HJÄLP: knackningar vid mappning! Förtändning.

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
x_fighter
För lite laddtryck

Inlägg av x_fighter »

Hej, Jag har problem med knackningar när jag ökar förtändning.

Börjar med uppsättningen.

*Smidda kolvar
*H-profils stakar
*ARP-Bultar
*En icke bearbetad 531 topp
*AXT275 Kam
*Hårda V-Fjädrar
*VAG spolar (115r)
*Orginal Insug
*1260 spridare
*Grenrör, Extärn WG 40mm
*Hx35 Turbo
*3 tum avgas, 2 dämpare.

STIFT: Bcpr7es
BRÄNSLE: E85
ECU: MaxxECU
LADD MÅL: 250 kpa

Kamminst: 2,5 mm öppen insugs-v på 4:an vid 1 cyl i ÖD.

SÅ, Problemet då:
Det kommer knackningar när jag ställer mera förtändning. Kika på bilden från min tändmapp.
Knackningarna hörs igenom mitt bromsrör till hörselkåpa som jag gjort som knacksensor :S.

Knackningar sker vid maxvridet om jag ökar förtändningen bara lite grann, vilket jag gärna vill eftersom bilen känns TRÖTT och knappt orkar knappt burna på 2:an.

Lambdan Säger 0.850.

Vafasen e ORSAKEN?

*EN för vass kam på en ikke bearbetat topp?

*För mycket tryck på avgassidan eftersom det sitter på två ljuddämpare?

*Felinställd KAMAXEL??

Knackningarna hörs från ca 3000-3500-400 varv och kanske 1,1-1,3 bar ladd. Alltså de börjar däromkring att höras och då släpper jag av för att jag inte vill köra RAS.

Blir tokig på detta. Men hjälp mig gärna bolla detta och få till DET..

Bild

MVH STEFAN.
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende

Inlägg av lyyski »

Har du kollar så nollan stämmer med stobben jämfört med sprutet?
wiell
För mycket laddtryck

Inlägg av wiell »

Hör du spikning med e85 så står nog tändningen fel.
Ska mycket till för att höra det.

Kollat kvalitén på e85?

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4
http://www.facebook.com/WiellsS2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=78099" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
dgyldmark
Forumsberoende

Inlägg av dgyldmark »

Har haft omfattande felsökningar innan jag hittade var mina knackbekymmer satt. Har enkel spole och när den byttes så tystnade allt.
Xuri
Forumsberoende

Re: HJÄLP: knackningar vid mappning! Förtändning.

Inlägg av Xuri »

Min nocklink levde liv också innan jag slängde på Msd 6a tändning på min kärra då gick de å höjja tändningen. Nått strul med spolen..

När allting lirade så funkade 18 grader tändning vid 280Kpa / 3700Rpm å blyfri 98 på min b230 spis.
Jens Hedlund.
x_fighter
För lite laddtryck

Inlägg av x_fighter »

HEJ.

OK. Hm. jag har kollat tändningen med strobblampa. Körde "lock ignition to 0 and disable fuel".
Körde på startmotorn och "strobbade" mot nollmarkeringen på "plastkåpan"- När det såg OK ut och hade ställt in "firth tooth angel" i sprutet så gjorde jag så att jag körde "lock ignition" på 15 grader. Startade motorn, Kollade med strobben och då stod den på 15 grader mot "plastkåpan", Varvade även motorn någon gång för att kika så inte tändningen flyttades, men nopp, TOKSTILLA..

Tändningen skulle väl jag vilja säga e riktigt inställd då?

OK. Ja jag kör juh 4 stycken VAG tändspolar, (1,8t spolarna) dom som ska vara bra., har för mig dom heter 115r

Kan även senda en bild med inställningarna där
Bild
Xuri
Forumsberoende

Inlägg av Xuri »

vet inte om de har men dina problem å göra men jag har aldrig hört nån som kör bcpr7es stift på rödblock.

Jag körde alltid bpr7es... vet inte om kopparstift skulle göra någon skillnad men de är en ide i alla fall.
Jag körde heller inte V-line stiften för jag tyckte man körde ner dom enklare än dom vanliga stiften.
Jens Hedlund.
fugazi
Forumsberoende

Inlägg av fugazi »

Eller prova stift utan p...?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Skillnaden mellan BCPR7ES och BPR7ES är endast nyckelfattningen, 16 mm är smidigt och jag har kört så på många andra motorer (egna och andras).

