Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
merten
För mycket laddtryck
Inlägg: 231 Blev medlem: tor feb 07, 2013 6:44 am
Ort: Haninge
Inlägg
av merten » ons sep 04, 2013 9:43 pm
Köpte mig en yz80 från 81 igår enligt ägaren har den stått i 15år sedan den kördes sist. Vad bör man se över innan jag börjar köra med den? Den startar lätt och går kanonbra. Luftfiltret har möglat totalt och ramlade isär bara man tittade på det, återstod gjorde en plastkorg med kvartsfattning. Var hittar man nytt? Olja i vxll. ska jag byta, duger biltemas mc-olja helsyntet för våtkoppling? vilket tändstift rekommenderas? bakhjulet glappar lite, byta lager direkt som gäller? övrigt verkar den vara i hyffsat skick.
/Jocke
Joakim berglund
Patrik E
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 270 Blev medlem: sön jul 18, 2004 8:33 pm
Ort: Bjurholm
Inlägg
av Patrik E » ons sep 04, 2013 10:37 pm
Ny kolv är nog en bra ide.
fixar portningar och bygger pipor,
Bromsar skotrar.
merten
För mycket laddtryck
Inlägg: 231 Blev medlem: tor feb 07, 2013 6:44 am
Ort: Haninge
Inlägg
av merten » tor sep 05, 2013 8:10 am
Även fast det är bra komp och den startar lätt utan röra gasen? Tror en kolv hos VRM går på 1000kr, inget jag vill byta i onödan.
Joakim berglund
Patrik E
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 270 Blev medlem: sön jul 18, 2004 8:33 pm
Ort: Bjurholm
Inlägg
av Patrik E » tor sep 05, 2013 8:46 am
Det är för att då dom gått lite för länge så spricker dom, då lossnar skörtarna och det är INTE bra.
fixar portningar och bygger pipor,
Bromsar skotrar.
Magnus.w
För mycket laddtryck
Inlägg: 413 Blev medlem: mån sep 03, 2007 10:51 am
Ort: Lycksele
Inlägg
av Magnus.w » tor sep 05, 2013 2:35 pm
Vrm har ingen kolv till den där maskinen bara till dom äldre
jag rekomenderar Ebay
/Magnus.
merten
För mycket laddtryck
Inlägg: 231 Blev medlem: tor feb 07, 2013 6:44 am
Ort: Haninge
Inlägg
av merten » tor sep 05, 2013 8:37 pm
Tack för tippset, fanns ganska många ute där för runt 400kr! Satt ett bp6es i, kan väl inte vara rätt stift?
Joakim berglund
Patrik E
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 270 Blev medlem: sön jul 18, 2004 8:33 pm
Ort: Bjurholm
Inlägg
av Patrik E » tor sep 05, 2013 11:17 pm
9 ska det va.
fixar portningar och bygger pipor,
Bromsar skotrar.
merten
För mycket laddtryck
Inlägg: 231 Blev medlem: tor feb 07, 2013 6:44 am
Ort: Haninge
Inlägg
av merten » tor sep 12, 2013 10:36 pm
En liten fråga till.
Vilken 2-takts olja skulle ni välja till en sån här maskin. Mineral eller syntet? Blandade 3% Syntetolja från Galp när jag körde idag. Men funderade om det verkligen var optimalt på en så gammal motor.
Joakim berglund
Heideken
För mycket laddtryck
Inlägg: 238 Blev medlem: fre mar 23, 2012 11:03 pm
Ort: Malmköping
Kontakt:
Inlägg
av Heideken » tor sep 12, 2013 10:42 pm
helsyntet alla gånger! Mobil1 och Castrol har fina
merten
För mycket laddtryck
Inlägg: 231 Blev medlem: tor feb 07, 2013 6:44 am
Ort: Haninge
Inlägg
av merten » tor sep 12, 2013 10:56 pm
Då får det bli helsyntet.
Joakim berglund