Volvo C30 Rallycross
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Volvo C30 Rallycross
För någon vecka sedan gjorde jag och en kompis en stökresa ner till Holland. Där hämtade vi en plåtren Volvo C30 kaross. Säljaren var en riktig hårding. Han hade nämligen två Supercar-bilar och allt man skulle kunna önska för ett bilbygge, eller två.
Såg att han hade en Astonmartin också, så det måste ha varit James Bond som vi träffade. Killen tillverkar växellådor till framhjulsdrivna bilar i 4- till 6-växlars utförande. Husen till lådorna var cnc-frästa och växelspakarna såg ut som något som man skulle kunna klubba grisar med. Förmodligen till Vw eller något.
På vägen hem passade jag på att beställa färdigbockade hjulhus och tunnlar från Gunnarsson i Öxnevalla. I väntan på dessa står nu Karossen på pallbockar och väntar.
Visste jag bara hur man gör, så skulle jag ha lagt upp några bilder också.
Såg att han hade en Astonmartin också, så det måste ha varit James Bond som vi träffade. Killen tillverkar växellådor till framhjulsdrivna bilar i 4- till 6-växlars utförande. Husen till lådorna var cnc-frästa och växelspakarna såg ut som något som man skulle kunna klubba grisar med. Förmodligen till Vw eller något.
På vägen hem passade jag på att beställa färdigbockade hjulhus och tunnlar från Gunnarsson i Öxnevalla. I väntan på dessa står nu Karossen på pallbockar och väntar.
Visste jag bara hur man gör, så skulle jag ha lagt upp några bilder också.
Där du har seglat, där har jag rott!
Re: Volvo C30 Rallycross
Hej Per.
Det här blir ju en spännade bil
//Nisse
Det här blir ju en spännade bil
//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Volvo C30 Rallycross
Vad ska det bli för motor i den?
Erland
Erland
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 449
- Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
- Ort: Kalix
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Nisse!
Det var länge sedan!
Ja, jag är riktigt laddad att komma igång. Sedan får vi se hur lång tid det tar att få den klar. Den hinner inte bli klar till någon isåkning i vinter i alla fall.
Erland!
Det blir en 2-liters volvomotor från en S40. Den ska borras och fodras med Darton sleeves.
Niklas!
Ja, han med Astonmartin hade en låda liggande. Det var något franskt skit som det var bra pris på. Tyvärr åkte han till någon oljeshejk i åtta veckor, så jag får vackert vänta på den. Har för mig att den hette Sadev, eller nåt.
Har även skaffat en bakaxelklump från en Volvo XC70. Dom ska tydligen ha rätt utväxling, så då byter man bara diffen. Utvändigt så trycker man in några medbringare och sedan måste man även ha några mutterstycken i kåpan. Vet inte om det går att svetsa dit såna i aluminiumkåpan, men annars så finns säkert nya kåpor att köpa.
En liten iakttagelse jag gjort är att plötsligt har alla dubblat timtaxan mot den man betalade då man åkte Supernat.
Det var länge sedan!
Ja, jag är riktigt laddad att komma igång. Sedan får vi se hur lång tid det tar att få den klar. Den hinner inte bli klar till någon isåkning i vinter i alla fall.
Erland!
Det blir en 2-liters volvomotor från en S40. Den ska borras och fodras med Darton sleeves.
Niklas!
Ja, han med Astonmartin hade en låda liggande. Det var något franskt skit som det var bra pris på. Tyvärr åkte han till någon oljeshejk i åtta veckor, så jag får vackert vänta på den. Har för mig att den hette Sadev, eller nåt.
Har även skaffat en bakaxelklump från en Volvo XC70. Dom ska tydligen ha rätt utväxling, så då byter man bara diffen. Utvändigt så trycker man in några medbringare och sedan måste man även ha några mutterstycken i kåpan. Vet inte om det går att svetsa dit såna i aluminiumkåpan, men annars så finns säkert nya kåpor att köpa.
En liten iakttagelse jag gjort är att plötsligt har alla dubblat timtaxan mot den man betalade då man åkte Supernat.
Där du har seglat, där har jag rott!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 449
- Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
- Ort: Kalix
Sv: Volvo C30 Rallycross
Passar 1031 diffen i den klumpen eller är det en annan storlek?
