Högt cylindertryck/Topplyft?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Erol
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erol »

Har problem att min bil trycker ur sig vatten från expansionskärlet när man segdrar på högre växlar.
Som det verkar är det högt cylindertryck/topplyft som är orsaken då det luktar avgaser i kylarvätskan samt att jag lyft toppen och konstaterat att toppackningen är hel. Men det går att se spår av att det läckt mellan packning och topp. Därefter har jag o-ringat blocket och bytt till ARP-bultar för att kunna dra med högre moment. Men problemen kvarstår.

Misstänkte tidigare att det kunde vara punktkokningar, men efter som vattentempen aldrig stiger över 95 och jag monterat avluftningsnipplar som leds till expansionskärlet. Så tror jag inte längre att det är punktkokning som är problemet.

Bild

Jag kopplade nyligen in en BBL och såg att motorn gick rejält fett, låg runt 11-10 AFR vid fullast. Efter att gjort en del grovjusteringar så trycker inte motorn ur sig vatten lika lätt, men det går att provocera fram, dock så går den något fett fortfarande.

Är jag lösningen på spåret eller kan det vara något annat som orsakar mina problem? Såg följande citat här på forumet som stärker mina misstankar:
Jens Gustavsson skrev: Vad dödar topplockspackningen?

antigen
- spikar det
- felmonterat
- ojämna ytor
- hydrolås då feta blandningar eller vatten inte hinner undan för kolven.

man lyfter inte toppen så lätt utan hydrolåsning förstås, så värre bultar behöver man nog inte fundera över tills det är extrema cylindertryck med metanol eller så.
Motorn är en 2,5 liter med "våta foder", 8v, 100 mm i borr och kompression på 8,9-1. Kör på E85
Har ingen överdriven effekt i dagsläget skulle tro ca 300-350 hk och 0,9 bars laddtryck.

Bild

Tändkurvan skall inte vara extrem, bifogar denna för den som är nyfiken.

Bild

Teorier, förslag och glada tillrop är välkomna!

/ Erol
Senast redigerad av Erol den tor aug 22, 2013 9:24 pm, redigerad totalt 2 gång.
Porsche 944 Turbo
Honat och portat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Re: Högt cylindertryck/Topplyft?

Inlägg av Jens Gustavsson »

du glömde säga va det va för motor och va den används till :)

om det är en volvo B23-230 så är det vanligt att folk över arbetar saker och bara får en massa problem. under typ 2-2.5bar laddtryck eller 750hk så ska man bara följa värkstads handboken i hur ytor och bultar ska dras och monteras.

mvh jens
Användarvisningsbild
Erol
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erol »

Motorn är en radfyra i helaluminium, tillverkad av Porsche. Den används till gata och bankörning.
Jo, jag har läst angående Volvomaskinerna och att många överarbetar dom. Men jag är inte
ensam om detta bekymmer på denna typ av motor. Problemet är att det inte finns någon större
kunskap om dessa motorer och E85 i Sverige.

/ Erol
Porsche 944 Turbo
Honat och portat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ska det va nått visst uppstick på fodren? jag har mekat lite PRV sexa i mitt liv de hadde 10-12 hundrigar i uppstick om jag minns rätt? vad är det för bultar och vilket moment dras de?

hur långt ned i blocket går bultarna?

mvh jens
DLS
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av DLS »

Erol o jag har tampats med samma problem ett tag nu på våra porsche 944 turbos.
Så vitt jag vet så ska det inte vara nått uppstick på fodrena.
Original är det streckbultar på porschen men alla rekommenderar att byta när man går upp rejält i effekt till endera arp eller raceware.
Både Erol o jag kör med 192mm långa arp bultar som har ett uppstick ur blocket på ca 73mm dvs ca 120mm går ner i blocket.
Enligt arp ska bultarna dras till 100ft/lbs=135nm
http://arpinstructions.com/instructions/204-4211.pdf
Jag drog mina förra året till 135nm o sen körde jag hela sommaren o sen efterdrog jag bultarna i vintras o då rörde sig alla ganska exakt ett kvarts varv.
Sen jag o-ringa mitt block o bytt till arp så har det hållit tätt men jag har å andra sidan inte tordas ladda mera än 1.2 bar men det håller för det i alla fall, förut så tryckte den ur sig då.
Jag var ett tag inne på att fodrena rör sig lite vid höga cylindertryck o därav läckage.
Det lustiga är att det finns ett antal porsche 944 turbos som kör e85 o laddar på bra mycke mer o får det att hålla.
Så frågan är om det hela har med mappningen o göra o undvika cylindertrycks peakarna?
Jag kan tyvärr inte göra så mycket åt min tändning mer än sänka den 2,7 grader eller höja den 2,7 grader över hela registret då jag fortfarande kör original motronic men Erol kör ju Nira så han har ju lätt att ändra.
PORSCHE 944 TURBO
Enok
Forumsberoende

