Nirafrågor

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Erol
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Nirafrågor

Inlägg av Erol »

Har lyckat supa bort min Niramanual och behöver hjälp med några enkla frågor.

1. Koppla in bredbanslambda till sprutet.
Jag hittar inga kablar som det står lambda på, använder man AUX kablarna till detta?
I så fall, hur sätter man upp det i programmet?

2. Logga när man kör.
Har gjort detta tidigare, vet vart man startar logningen, men kommer inte ihåg vart
man ställer in vilka värden som skall loggas.

3. Laddtrycksreglering
När jag använder den inbyggda laddtryckregleringen så stänger inte magnetventilen
under spool up, utan laddtrycket fördröjs ca 500 varv och turbon pumpar
Porsche 944 Turbo
Honat och portat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
conman
Lite mer laddtryck

Re: Nirafrågor

Inlägg av conman »

1. Om du bara kan få ut 0-5V så är det AUX som gäller.
Om du kan programmera en utgång att ge 0-1,2V så kan du koppla in det på den gråa kabeln som innehåller en vit och en brun sladd, den bruna är lambdasignal.

2. F6 = inspect där du väljer vilka värden som skall loggas
Användarvisningsbild
Erol
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erol »

Tackar för svar!

Jag har redan listat ut det med lambdasladdarna, dock så stämmer inte värdena med lambdadisplayen. Måste nog kalibreras på något vis. Använder en utgång från lambdaenheten som ger 0-1 volt.
Porsche 944 Turbo
Honat och portat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
nkro
För mycket laddtryck

Inlägg av nkro »

Har för mig att jag kalibrerade lambda tabellen med 4 värden..
tex 0 - 1 volt
sen dina lambda värden max och min utsignal från mätaren. Trend gjorde lika dant på den tiden.

Niklas
Niklas
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Johan Lindberg »

Har för mig man kan lägga upp hur man vill men eftersom sonden är linjär så räcker det med två värden.
Det lite udda i programvaran är att en till ruta efter tänds precis som den vill att man skall fylla i den med. Blev lite lurad på det när jag hjälpte en polare. 0-1.5v är vad nira tar som insignal säger mitt minne men det kan vara fel, dock kan du ju välja 0-1v om du vill men svaj på signalen kommer ju ge mer svaj på värdet än om du kan konfigurera om lambdastyrningen att ge 0-1,5v.
conman
Lite mer laddtryck

Inlägg av conman »

Lambda sensor table :thumbright:
Där kan du själv skriva in vilka värden som motsvarar vilket lambda.

I detta exemplet helt linjärt 0,6v = lambda 0.6 osv...
Bild
Skriv svar