Som det verkar är det högt cylindertryck/topplyft som är orsaken då det luktar avgaser i kylarvätskan samt att jag lyft toppen och konstaterat att toppackningen är hel. Men det går att se spår av att det läckt mellan packning och topp. Därefter har jag o-ringat blocket och bytt till ARP-bultar för att kunna dra med högre moment. Men problemen kvarstår.
Misstänkte tidigare att det kunde vara punktkokningar, men efter som vattentempen aldrig stiger över 95 och jag monterat avluftningsnipplar som leds till expansionskärlet. Så tror jag inte längre att det är punktkokning som är problemet.

Jag kopplade nyligen in en BBL och såg att motorn gick rejält fett, låg runt 11-10 AFR vid fullast. Efter att gjort en del grovjusteringar så trycker inte motorn ur sig vatten lika lätt, men det går att provocera fram, dock så går den något fett fortfarande.
Är jag lösningen på spåret eller kan det vara något annat som orsakar mina problem? Såg följande citat här på forumet som stärker mina misstankar:
Motorn är en 2,5 liter med "våta foder", 8v, 100 mm i borr och kompression på 8,9-1. Kör på E85Jens Gustavsson skrev: Vad dödar topplockspackningen?
antigen
- spikar det
- felmonterat
- ojämna ytor
- hydrolås då feta blandningar eller vatten inte hinner undan för kolven.
man lyfter inte toppen så lätt utan hydrolåsning förstås, så värre bultar behöver man nog inte fundera över tills det är extrema cylindertryck med metanol eller så.
Har ingen överdriven effekt i dagsläget skulle tro ca 300-350 hk och 0,9 bars laddtryck.

Tändkurvan skall inte vara extrem, bifogar denna för den som är nyfiken.

Teorier, förslag och glada tillrop är välkomna!
/ Erol