Inlägg av Enok »

Alkohol bränslen har lätt för pre ignition, då skjuter cylindertrycket i höjden.
Beror många gånger på att man använder tändstift avsedde för bensin.
Peter Olson
ogge
Forumsberoende

Inlägg av ogge »

kan fortsätta med detta ang evo.
toppen verkar lyfta på dom med vid ca 700whp..
har värsta arp bulten (l19), amerikanerna kör mls och oringat block.
tycker det borde finnas enklare sätt å lösa det på eller är det kanske materialet i deckplanet på toppen som rör på sig?

eller ska man trimma ned tändningen samt öka laddtryck istället för samma effekt?
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Användarvisningsbild
Erol
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erol »

ogge skrev:eller ska man trimma ned tändningen samt öka laddtryck istället för samma effekt?
Kan vara så... men det är ju inte det man vill, då jag planerar att köra bana/konbana så vill man ju ha en pigg motor i botten och slippa ketchupeffekt.

I dagsläget laddar jag 0,85 bar och det läcker. "DLS" kör med 1,2 och det håller tätt. Vi har i stort sätt samma motorsetup, sprut och turboaggregat skiljer. Någon som är van och mappa här som har lust att kasta ett öga på min tändkurva och komma med ett utlåtande?
Porsche 944 Turbo
Ante Karlsson
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ante Karlsson »

Finns det material till att gå upp en storlek på skruv/pinnbult?

Kan ju även vara topp som sviktar. Med mycke effekt så brukar man ju svetsa igen kylhålen i toppen samt borra upp dem sedan. Så man får mer yta på toppen som klämmer packningen.
Användarvisningsbild
Erol
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erol »

Ante skrev:Finns det material till att gå upp en storlek på skruv/pinnbult?

Kan ju även vara topp som sviktar. Med mycke effekt så brukar man ju svetsa igen kylhålen i toppen samt borra upp dem sedan
Jo, det ska nog gå att få i M14, det fungerar iallafall på 3-litersblocket, men jag tycker inte att det ska behövas redan vid ca 350 hk.
Porsche 944 Turbo
Ante Karlsson
Forumsberoende
Kontakt:

Du kan ju ha mer cylindertryck i en motor med mycket laddtryck och effekt på lite lägre varv. Än i en motor med högre effekt och registret högre upp i varv.
DLS
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av DLS »

Med en bra kam så man kan flytta registret så borde man kunna få ner cylindertrycket också men tror inte det här är boven i dramat då det finns ett par stycken som sagt som laddar runt 1.5-1.8 i Sverige o får det att hålla tätt + att i staterna kör ett antal med original kam o original bult samt e85 med runt 1.2-1.5 i ladd o får det o hålla.
Fast allt dom säger i staterna får man ta med en stor nypa salt ;)
Fanns en kille i staterna som hävda bestämt att det var fodrena som rörde sig lite o han fyllde sitt block med 2-2,5" blockcement o fick det o funka bra sen men han plocka å andra sidan ut mer än 500hk ur sin maskin( nu vet ju alla att 500hk usa hästar kan också vara 400 miniponnysar men i alla fall :) )

Det enda jag kan tänka på som skiljer på min o erols motor mot alla andra är att våra toppar är väldigt mycke planade just för att det skulle vara bättre när man kör e85.
Kanske har vi för mycke planat?
PORSCHE 944 TURBO
Mats Ivarson
För mycket laddtryck

Inlägg av Mats Ivarson »

Det kan vara skälet, de blir svaga av det.

Mats
Användarvisningsbild
Erol
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erol »

Mats skrev:de blir svaga av det
Vad blir de svaga av?
Porsche 944 Turbo
Ante Karlsson
Forumsberoende
Kontakt:

Planingen, deckplanet blir för tunt. :/

En bättre lösning kan vara att byta kolvar alternativt svetsa förbränningsrummen.
Skriv svar