BMW e28 med corvette fram och bakvagn

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
ac-anton
Lite mer laddtryck

BMW e28 med corvette fram och bakvagn

Inlägg av ac-anton »

hej!

det här e då mitt första bilbygge så ha inte för höga förhoppningar och det kommer bli många fel under byggets gång men med lite tur så kanske man kan få ihop skrotet och lära sig något under tiden.

bilen i sig är då en gammal rostig bmw 518 som har fått skämmas i många år på en parkering innan jag köpte den i hopp om en lagom rolig och billig förstabil.

jag köpte bilen våren 2012 och började fixa lite smått för besiktning.

efter besiktningen så byttes den trötta m10 motorn ut mot en gammal lite piggare m30 som fick plågas hårt under sommaren. under hösten rasade motorn (som va rätt väntat) så då va det dax för en ny motor och de va här de börja spåra...

dem här bilderna är gamla och det har hänt lite mer saker på bilen som ni kommer få se såsmåningom

Bild
här är den stackars m30in nerslängd i bilen

Bild
satte upp en corvetteframvagn för mer plats men de kändes fel när resten va original.

Bild
så då börjades de byggas ett nytt chassie i all hast som ingen vet om det kommer fungera eller bli pannkaka

Bild
en bakaxel som ska hålla för lite mer änn dem 90 hingstarna som fanns i bilen från början sattes upp

Bild
bottendelen på chassiet börjar ta form.

Bild
karossen träs på för första gången, lite nervigt då karossen stått ute under snön när chassiet byggdes så har bara haft några grovmått att gå efter.

Bild
men den passade hyffsat som tur va!

Bild
sen började de bli rörigt.

Bild
innan helsvetsning. (inte bästa passformen men vart rätt nöjd för att vara gjort av en med tummen mitt i handen)

Bild
sen skulle allt plåtas in!

Bild
påbörjat i fram också.

motivationen försvann tyvärr i våras men den börjar komma tillbakakrypande så ska kanske ner till garaget i helgen och ta lite färskare bilder och börja planera vad som ska göras.
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Kontakt:

Re: BMW e28 med corvette fram och bakvagn

Inlägg av RoGGaH »

Blir ju fränt de där :thumbright:
Vad ska du åka för maskin och låda?
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende

Inlägg av coupe76 »

Fränt projekt! :thumbright:
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
ac-anton
Lite mer laddtryck

Inlägg av ac-anton »

RoGGaH skrev:Blir ju fränt de där :thumbright:
Vad ska du åka för maskin och låda?
tack så mycket! har haft i 4 olika maskiner under vintern så har lite problem med att bestämma mig :wink: nått billigt lär de bli nu i början iaf så man kan lära sig sprutet och justera in chassiet ordentligt innan de börjar laddas :wink:
alex b
För mycket laddtryck

Inlägg av alex b »

Coolt bygge! Fundera på att flytta de främsta rören så de kopplar med övre dämparinfästningarna. När de går så långt fram gör de inte så mycket för styvheten i chassit.
ac-anton
Lite mer laddtryck

Inlägg av ac-anton »

alex b skrev:Coolt bygge! Fundera på att flytta de främsta rören så de kopplar med övre dämparinfästningarna. När de går så långt fram gör de inte så mycket för styvheten i chassit.
tack! nja måste först ha i en riktig motor som ska användas så man ser hur mycket plats det finns och så. ska försöka få motorn bakom hela framvagnen så ska jag ha bultbara stag mellan "dämpar tornen" och sen bulta vidare i bågen. har ännu mer rör som måste flyttas/kompletteras under vintern som kommer synas när de kommer nya bilder :whistle: :wink:
Användarvisningsbild
erikjakan
Forumsberoende

Inlägg av erikjakan »

Skitballt projekt!

Mer bilder :)!!
Johan_P
Forumsberoende

Inlägg av Johan_P »

För att ha tumen mitt i hande som du sa så blir det j%vligt bra. kanske så man skulle gort från början.. Hmm.
thedriftking
Forumsberoende

Inlägg av thedriftking »

"det här e då mitt första bilbygge så ha inte för höga förhoppningar"

hmm.. skapligt bra bygge för att va första gången :o
Galet projekt att börja, men verkar bli bra ju :)
Lycka till
Erik Johansson.
ac-anton
Lite mer laddtryck

Inlägg av ac-anton »

erikjakan skrev:Skitballt projekt!

Mer bilder :)!!
tack så mycket! mer bilder kommer snart men dem e inte så mycket att kolla på, mest rör och sånt :wink:
Johan_P skrev:För att ha tumen mitt i hande som du sa så blir det j%vligt bra. kanske så man skulle gort från början.. Hmm.
haha nja tummen mitt i handen kanske va att ta i men med tanke på vad folk på den här sidan åstadkommer så är det en hyffsad gämförelse :wink:
thedriftking skrev:"det här e då mitt första bilbygge så ha inte för höga förhoppningar"

hmm.. skapligt bra bygge för att va första gången :o
Galet projekt att börja, men verkar bli bra ju :)
Lycka till
haha det är det ingen som vet förrän man har fått ut den på gatan och testat om den funkar :wink:
hoppas iaf att nått ska funka, annars har man lärt sig hur man inte ska göra :doh: jag skyller på att jag e ung och dum isf :wink:
ac-anton
Lite mer laddtryck

Inlägg av ac-anton »

hej igen! har då vart ner till garaget ida och tagit lite bilder på hur det ser ut just nu. ska nog hinna skruva lite om 2 helger då jag åker ner till orust på tisdag i jobb och kommer hem igen veckan efter. men nog om de nu och dax för lite bilder.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

såhär har den stått sen i början av april pga brist på pengar och motivation men nu ska de tas tag i stackaren igen :wink:
va tyvärr tvungen att lacka den då den får stå ute i bland så de blir lite slipa när resten av rören ska dit :doh:
thedriftking
Forumsberoende

Inlägg av thedriftking »

Va äre för verksamhet som bedrivs i lokalen bilen står i? :)
Erik Johansson.
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

ac-anton skrev:
alex b skrev:Coolt bygge! Fundera på att flytta de främsta rören så de kopplar med övre dämparinfästningarna. När de går så långt fram gör de inte så mycket för styvheten i chassit.
tack! nja måste först ha i en riktig motor som ska användas så man ser hur mycket plats det finns och så. ska försöka få motorn bakom hela framvagnen så ska jag ha bultbara stag mellan "dämpar tornen" och sen bulta vidare i bågen. har ännu mer rör som måste flyttas/kompletteras under vintern som kommer synas när de kommer nya bilder :whistle: :wink:
Det är ändå så att du har väldigt liten belastning på rambenen där framme, framför infästningen av framvagnen är de i princip bara till för att hålla upp fronten på karossen. Dessutom är rören med sitt "knä" nu inte speciellt starka. Så jag tycker de är överflödiga, men det löser du väl kanske med motor på plats sedan.

Gustaf
Lite mer laddtryck

Inlägg av ac-anton »

aha! Visste att rören är en gammal "raggarlösning" men inte att den va så dålig :doh: aa men dem får väl ändras helt så fort man fått i en motor.
hjälper dem inte äns mot bryt upppåt (vid infjädring t.e.x) ? Tack för info! :thumbright:
ac-anton
Lite mer laddtryck

Inlägg av ac-anton »

thedriftking skrev:Va äre för verksamhet som bedrivs i lokalen bilen står i? :)
det är en mekanisk verkstad :wink: huvudsysselsättningen är båtuplägningsmatriell och pumpelare/konsoler till grundfos och flykt
Skriv svar