Om det med lämpligt gnistgap (0.40 mm) är problem med vanliga utstickande (med 'P') så vet jag inte om det löser något att prova vanliga BR7ES, det är troligen något annat i tändsystemet som gör att du tappar energi då. Men prova för all del BR7ES, de ska vara billiga men kan vara lite svårare att få tag på över disk vad jag märkt.

Att lambdan säger 0.85 just där du har problem säger inte så mycket, det räcker med att du just före kör fetare än 0.80 så det du avläser bara är fritt syre från misständningar.. Kolla så det är mappat korrekt fram tills det misständer och inte är gjort något berg i VE-tabellen för att kompensera för något som inte finns.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
x_fighter
För lite laddtryck

Inlägg av x_fighter »

De konstiga är juh vad de är som gör att de hörs "knack" de låter igenom bromsröret som om du skulle hälla väldigt hårda små små små kulor som studsar väldigt snabbt.

HAHA hur fan ska man förklara ljudet då? knastrar väldigt lätt kanske.. hum.?

Kan de bli knack om kammen sitter fel??

Kan de bli knack om avgastrycket är för stort??

Vad är rätt ang inställningarna på bilden jag skickade. Ser de rätt ut så å säga för er som kanske har ett erfarnare öga?

Skulle gärna ta imot en tändkurva av någon annan som kör E85 så mans kanske bara skulle kunna jämföra. JA jag vet att alla motorer e induviduella. Men man kanske kan få en hum om tänningskurvan?.

MVH stefan
x_fighter
För lite laddtryck

Inlägg av x_fighter »

Nå annat jag funderar på ang detta med knackningar..

Coil on plug, kan man ju köra Wasted spark i alla fall. Alltså att den tänder 2 stift samtidigt åt gången. 1 och 4,,,,,,2 och 3 antar jag. rätta mig gärna om de e fel där?

MEN hur blir det med förtändning då och så vidare eftersom jag kör wasted spark kan de inte bli små antändningar i de cylindrarna då de inte ska vara antändning? hoppas ni förstår tanken bakom detta hur jag tänker nu, rätt invecklat att försöka förklara tanken..

Och ang DWELL time och MIN discharge time. Vad e det för värde man kan ha där?? INSTÄLLNINGEN jag har syns på bilden också.

Samtidigt undrar jag över Trig Arm Voltage. När killen som skulle hjälpa mig mappa så direkt de kom ladd så betedde den sig konstigt med misständningar och bara konstigheter, då ändrade han på just Trig Arm Voltage, Då gick den genast utan misständningar.

De han inte får bukt med alls är just detta med förtändningen att de knackar när man försöker ställa mer förtändning. Jäkligt märkligt tänker jag att den inte ska klara mera..

Därför försöker jag finna något fel runt om om de kan vara nå annat som gör de. som har med någon inställning att göra.

Wierd this shit.

MVH stefan
xfighter
För lite laddtryck

Inlägg av xfighter »

Ingen som hade nå?
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende

Inlägg av dundersmurfen »

Står ej komp...

Men säg att du har något normalt typ 9:1, och kör e85 med den kurvan du visar på bilden..

Lägg på typ 10 grader typ överallt. Skit i att lyssna på driten bara ge gas. Tror ej det är möjligt att spika sönder något med e85 och en sådan här setup. Vore typ första gången jag hört om det isåfall..

Förutsatt att du har en verklig nollad tändning då. Brukar låsa tändningen på en tydlig markering typ 20grader och ställa mig i motorummet med strobaren. Stå och ruppa på gasen en stund tills man når varvstopp då vet man att tändning stämmer sen. Om nollan / markeringarna stämmer med verkligheten då...
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Xuri
Forumsberoende

Inlägg av Xuri »

mattias skrev:Skillnaden mellan BCPR7ES och BPR7ES är endast nyckelfattningen, 16 mm är smidigt och jag har kört så på många andra motorer (egna och andras).

Om det med lämpligt gnistgap (0.40 mm) är problem med vanliga utstickande (med 'P') så vet jag inte om det löser något att prova vanliga BR7ES, det är troligen något annat i tändsystemet som gör att du tappar energi då. Men prova för all del BR7ES, de ska vara billiga men kan vara lite svårare att få tag på över disk vad jag märkt.

Att lambdan säger 0.85 just där du har problem säger inte så mycket, det räcker med att du just före kör fetare än 0.80 så det du avläser bara är fritt syre från misständningar.. Kolla så det är mappat korrekt fram tills det misständer och inte är gjort något berg i VE-tabellen för att kompensera för något som inte finns.
Så fel jag kunde ha :p
Jens Hedlund.
Skriv svar