Det är en Sparco Evo 2 Plus som förarstol och Sparco Rev+ passagerarstol.Tegheim skrev:Vad är det för stolar?
Volvo 242 T6 -82 Race-ready
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Uppdatering 16/8
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Det närmar sig...
jaha så du har varit i Vaggeryd å shoppat
sj köpte jag bakaxeln av killen men de hjulen e så grymma
Riktigt fint bygge du har!!

Såhär ser det ut för tillfället...


Riktigt fint bygge du har!!

Såhär ser det ut för tillfället...
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Uppdatering 16/8
Ja jag kunde inte riktigt hålla mig när jag fick chansenJolla_r skrev:jaha så du har varit i Vaggeryd å shoppatsj köpte jag bakaxeln av killen men de hjulen e så grymma
![]()
Riktigt fint bygge du har!!

Det händer en del men har varit dålig med att ta bilder :/
Har bland annat monterat instrumentpanelen vilket blev väldigt bra, kommer bilder på det framöver.
Fick klart motorhärvan förra veckan och monterade den, det mesta fungerade felfritt första gången det var egentligen bara tändspolarna jag hade spegelvänt pinnarna på. Sen har jag haft lite andra spännande elfel men dem börjar lösas en efter en. Det är bara torkarna jag inte lyckas få bukt på, dem slutar aldrig att gå oavsett läget på spaken
Blev ganska rent i motorrummet till slut.
Har påbörjat avgassystemet och kommit halvvägs, behöver nog bara en kväll till sen är det nog klart. Sen ska det fyllas på oljor, göra lite inställningar och lite sånt smått och gott men hoppas på att det blir uppstart till helgen

-
- Forumsberoende
- Inlägg: 554
- Blev medlem: sön mar 08, 2009 12:01 am
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Nära nu...
Kor kjøpte du tankmålaren din som går ihop med VDO bensinmålaren?:)
Link?
Link?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Nära nu...
Köpte givaren på www.khmotorsport.se, finns både rör- och hävarm som passar med VDO mätaren. Finns en mängd olika längder om du ska bygga din egen tank.volvobrage skrev:Kor kjøpte du tankmålaren din som går ihop med VDO bensinmålaren?:)
Link?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 389
- Blev medlem: sön sep 30, 2007 9:27 pm
- Ort: Malmö
- Kontakt:
Sv: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Nära nu...
Måste fråga var du har hittat egt för dom pengarna?
Grymt bygge måste jag säga!
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Grymt bygge måste jag säga!
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Körde Opel Kadett GT/E 75:a med 2,5 TIC
Bygger Opel Manta 3,0 TIC
https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts
Bygger Opel Manta 3,0 TIC
https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Nära nu...
Sök på "egt sensor" på ebay så hittar du en rad olika varianter, tror mina kostade ~11£/st och fri frakt från HongKong. Har kopplat in dem och alla visar 20 C så än sålänge verkar dem hänga med. När man jämför dessa med bilderna på diverse sidor som säljer sån här utrustning i Sverige så är dem slående lika, skulle inte förvåna mig om det är sammaStefan Lindh skrev:Måste fråga var du har hittat egt för dom pengarna?
Grymt bygge måste jag säga!
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Nära nu...
Var i garaget igår och fick en del gjort, till största del så fixade jag till en massa smågrejer som strulat. Fick äntligen till torkarmotorn så nu fungerar den som den ska igen
vågar inte svara på vad jag gjorde för att få det funka men nu funkar det iallafall. Även kontrollerat all belysning bak att det fungerar också såsom bromsljus, blinkers etc.
Har fyllt på olja i motorn och började lufta koppling och bromsar, kopplingen blev racigt stenhård
Slavcylinder verkar vara rätt längd då jag kunde vrida på kardanen när kopplingen var nedtryckt, har varit lite orolig för detta men som sagt verkar det lira som det ska.
Han dock bara lufta frambromsarna så fick inte känna på hur dessa kommer kännas ännu.
Fortsatte även på avgassystemet men jag lessnade då jag inte fick till det riktigt bra, får ta omtag nästa gång.
Allt för nu

Har fyllt på olja i motorn och började lufta koppling och bromsar, kopplingen blev racigt stenhård

Slavcylinder verkar vara rätt längd då jag kunde vrida på kardanen när kopplingen var nedtryckt, har varit lite orolig för detta men som sagt verkar det lira som det ska.
Han dock bara lufta frambromsarna så fick inte känna på hur dessa kommer kännas ännu.
Fortsatte även på avgassystemet men jag lessnade då jag inte fick till det riktigt bra, får ta omtag nästa gång.
Allt för nu

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Nära nu...
Lest igjennom hele tråden nå
Lekkert bygge!!

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Nära nu...
Suttit o kollat egenom hela bygget! fy fan va du är noga du är med allt! de blir riktigt snyggt!
Jonas Runeson
BMW E28 M30 Turbo & DCT
BMW E28 S38 Stroker (Projekt)
BMW E28 M30 Turbo & DCT
BMW E28 S38 Stroker (Projekt)
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Nära nu...
Runeson skrev:Suttit o kollat egenom hela bygget! fy fan va du är noga du är med allt! de blir riktigt snyggt!
Kul att höra, känns bra att man har lyckats fördärva er tid med lite läsning.Riff skrev:Lest igjennom hele tråden nåLekkert bygge!!

