Grenrörs Bygge

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
troy240
För mycket laddtryck
Inlägg: 226
Blev medlem: tor feb 03, 2011 8:07 pm
Ort: Mariestad

Grenrörs Bygge

Inlägg av troy240 »

Ska bygga nytt Grenerör och vill få fart på turbon tidigare än 3500rpm
Men nu har jag fåt tag på en 2,5 vev och undrar om det blir för litet med 38mm rör (inermåt)
Eller ska jag gå upp en storlek till 42mm rör
spec. b230fk 16v topp HX35
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 297
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Grenrörs Bygge

Inlägg av Tore Bjerke »

Spør 10 forskjellige personer og få 10 forskjellige svar. Tidligere var det vanlig å gå utifra tverrsnitt på eksoskanalen og beholde denne i primærrørene. Hvis kanalen ligger imellom to rørdimensjoner så ta den minste. Så rake rør som mulig. Mulig det er andre teorier som gjelder i dag.
MGP
Forumsberoende
Inlägg: 502
Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm

Re: Grenrörs Bygge

Inlägg av MGP »

38mm inermåt holder tils 250hk per cyl, sen holder man energien bättre än 42mm

Men beror på hvem man frågar :)

/MGP
MG Performance
Användarvisningsbild
900hasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: tis okt 23, 2007 11:51 am
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: Grenrörs Bygge

Inlägg av 900hasse »

Hej!
Eftersom jag och Tro240 är bröder och jag också går i tankarna att bygga grenrör i vinter så lånar jag tråden lite :wink:

Hur skulle ett sådant här grenrör fungera?
Motorn det gäller:
B230FK
531
K-kamaxel
holset HX35 (har jag tänkt mej iaf)
originalinsug

Bilen ska användas på gata

Bild
Fördelarna jag ser är:
Tar mindre plats
Lättare att bygga
Mindre volym, om det nu är bättre?
Billigare då det behövs mindre delar

Jag antar att det finns någon nackdel då jag inte ser att någon annan gör så?

Det jag har lyckats hitta är lite diskussion om rörstorlek på primärrören och sekundärrören...

Mvh Hans
Senast redigerad av 900hasse den tor sep 12, 2013 7:15 pm, redigerad totalt 1 gånger.
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Grenrörs Bygge

Inlägg av MVA-Productions »

Det grenröret såg riktigt smidigt och enkelt och intressant ut! :)
Nu är jag ingen expert på grenrör men som jag har förstått det så vill man ha lite längd på rören för att jämna ut pulserna något. Läste en liten guide som jens gustavsson skrivit om grenrör någon stans för något år sedan och har för mig att det stod att mellan 50-75 cm per rör var det som hade fungerat bäst för honom. Så personligen skulle jag nog bygga mitt rör med cirka 60 cm rör och använda mig av 42mm (utvändigt) och pressa rörändar så att dom konas mot flänsen för att inte skapa onödig turbulens på avgaserna. Samt försöka se till att få rören något sånär lika långa. Men förövrigt ser jag inget negativt med att bygga röret så som du visade på bild.
Kanske man skulle prova? :thumbright:

Mvh
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 297
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Grenrörs Bygge

Inlägg av Tore Bjerke »

Hvis du ønsker tidligere spool kan det være bra å ha korte primærrør så lenge du har moderat kamaksel. Da er det heller ikke så viktig å ha like lange rør. Dette grerøret ser bra ut men 1 og 4 er unødig krokete. Vet ikke om det betyr så mye å rette de opp med en std. kamaksel men det vil garantert ikke bli dårligere.
troy240
För mycket laddtryck
Inlägg: 226
Blev medlem: tor feb 03, 2011 8:07 pm
Ort: Mariestad

Re: Grenrörs Bygge

Inlägg av troy240 »

om 38mm rör räker till 250hk cylinder ska det räka till.
blir en typ 2-1 som bilden men kortare enkel rör,
Användarvisningsbild
900hasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: tis okt 23, 2007 11:51 am
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: Grenrörs Bygge

Inlägg av 900hasse »

Hade visst glömt skriva vad det var för motor och vad den skulle användas till...

Motorn det gäller:
B230FK
531
K-kamaxel
holset HX35 (har jag tänkt mej iaf)
originalinsug

Bilen ska användas på gata

Mvh Hans
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Grenrörs Bygge

Inlägg av Kadett4wd »

röret på bilden är en 'ripoff' från HKS röret till Mitsu Evo 4-6 men för pulssplit turbo.
Funkar mycket bra!

Bild
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
troy240
För mycket laddtryck
Inlägg: 226
Blev medlem: tor feb 03, 2011 8:07 pm
Ort: Mariestad

Re: Grenrörs Bygge

Inlägg av troy240 »

Kommer att bli en sån lösning, sen ska jag prova i 38mm rör
För det har varit tanken från början.
Skriv svar