Fredrik har en dröm att nån gång bygga en supercar med stel axel bak som lyfter framhjulen
Fredrik har en dröm att nån gång bygga en supercar med stel axel bak som lyfter framhjulen
/ Niklas Sandström
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Niklas!
Det skulle vara en syn för gudarna det, men varför ska man i så fall ha ett drivande hjul i luften?
Dennis!
Ja, jag tror att Stefan nästan är klar med toppen.
Det skulle vara en syn för gudarna det, men varför ska man i så fall ha ett drivande hjul i luften?
Dennis!
Ja, jag tror att Stefan nästan är klar med toppen.
Där du har seglat, där har jag rott!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Niklas!
Mätte lite snabbt då kåpan var av. Det är samma avstånd mellan bultarna som håller överfallen, så jag tror att 1031-diffen ska passa. Har ännu ingen lösning på framdiffen, men det lutar åt något från Köping.
Mätte lite snabbt då kåpan var av. Det är samma avstånd mellan bultarna som håller överfallen, så jag tror att 1031-diffen ska passa. Har ännu ingen lösning på framdiffen, men det lutar åt något från Köping.
Där du har seglat, där har jag rott!
Re: Volvo C30 Rallycross
Kan det ha varit när Tobias åkte Fiesta uppe i Sikeå kanske?Per Ohlsson skrev:Nisse!
Det var länge sedan!
Ja, jag är riktigt laddad att komma igång. Sedan får vi se hur lång tid det tar att få den klar. Den hinner inte bli klar till någon isåkning i vinter i alla fall.
//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Nisse!
Nej, jag har aldrig varit i Sikeå på istävling. Det måste ha varit hos Gunnar Lundström någon gång.
Han var för övrigt och hälsade på mig i garaget förra helgen.
Nej, jag har aldrig varit i Sikeå på istävling. Det måste ha varit hos Gunnar Lundström någon gång.
Han var för övrigt och hälsade på mig i garaget förra helgen.
Där du har seglat, där har jag rott!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Idag har jag hämtat en T4 motor i Bollnäs. Vet inte vad det är för årsmodell, men det är nog någon nyare. Ska försöka hinna riva den och lämna blocket på borrning imorgon.
Där du har seglat, där har jag rott!
- Erik Sandström
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 318
- Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
- Ort: Sävar
Re: Volvo C30 Rallycross
Tja
Jag antar att det är du som körde den blå s40:in på is sm i överkalix 2012, hur mycket var den nerviktad därbak och vad brukade den väga annars?
/Erik
Jag antar att det är du som körde den blå s40:in på is sm i överkalix 2012, hur mycket var den nerviktad därbak och vad brukade den väga annars?
/Erik
Re: Volvo C30 Rallycross
Vad hört och läst så skall dom tidiga blocken vara mer stryktåliga då det var mindre borr på dom.Per Ohlsson skrev:Idag har jag hämtat en T4 motor i Bollnäs. Vet inte vad det är för årsmodell, men det är nog någon nyare. Ska försöka hinna riva den och lämna blocket på borrning imorgon.
Sen är det dom senare topparna som är bättre.
//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Erik!
Ja, det var jag som körde den.
Med en 3 liters motor ska en bil väga 1200 kg på isbana. Jag hade 100 kg i bagaget och ca 25 kg framför höger bakhjul. I rallycross har jag åkt med allt från 1175 kg, till 1245 kg. Minimivikten är 1150 kg.
Nisse!
Nu ska vi åka med 85 mm borr, så allt det där ska borras bort. Nu undrar jag lite kring vevaxlar. Jag vägde vevaxeln idag och den vägde över 20 kg. Till femmorna finns både en lätt och en tung vev, så frågan är om det finns flera varianter till fyrorna också?
Ja, det var jag som körde den.
Med en 3 liters motor ska en bil väga 1200 kg på isbana. Jag hade 100 kg i bagaget och ca 25 kg framför höger bakhjul. I rallycross har jag åkt med allt från 1175 kg, till 1245 kg. Minimivikten är 1150 kg.
Nisse!
Nu ska vi åka med 85 mm borr, så allt det där ska borras bort. Nu undrar jag lite kring vevaxlar. Jag vägde vevaxeln idag och den vägde över 20 kg. Till femmorna finns både en lätt och en tung vev, så frågan är om det finns flera varianter till fyrorna också?
Där du har seglat, där har jag rott!