Frågor: WG-arm, vinklad. Vatten tillförsel, smälter slangen?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Robin N
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: fre feb 26, 2010 11:28 pm

Frågor: WG-arm, vinklad. Vatten tillförsel, smälter slangen?

Inlägg av Robin N »

Hejsan, håller på med en turbokonvertering utav min Citroen Saxo VTS.

Jag har två frågor för tillfället.

Varav den ena är:

Jag har fått fixa och trixa med wg-armen, men.. I mitt tänk så får jag det till att pga vinklarna på armen/stagen, så kommer större kraft (mer avgaser tex) krävas för att få wg'n att öppnas. Tänker jag rätt/fel?

Bild
Bild

Fråga nummer två är:

Vatten tillförseln till turbon, kommer slangarna smälta pga för nära turbo/grenrör?
Hur kan/bör jag göra?

Bild
Bild
Peugeot Sport Club.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Frågor: WG-arm, vinklad. Vatten tillförsel, smälter slan

Inlägg av therealpinto »

Min erfarenhet är att den typen av wastegatestag brukar flexa. Att flytta klockan så den trycker rakt eller nästan rakt brukar vara mycket bättre. Går inte det kan man förstärka hörnen i det krokiga staget.

Slangen kanske kan klara sig med värmestrumpa utanpå men går den inte att dra åt andra hållet, roterad 180 grader?

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2794
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Frågor: WG-arm, vinklad. Vatten tillförsel, smälter slan

Inlägg av Daniel-635 »

Jag hade inte heller litat på WG staget, det känns som att länkaget kan välta / skeva för mycket.

Svetsa på ett hydraulrör på Vatten anslutningen, så du får bort den ifrån värmen, så har jag gjort på min 635a.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Robin N
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: fre feb 26, 2010 11:28 pm

Re: Frågor: WG-arm, vinklad. Vatten tillförsel, smälter slan

Inlägg av Robin N »

Iom, delen på avgashuset (vet ej vad den kallas..) är 'fast' så följer armen mest bara med.

Är väldigt starkt faktiskt, går ej att böja med vanlig handkraft (om man inte står och trycker med hela kroppsvikten med wg'staget mot golvet)

Ville bara veta vad ni trodde, om det påverkar så det behövs större kraft för att wg'n skall öppnas, och därmed ökas laddtrycket för mycket, eller skenar.



Har du bild på detta, ang svetsningen? :).


Ställer ytterligare en dum fråga.
Turbon köpte jag begagnad, avgashuset var sprucket, så det bytte jag, men noterade även att turbinhjulet var ganska vitt, beror det på att det gått väldigt varmt?

Tänkte om den körts torr på olja el dyl.
Jag testade nämligen hälla i lite olja vid inloppet, men ingen rann ut, har för mig det skall vara självrinn igenom, eller ut. Men kanske behövs rejäl snurr på grejerna?
Peugeot Sport Club.
Skriv svar