Tjenare.
Tänkte kika vad ni rekommenderar att göra åt T5 blocken för effekt över 600hk som planen är.
Fräsa i stavar & fräsa ur vevhus vent? Något som vet något företag i Stockholm alt närheten som gör det samt ca pris?
Fodra om botten går ju annars också men brukar väl sluta över 20 tusen i slutändan?.
Hade tänkt köra 81mm borr med nyare 90 veven, h-profil stakar andra kolvar.
Tacksam för råd.
Mvh
Förstärka T5 block B5234T
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 147
- Blev medlem: mån sep 10, 2007 12:35 pm
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 4
- Blev medlem: fre dec 06, 2013 2:58 pm
Re: Förstärka T5 block B5234T
Glöm inte att chimsa mellan cylindrarna.
Jag har fått endel tips nyligen då jag håller på med en likadan maskin.
Råden säger att man på 2, 5l blocken alltid chimsar, stavar och fräser vev.vent......på 2, 3l blocken menar endel att man inte behöver stava alls under 1000hk. Exakta sanningshalten i vet jag inte, men jag kommer att göra alla 3 mod på mitt block.
Knacka ner bitar av bågfilsblad mellan cyllarna verkar funka fint.
Jag har fått endel tips nyligen då jag håller på med en likadan maskin.
Råden säger att man på 2, 5l blocken alltid chimsar, stavar och fräser vev.vent......på 2, 3l blocken menar endel att man inte behöver stava alls under 1000hk. Exakta sanningshalten i vet jag inte, men jag kommer att göra alla 3 mod på mitt block.
Knacka ner bitar av bågfilsblad mellan cyllarna verkar funka fint.
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Förstärka T5 block B5234T
Tycker det verkar skumt att cylindrarna behöver stöd åt det hållet. Kolven belastar väl åt andra hållet så att säga?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 4
- Blev medlem: fre dec 06, 2013 2:58 pm
Re: Förstärka T5 block B5234T
Beror nog på flera faktorer, cyl.tryck spikningar mm.
Såg svaga tendenser på mitt block nämligen...bromsat 329 hk men ägaren innan har åkt runt och svinat med för lite soppa (hade mont 465 cc 3, 8bar spridare men hade org btr och 3 bar soppatryck).
När jag ökade soppatrycket gick maskin som en dröm.
Närjag sedan mätte cyllarna i överkant syndes det tydligt att det vuxit på det du kallar fel ledd.
Jag skulle inte strunta i schimsningen.
Såg svaga tendenser på mitt block nämligen...bromsat 329 hk men ägaren innan har åkt runt och svinat med för lite soppa (hade mont 465 cc 3, 8bar spridare men hade org btr och 3 bar soppatryck).
När jag ökade soppatrycket gick maskin som en dröm.
Närjag sedan mätte cyllarna i överkant syndes det tydligt att det vuxit på det du kallar fel ledd.
Jag skulle inte strunta i schimsningen.
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 4
- Blev medlem: fre dec 06, 2013 2:58 pm
Re: Förstärka T5 block B5234T
[img]http://www.garaget.org/?car=331782&image=3314673[img][/img][/img]
Senast redigerad av Kenny Eriksson den sön feb 16, 2014 7:38 pm, redigerad totalt 1 gånger.
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 4
- Blev medlem: fre dec 06, 2013 2:58 pm
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Förstärka T5 block B5234T
Här är lite bilder på ett fodrat block: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 2&start=75
De nyare blocken har mycket mindre vattenkanaler och är mycket starkare.
Erland
De nyare blocken har mycket mindre vattenkanaler och är mycket starkare.
Erland