Högt cylindertryck/Topplyft?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Erol
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Re: Högt cylindertryck/Topplyft?

Inlägg av Erol »

Ante skrev:Planingen, deckplanet blir för tunt. :/

En bättre lösning kan vara att byta kolvar alternativt svetsa förbränningsrummen.
Ok, nu är det drygt 1 mm som är taget på toppen. Skulle det försvaga så fruktansvärt?
Porsche 944 Turbo
Honat och portat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
DLS
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av DLS »

Ja kan 1 mm verkligen göra så mycket?
Visserligen så säger porsche att wear limit är 0.4mm o att man redan efter 0.2mm ska köra med den högre packningen som är på 1.4mm jämfört med original 1.1mm men det har väl porsche bara gjort för att annars backas tändningen för mycket om man inte har ställbart kamdrev.
PORSCHE 944 TURBO
ogge
Forumsberoende

Inlägg av ogge »

evon har jag gjort det nu att jag skruva ner tändningen å ipp med alddtrycket.. så nu håller den tätt iaf..

hade inte spikat innan men kör helre safe på tändningen å laddar till effekten istället
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Mats Ivarson
För mycket laddtryck

Inlägg av Mats Ivarson »

Det verkar som att det är skillnad från motor till motor. Jag hade en bil, som ni säkert vet vilken det är, som kördes av mig och två ägare efter på 1.6-1.7 bar i tusentals mil. När Björn ville ha ännu mer effekt och bytte till E85 gick topplockspackningen för första gången. Hur det kunde fungera tidigare verkar märkligt med tanke på era erfarenheter. Motorn gav ca 340-360hk på bakhjulen.

Mats
DLS
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av DLS »

Det verkar som att det är skillnad från motor till motor. Jag hade en bil, som ni säkert vet vilken det är, som kördes av mig och två ägare efter på 1.6-1.7 bar i tusentals mil. När Björn ville ha ännu mer effekt och bytte till E85 gick topplockspackningen för första gången. Hur det kunde fungera tidigare verkar märkligt med tanke på era erfarenheter. Motorn gav ca 340-360hk på bakhjulen.

Mats
Ja det är lustigt, det verkar som problemet kommer när man går över till e85.
Men Björn som äger din gamla bil nu har ju fått den att hålla med e85 o 1,6 i ladd.
Så jag antar att man inte är tillräckligt bra meckare :roll:
PORSCHE 944 TURBO
Användarvisningsbild
Erol
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erol »

Men Björn som äger din gamla bil nu har ju fått den att hålla med e85 o 1,6 i ladd.
Så jag antar att man inte är tillräckligt bra meckare
Frågan är ju om det är hårvara eller mapning som är boven.
Porsche 944 Turbo
Honat och portat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
ogge
Forumsberoende

Inlägg av ogge »

är nog mappningen som avgör detta.
håller det inte tätt får man backa av på tändningen och ladda mera istället
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende

Inlägg av Mattias J »

Tändningsmappen är inte korrekt. Du kan inte ha så hög tändning på vidöppet spjäll på dom låga varvtalen.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Erol
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erol »

Mattias J skrev:Tändningsmappen är inte korrekt. Du kan inte ha så hög tändning på vidöppet spjäll på dom låga varvtalen.
Utveckla gärna "hög tändning på vidöppet spjäll på dom låga varvtalen".

Vilket varvtal är det du syftar på och vilket laddtryck?
Problemet jag har visar sig inte för ens över 4000-4500 varv.

/ Erol
Porsche 944 Turbo
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende

Inlägg av Mattias J »

Här har du alldeles gör hög tändning

Bild

Kör den i dyno så ser du att du inte tjänar något på det och att det bara bygger cylindertryck på fel ställe. Jag hade dragit av 4-6 grader rakt av från 100kpa och upp.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Erol
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erol »

Tro det eller ej, men jag har höjt tändningen och bilen går bättre än någonsin. Stort borr och 2-ventilsteknik kräver högre tändning än litet borr och 4-ventilsteknik :wink:

Har fått ordning på det höga cylindertrycket, det visade sig att min teori om hydralock stämde. Tidigare så hade jag ett AFR på 10 vid fullast, nu ligger jag på mer moderata AFR 13.Efter att mappat bränslet så slutade motorn att trycka ur sig vatten, men säg den lycka som varar, istället körde jag av kamremmen. Remmen var 3 år gammal och hade gått ca 350 mil...

Nya tändtabellen ser ut som följer:

Bild

Mvh Erol
Porsche 944 Turbo
Joachim Stavik
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Joachim Stavik »

o jääävlar, det var inte mycket fegt...!
When the flag drops, the bullshit stops!
Skriv svar