EDIT : igen, Hjälp tändnings inställninga ms1 v2.2 + audi 5a
Moderator: backeliten
EDIT : igen, Hjälp tändnings inställninga ms1 v2.2 + audi 5a
EDIT : problem löst boxen någon tidigare ägare har lött fel i boxen istället för att bygla r10 med höger på d9 har dom byglat mellan r10 och r1 (r1 är en komponent till lambdan .... )
Senast redigerad av Jowwa den mån sep 02, 2013 10:43 am, redigerad totalt 3 gång.
Sv: Re: Hjälp hur ska jag koppla tändning? ms1 v2.2 + audi 5
Kan bara svara på fördelaren. Kollar på kontakten så ser du +○-Jowwa skrev:Hejsan har köpt ett avstannat projekt där man börjat med att montera Megasquirt 1 v2.2 i en 10v audi 5a,
Jag har koll på det mesta som jag lyckats läsa mig till helt själv men tändningen som inte är standard på ms1 har jag inte lyckats komma underfund med..
Boxen jag fått med har ett BIP373 dit lött på r25 (detta är rätt efter vad jag läst) och sen har man ju jorden på tändsteget som är "höger fot" vart skall denna jordas? just nu går kabeln ut ur boxen genom ett borrat hål, signal ut från tändsteget går även den ut från boxen denna antar jag ska till - på tändspolen? (rätt eller fel?)
Sen undrar jag helt enkelt hur resten av tändningen skall kopplas?
(dom 3 stiften på fördelaren hur skall dom kopplas?)
jag kör med en turbo fördelare med 5 fönsters delarna från en sug fördelare.
+ och - säger ju sig självt. ○ är ut signal
http://www.facebook.com/WiellsS2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=78099" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=78099" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Hjälp hur ska jag koppla tändning? ms1 v2.2 + audi 5a
Haha ja det var ju ganska simpelt (tack så mycket) men signal från fördelaren vad ska jag göra med den då? (är jag helt ute å cyklar om jag tänker mig att den ska in där megasquirtet orginal vill ha - signal från tändspolen?)
Re: Hjälp hur ska jag koppla tändning? ms1 v2.2 + audi 5a
se första inlägget!
och när jag kör fördelare med hallsensor hur ska DWELL vara inställd? (kan inte hitta nånting om detta på internet nästan suck...)
och när jag kör fördelare med hallsensor hur ska DWELL vara inställd? (kan inte hitta nånting om detta på internet nästan suck...)
Re: EDIT : igen, Hjälp tändnings inställninga ms1 v2.2 + aud
hur många fönster har du i fördelaren?
mvh jacob
mvh jacob
en 5 fönsters fördelare från en 2.3nf sugis det stod i det första jag skrev som jag radera .. 

ok
Jag körde med ms1 förra året på min audi s2 då använde jag
fördelare med 1 fönster och 60 tänder på veven.
Har du pullupp motstånd på signalen från fördelaren?
mvh jacob
Jag körde med ms1 förra året på min audi s2 då använde jag
fördelare med 1 fönster och 60 tänder på veven.
Har du pullupp motstånd på signalen från fördelaren?
mvh jacob
jag har en audi 100 10v det är därför jag hade tänkt prova med att bara köra på fördelaren till att början med och se hur bra jag kan få det,
boxen jag fått med detta projekt är om lödd inuti för att köra med hallgivare, som jag förstår det kan detta lödas om på lite olika vis beroende på vad hallgivaren ger för signal dock vet jag ju inte om detta är gjort efter fördelaren jag har (fördelaren och ms'et följde med bilen men jag kan ju ändå inte vara säker) så kan man mäta vad för signal fördelaren ger ut och kan du/nån säga efter vad boxen är byggd om jag tar ett kort på kretskortet?
och på schemana jag såg på internet så satt det ett motstånd mellan + och signal in från hallgivaren behöver man då även ett motstånd ute vid fördelaren ?
Mvh Johan
boxen jag fått med detta projekt är om lödd inuti för att köra med hallgivare, som jag förstår det kan detta lödas om på lite olika vis beroende på vad hallgivaren ger för signal dock vet jag ju inte om detta är gjort efter fördelaren jag har (fördelaren och ms'et följde med bilen men jag kan ju ändå inte vara säker) så kan man mäta vad för signal fördelaren ger ut och kan du/nån säga efter vad boxen är byggd om jag tar ett kort på kretskortet?
och på schemana jag såg på internet så satt det ett motstånd mellan + och signal in från hallgivaren behöver man då även ett motstånd ute vid fördelaren ?
Mvh Johan
Nä det räcker med ett motstånd,sen ska du mata fördeleren med 5v(samma som till TPSen).
Du kan mäta signalen efter motståndet (0-5V-0-5V-0 osv när fördelaren roterar) med ström kopplad.
mvh jacob
Du kan mäta signalen efter motståndet (0-5V-0-5V-0 osv när fördelaren roterar) med ström kopplad.
mvh jacob
Det finns ju fördelare som ger ut 12v som jag tror min gör då den enligt haynes boken gör det, ska den fortfarande matas med 5v?
Jag matar min med 5v det funkar finfint (622whp)
det förra problemet är löst, det var jag som var dålig på att läsa elschema, det inbyggda motståndet var inte till pullup... sitter ett utanpå nu och jag kan mäta fram att fördelaren ger mig 0 12 0 12 0 12 0 12 och så vidare (jag har även fast ställt att det ska vara 12v på denna och att boxen är rätt byggd för detta)
men då uppstod det nya problemet med allting inkopplat och fördelaren liggandes löst så tänds fortfarande inte LED 18 när jag snurrar fördelaren. och något annat jag la märke till är att om jag snurrar fördelaren för hand så pendlar mätaren på o2 sensor voltage mellan 0.20-0.25v ska det vara så eller är det felkopplat i boxen? (lamda ingången på boxen sitter på sin plats (23) och fördelar signalen in sitter på sin plats (24))
men då uppstod det nya problemet med allting inkopplat och fördelaren liggandes löst så tänds fortfarande inte LED 18 när jag snurrar fördelaren. och något annat jag la märke till är att om jag snurrar fördelaren för hand så pendlar mätaren på o2 sensor voltage mellan 0.20-0.25v ska det vara så eller är det felkopplat i boxen? (lamda ingången på boxen sitter på sin plats (23) och fördelar signalen in sitter på sin plats (24))
EDIT: läs första inlägger om ni är intresserade av vad problemet var!