Då har jag kommit ytterligare några steg närmare uppstart…
Motorolja - Check
Diffolja - Check
Växellådsolja - Check
Servoolja - Check
Avluftade bromsar - Check
Avgassystemet färdigbyggt och monterat, ändröret mynnar ut framför höger bakhjul. Får se om det ligger för nära och smälter däcket

Alla oljor påfyllda, bara kylvatten kvar att fyllas på. Fick bromsarna avluftade igår och pedalen fick en fin och stum känsla, känns inte som man kommer behöva trampa ihjäl sig för att göra en hård inbromsning. Har även fått ordning på all el så nu fungerar allt efter lite kopplingsstrul.
Så uppstart känns som det kommer bli i veckan, några mindre saker kvar på checklistan men bör inte vara några bekymmer.
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Närmare...
Grymt projekt! du är så sjukt nogrann och det ser riktigt riktigt bra ut!
10poäng på detta bygge!
Mvh
10poäng på detta bygge!
Mvh
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Volvo 242 -82 - På egna hjul och startproblem :/
Tack för det!Sandberg skrev:Grymt projekt! du är så sjukt nogrann och det ser riktigt riktigt bra ut!
10poäng på detta bygge!
Mvh

Var i garaget igår och fortsatte bocka av det som behövdes göras innan uppstart. Bland annat justerade jag in bak och framvagn så gott jag kunde, kommer behöver finjusteras senare men till en början räcker detta bra. Justerade även in styrningen grovt mest för att kunna styra. Fick även på samtliga hjul för att äntligen kunna få ner den på sina egna hjul igen, extremt konstig känsla att se bilen på marken man har ju vant sig vid att ha bilen i normal arbetshöjd i ett år nu. Tror dock att jag kommer höja bilen en 10-15mm ändå mest för att få lite extra frigång. Såhär ser den ut för tillfället, framskärmar är inte ordentligt monterade på bilderna:
Dubbelkollade åtdragningen på samtliga kopplingar på bränslesystemet, hällde i några liter bensin i tanken och körde igång bränslepumparna. Sprang runt bilen med trasa och lampa för att se om det läckte någonstans men allt var tätt vilket kändes riktigt skönt. Hällde på ytterligare 10 liter och fyllde upp tryck- och returslangarna och kunde se att bränsletrycket steg, justerade enkelt in bränsletrycksregulatorn så bränsletrycket ligger strax över 300 kPa.
Blandade till kylarvätskan och fyllde på den, gick nog i 7-8liter innan expansionskärlet var normalfull, går väl i någon liter till med tanke på att värmepaketet inte är uppfyllt nu.
Allt hade flutit på bra under kvällen och man kom till den punkten att man kände att det var dags att provstarta motorn, i alla fall prova att den går runt. Det var här problemen började, drog på startmotorn men den bara klickade typ 1 gång i sekunden. Provade att knacka lite på startmotorn och provade igen, nu klickade det bara en gång samt att huvudsäkringen gick som är på 150A. Drog kablarna förbi säkringsboxen och provade igen, samma sak att det bara klickade en gång. Misstänkte att batteriet var dåligt laddat (det hade dock varit på laddning i några dygn så borde varit okej) så kopplade på ett extra batteri och det blev samma resultat. Tänkte att motorn kanske var svår att dra runt, provade att dra runt den för hand och den var relativt lätt att dra runt. Provade att ta ur tändstiften för att det skulle bli lättare att dra runt men blev samma resultat när jag slog till startmotorn.
Då klockan blev mycket var det dags att packa ihop och dra sig hemmåt så jag hann inte testa så mycket mer. Kan egentligen inte se några fel, jag har en 35mm2 plusmatning fram till startmotorn och en något mindre jordning. Ska prova att dra en något grövre jord men tror inte det är problemet. Har dålig koll på att felsöka startmotorer, någon som har några tips och tricks?
Av vad jag kommer ihåg så var inte motorn svårstartad innan jag plockade ur den ur bilen. Men det kanske helt enkelt är så att startmotorn är kass?
Som sagt, tips och tricks mottages tacksam. Allt som kan vara till hjälp. Jag vill starta nu!

-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Volvo 242 -82 - På egna hjul och startmotorproblem :/
En tanke som slog mig, hur ska en startmotor vara inkopplad rent elektriskt?
Finns tre anslutningar på solenoiden på min startmotor, en stiftanslutning och två skruv/mutter-anslutningar. På stiftanslutning ska ju kabeln från tändningslåset gå in. På den ena skruvanslutningen ska plusmatningen in från batteriet och på den andra sitter en fläta som går in i själva startmotorn. Ska något ytterligare vara anslutet på den anslutningen som flätan sitter på, startmotorn ska väl inte aktivt jordas? Startmotorn jordas väl igenom blocket?
Finns tre anslutningar på solenoiden på min startmotor, en stiftanslutning och två skruv/mutter-anslutningar. På stiftanslutning ska ju kabeln från tändningslåset gå in. På den ena skruvanslutningen ska plusmatningen in från batteriet och på den andra sitter en fläta som går in i själva startmotorn. Ska något ytterligare vara anslutet på den anslutningen som flätan sitter på, startmotorn ska väl inte aktivt jordas? Startmotorn jordas väl igenom blocket?
Re: Volvo 242 -82 - På egna hjul och startmotorproblem :/
stiftet (50) är till solenoiden från tänningslåset.
stora plusen ska vara där den är samt flätan till starten från solenoid låter du vara.
går motorn runt för hand, bara en tanke?
har du jordat motorn i karossen?
stora plusen ska vara där den är samt flätan till starten från solenoid låter du vara.
går motorn runt för hand, bara en tanke?
har du jordat motorn i karossen?
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar