeln vid 1.25mm kam lyft och nock vinkel.
Rohden
För mycket laddtryck
Inlägg: 433 Blev medlem: lör dec 09, 2006 4:25 pm
Ort: Trollhättan
Inlägg
av Rohden » sön aug 18, 2013 6:17 pm
Någon som har kompa formeln tillgänglig, 92 borr 7,5 ml kolvgrop 39ml förbränningsrum 0,9 mm till deckplan plus packning
Kärring, två ungar, vovve, Saab kombi, Hus med amorteringar. "IM ON THE HIGHWAY TO HELL" nu även husvagn
jonny
För mycket laddtryck
Inlägg: 148 Blev medlem: mån mar 15, 2004 12:55 am
Inlägg
av jonny » sön aug 18, 2013 6:52 pm
cylindervolym + kompvolym delat med kompvolym = kompressionsförhållande
B21A kolvar tom 1980 har grop , från 1981 är det samma plana kolvar som B21E .
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644 Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:
Inlägg
av Roger Persson » mån aug 19, 2013 10:30 am
92*92*3.14/4=6644 80*6644=531520 Alltså 531 milliliters slag volym om du har 80 slag i motorn?
92*92*3.14/4=6644 0.9*6644=5979 Alltså 6 milliliter i däckplan...
92*92*3.14/4=6644 1.2*6644=7973 Alltså 8 milliliter i packningen...
39+7.5+6+8=60.5 totalt rum
Slag volym+totalt rum/totalt rum=Komp
531+60.5/60.5=9.7768