Komp b230fk 16v

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
philleee
Forumsberoende
Inlägg: 582
Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Ort: Lund

Komp b230fk 16v

Inlägg av philleee »

Är det någon som räknat ut kompet med följande setup:
B230fk bottendel
16v topp

Jag ska köra e85 och funderar på att ta den enkla vägen att svarva av korvarna 3mm eller om jag ska fräsa ventilurtag. Vill ju behålla så mycket Komp som möjligt.
Philip Wiberg
073 fem nio fyra två ett fyra sex
940 – 1997 16v hx55 projekt
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Komp b230fk 16v

Inlägg av Dennis Öhman »

Klämspalten vill du behålla.. Lättast vore väl använda 16v kolvarna som har ventilurtag redan, och sen svarva komurtag psänkningshål i mitten. Som på turbokolvarna men med 16vs ventilurtag.. En b234f 16v har 10,5:1 i kompförhålande standard.. med 16v topp och 16v kolvarnas ventilurtag..
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
philleee
Forumsberoende
Inlägg: 582
Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Ort: Lund

Re: Komp b230fk 16v

Inlägg av philleee »

Okej så 16v kolvarna är samma i övrigt? Då bortsett från uttagen och ytan på toppen av kolvarna:)
Philip Wiberg
073 fem nio fyra två ett fyra sex
940 – 1997 16v hx55 projekt
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Komp b230fk 16v

Inlägg av MVA-Productions »

En god vän i garaget håller på med samma koncept.

Dennis Öhman: Hur stabil blir kolvtoppen av att man svarvar ner den i mitten? Är både fk och 16v kolven gjutna med samma former och bara olika mycket bearbetade eller blir en 16v kolv svagare i mitten av att svarvas ned till samma djup som fk-kolvarna?

Mvh
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Komp b230fk 16v

Inlägg av Dennis Öhman »

Jag gjorde det och det funka. Dock inte lika mycke som turbo kolven såklart. Gick ner till ca 10,0:1 genom att jag svarvade ner centrum i kolven 2,5 eller 3mm.. Tror turbokolven i 8v har 4-5mm grop.. Men jag körde e85 så.. på e85 kan man gott köra orgkomp oxå anser jag..


MEN, svarva inte ner hela kolvtoppen rakt av. Det brinner kasst utan klämspalt och hästarna springer bort.. På min rallycross motor vänder kolvarna tex 0,55mm ovan deck.. Sett endel andra rallycross sugisar även vända så mycket som 0,7mm ovan deck..
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
philleee
Forumsberoende
Inlägg: 582
Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Ort: Lund

Re: Komp b230fk 16v

Inlägg av philleee »

Okej då har jag koll på hur jag ska gå tillväga nu! Ska bara få tag på ett gäng 16v kolvar.

Tack så mycket för utförliga och väldigt givande svar! =)
Philip Wiberg
073 fem nio fyra två ett fyra sex
940 – 1997 16v hx55 projekt
Användarvisningsbild
900hasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: tis okt 23, 2007 11:51 am
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: Komp b230fk 16v

Inlägg av 900hasse »

Hej!
Om jag minns rätt så har jag svarvat denna 1 mm i gropen och sedan flackat ut vinkel på kanterna till 70 grader i urgröpningen, jag kan nog mät tjockleken om jag kommer ihåg. Det som skiljer kolvarna åt är väll avståndet från toppen till första ringen?
(16v kolv)
Bild
Bild
Bild

Har inte använt dom då jag valde att köra 8v istället så vet inget om reultat!

Mvh Hans
troy240
För mycket laddtryck
Inlägg: 226
Blev medlem: tor feb 03, 2011 8:07 pm
Ort: Mariestad

Re: Komp b230fk 16v

Inlägg av troy240 »

Vad är lagom komp då i en turbo motor? (klart en personlig sak men)
sen hur tun kan kolven vara? har lite problem med att svarva ner 16v Marin kolvarna
dom är ca 6-6.5mm orginal, vill inte svara bort Klämspalten helt.
Skriv svar