montera TPS vid insprutning MegaSquirt

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

så här ser TPSen ut:

Bild

och så här blev mätvärdena vid nollgas / fullgas:
(glömde kolla enhet, är resistens iaf ohm eller milliohm typ)

stift 1+2 = 1,986 / 1,986
stift 1+3 = 0,897 / 2,68
stift 2+3 = 2,662-2,67 / 0,888

enligt vad ni skrivit nedan är alltså stift 3 utsignal
då är bara frågan, vilket av stift 1 & 2 som ska jordas respektive matas med 5V.
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

För att koppla in din TPS, koppla lös TPS, och använd en digital multimeter. Ändra så att den mäter resistans.

Resistansen mellan två av anslutningarna kommer inte att ändras när du rör på gasen. Hitta dom två - en av dom är +5 Vref och den andra jord. Den tredje är signalkabel till MS-boxen.
För att ta reda på vilken som är +5 Vref och vilken som är jord, koppla din multimeter till en av dom två anslutningarna där resistansen inte ändrades när du rörde på gasen, och den andra till signal anslutningen.

Om multimetern visar hög resistan som blir lägre när du öppnar gasen, då är den kabel som inte är kopplad till någonting JORD, och den andra som resistansen inte ändrades på när du rörde gasen är +5 Vref, och den överblivna anslutningen är SIGNAL till MS.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Fint då är alltså:

1: jord
2: +5V
3: signal

tack så mycket för hjälpen, jag råkade ha sönder mitt MS kort lite ikväll hehe, ska se om jag kan fixa det imorn, ingen större skada måste löda dit en kabel igen plus ersätta ett motstånd.

snart är korten monterade i boxen iaf!
Johan Fahlgren
Forumsberoende

Inlägg av Johan Fahlgren »

var försiktig med mitt gamla MS :wink:
Old volvos never die, they just go faster!
Patrik H
Forumsberoende

Inlägg av Patrik H »

larsat skrev:Fint då är alltså:

1: jord
2: +5V
3: signal

tack så mycket för hjälpen, jag råkade ha sönder mitt MS kort lite ikväll hehe, ska se om jag kan fixa det imorn, ingen större skada måste löda dit en kabel igen plus ersätta ett motstånd.

snart är korten monterade i boxen iaf!
jag kopplade min tps från 850 precis så på mitt ms på ett volvo insug jag bara gjorde en liten adapterplatta imellan pga det var kortare mellan hålen på 850 tps än på org tps och satte den bara så att den inte slog i ngt ändläge sedan kalibrerade i megatune funkar klockrent vilka siffror man har spelar ingen roll om man ändå kalibrerar så går den ju från noll till 100% trottle :thumbright:

+5volt kommer från stift 26
och signal på stift 22 på mset

mvh patrik
warp
För mycket laddtryck

Inlägg av warp »

ett annat tips kanske kan vara att för istället sätta en "spärr" så att inte spjället slåröver och "stryker" kanske kan vara att montera någon typ av stopploss under gaspedalen istället. så slipper man trycka sönder spärren i spjället. Hoppas ja förklarade så att du förstod :thumbright:
Patrik H
Forumsberoende

Inlägg av Patrik H »

warp skrev:ett annat tips kanske kan vara att för istället sätta en "spärr" så att inte spjället slåröver och "stryker" kanske kan vara att montera någon typ av stopploss under gaspedalen istället. så slipper man trycka sönder spärren i spjället. Hoppas ja förklarade så att du förstod :thumbright:

spärr??? tpsen har större slag än gasspjället på min så det behövs ingen spärr
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ja men på mitt spjäll är utslaget större än TPSens, så jag måste göra ett stopp, men jag sätter det nog på spjället & inte på pedalen
lite dumt att det inte finns orginal men det måste göras, det är möjligt det finns orginal, det är lite konstig konstruktion på 360 och jag har nog inte alla delar utan bara spjället, men det går nog få dit på nått sätt hoppas jag
Lunkan
För mycket laddtryck

Inlägg av Lunkan »

larsat skrev:jag har röd kabel till plus & svart till minus & jag tänkte löda ihop kablarna, visst kan jag skifta dom sen om det skulle bli fel, men bättre om det blir rätt på en gång :)
så hur bör det se ut om jag mäter på TPSen?
jag kan ta en bild och skriva lite vad jag får för mätresultat så kanske vi kan komma fram till den mest troliga lösningen för hur det ska kopplas, återkommer med det.
tack för hjälpen än så länge!
gör så här.

Tag en multimeter (mätinstrument) ställ in den på att mäta resistans (ohm) inte "pip" läget.

mät mellan två av stiften (eller kablarna) på TPS:en och kolla om resistansen (ohm) ändras, gör den inte det har du hittat rätt där du ska ansluta + (5volt) och - (0volt).

För att veta vilken som ska anslutas till vad, mäter du mellan en av stiften (eller kablarna) du fick fram ovan och den tredje kabel,

ökar resistansen (högre ohm) när spjället är öppet än när den är stängd så har du hittat - (0volt) anslutningen på TPS:en är det tvärt om har du hittat + (5volt).

Jag hoppas du förstår.

MVH Jonas
Användarvisningsbild
Jompa_a
Lite mer laddtryck

Re: montera TPS vid insprutning MegaSquirt

Inlägg av Jompa_a »

Ber om ursäkt att jag drar upp en gammal tråd.

MEN, ska jag ta +5V från +5VVref eller +5V?

Jordar gör jag väl på Signal ground?

MS2 V3

MVH/ Jonas
Vilja och våld löser det mesta.
Om det inte löser problemet, bruka mer våld.
Går det sönder var det redan trasigt.
Lunkan
För mycket laddtryck

Inlägg av Lunkan »

Bild

Jag förutsätter att du sett denna bild från manualen!? men det finns väll endast en 5volt ut från megasquirt så länge du inte har ms3 processorn med ett ms3x kort (det borde du inte ha eftersom du skriver ms2 V3) eller dragit ut en 5volt till.

Pin 26 är +5volt ut.
och ja 0volt kopplas till signal ground.

MVH Jonas
Användarvisningsbild
Jompa_a
Lite mer laddtryck

Inlägg av Jompa_a »

Tack för hjälpen.
Ursäkta att jag hade fel angående kortet.
Det är ett ms2 pnp det handlar om. På det finns det både och.

MVH/ Jonas
Vilja och våld löser det mesta.
Om det inte löser problemet, bruka mer våld.
Går det sönder var det redan trasigt.
Skriv svar