få bort avloppslukt i källargarage ??

Tjata om vad som helst .
Bjorn C
Forumsberoende

få bort avloppslukt i källargarage ??

Inlägg av Bjorn C »

hejsan
de är så hära att jag bor ju i en lägenhet i 2 plan men ett nedre plan i källaren
vägg i vägg med lägenheten finns 2 garage på 170 kvadrat tillsammans och de lukter som avlopp från garagen
tidigare så gick avloppsbrunnarna direkt ner utan vattenlås på avloppsledningen och jag har faktiskt undrat varför de inte luktat avlopp tidigare men sp i våras började de plötsligt lukta pyton så jag bilade upp båda avloppen och monterade avlopp med vattenlås som är tät och de ser bra u och jag spolar ofta vatten i låsen så dom är inte uttorkade
storstädade hela garagen med hetvattentvätt men man känner ändå att de kommer över lite unken lukt från garagen till lägenheten och de är ju inte så mysigt
jag kommer nu täta nödutgången från lägenheten till garagen för dörren dära är inte tät så lukten kommer över men de ska ju inte behövas igentligen om man bara kunde få garagena relativt luktfria
jag hittar inte vad som kan lukta och jag har ett fönster uppe för vädring i snart 2 månader

är de nån som har nå tips på vad man kan göra för att få en förbättring

Med vänlig hälsning
smidy
För mycket laddtryck

Re: få bort avloppslukt i källargarage ??

Inlägg av smidy »

enklast är nog att skapa undertryck i garaget eller övertryck i bostaden, behöver inte vara herrejösses tryck skillnader bara det skiljer lite i tryck.
StefanM
Forumsberoende

Inlägg av StefanM »

om nu inte rören är skadade i golvet..............läcker det ut runt rören så kan det nog osa en del...........
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

jag anlitade en spolbil som spolade hela avlopsstammen innan jag började bygga lägenheten så man fick se att den var okej för dom filmade även hela ledningen och den var i bra skick och inget var trasigt men 8 månader efter de så började de lukta nu när våren komme och de har hållt i sig sen dess även om lukten nu är mycket mindre i garagen än i våras så känne rman att nånting inte är helt okej

de konstiga är att de inte har luktat alls tidigare trotts helt öppen avloppsledning i ett golvbrunn i vardera garage

hur skapar man övertryck lättast i garaget ? jag har ju en aeropemp som går där under kallare tider i för sig och de började faktiskt lukta i samband med att jag slog av den i våras när de blev varmt
vill ju inte heller ha övertyck i garagena och undertryck i lägenheten för då är de risk kanske att de pressar in lukt i lägenheten

mvh
Xuri
Forumsberoende

Inlägg av Xuri »

har du eget avlopp ?

Har du eget avlopp så kan de ju vara en ide å lägga ett rör upp över husnocken å ha skorstensverkan på avloppstammen.

Då får du ju undertryck i röret å ventilerar de över nocken..

Kan ju även vara ett förslag å köpa röktändstickor å tutta på å lägga i stammen en mörk kväll sen gå med ficklampa å se vart röken sipprar ut.

krävs inte mycke svavelväten för att de ska lukta pekka.
Jens Hedlund.
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

jag har komunalt vatten och avlopp tyvär
men de där med gasen var ju ganska smart å de borde jag kanske testa

såg även idag att de var en spricka i siliconet runt en av rörstosarna från vattenlåset till golvbrunnen på övervåningen som kommer ner i ett av garagen så de ska jag testa att täta i morgon för man såg att de hade läkt över lite grann just där å då borde ju även lukt ta sig upp där om vatten kan rinna över från

tycker inte de kan vara så mycke annars som spökar de är ju betong i golv väggar å tak så de är inte mögel eller liknande så jag hoppas att de är sprickan jag hittade idag som är orsaken dock har d eju ändrat lukten på nått sätt senaste året då de inte fanns vattenlås alls tidigare å luktade ingenting men d ekanske beror på att jag instalerat ett kök å lagar mat där relativt ofta för toan fanns tidigare så de borde ju inte bli nån skillnad pga den

Med vänlig hälsning
nicke.t
Forumsberoende

Inlägg av nicke.t »

har du nån avlufftning från avloppet som funkar då? om du har en som går genom taket går de ju kolla så den är ok.
tel 0707149931
smidy
För mycket laddtryck

Inlägg av smidy »

"hur skapar man övertryck lättast i garaget" nej det är undertryck i garagedelen, och det gör du med en fläkt som suger ut luft ur garaget, skall inte behöva vara speciellt stor fläkt.
Xuri
Forumsberoende

Inlägg av Xuri »

Om han har hål i stammen å skapar undertryck i rummet där de läcker så borde de lukta mer ? Så suger han ju mer luft ur läckaget.

Vet inte vilken typ av vattenlås du har men om de är golvbrunn i plast med lås på så har jag varit ute för dåliga packningar i dessa å dom har läckt
Jens Hedlund.
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

en fläkt som suger ut luften är nästan uteslutet för värmekostnaderna för att värma 410 kvadratmeter garage är inte å leka med å då vill man inte stå å blåsa ut värmen ;)
på sommaren hade de kanske kunnat vara ett altenativ men som xuri säger så borde de ju dra upp ännu mera lukt ifall de är ett läkage någonstans
skapar man övertryck som man har i tex en lackbox då snarare trycker de ju ut saker man inte vill ha där som damm eller lukt och så vidare men att stå men en stor fläkt igång kändes också som en dyr utgift

ska kolla om de kan vara de lilla hålet i siliconet där de läkt vatten som orsakar detta annars kanske jag måste skicka in en kamera igen och se så de inte har hänt nånting efter att dom spolade avloppet
de är ju gamla betongrör under golvet så de kan ju ha spolat sönder nått i nån skarv

lite kul att vi spolade fram en tegelstan på 10x15 cm ur avloppet som förmodligen har hamnat där när garaget bygdes för d efinna ingen anslutning till avloppet som är nog stor för att denna tegelsten skulle ha hittat ner dit annars

jag har annars en kompis som jobbar med att plasta gamla avloppsledningar där dom skickar ner en liten robbot och en epoxystrumpa och sen blir de som en ny ledning med plast invändigt men de kostar ju typ 1500 kr metern å jag har ju minst 20 meter ledning så roligare utgift hade man ju kunnat ha i så fall med billigare än att slå sönder betonggolvet å byta ledning om nu de är felet

mvh
Kalle LKPG
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Kalle LKPG »

Det är inte så att renspluggarna är bort på de gamla golvbrunnarna? Vanligt att de inte kommer på plats igen och då brukar det bli avloppslukt.

MVH
Kalle
ace_of_cloves
För mycket laddtryck

Inlägg av ace_of_cloves »

Tömt brunnen?
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

hejsan
dom gamla avloppena är bort bilade å så har jag gjutit in nya golvbrunnar med vattenlås och de är vatten i låset så de är inte felet

jag har ju komunalt vatten å avlopp så jag har tyvär inget brunn att tömma utan man får bara betala å se glad ut så sköter komunen resten

mvh
Skriv svar