TD04HL-13T läcker den olja?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Robin N
Ganska mycket laddtryck

TD04HL-13T läcker den olja?

Inlägg av Robin N »

Håller på med ett turbokonverterings projekt.

Turbon är en TD04HL-13T, som jag köpte begagnad. Kände inte av några glapp eller liknande, märkte däremot ett sprucket avgashus (noterade det ett tag efter köpet).

Så jag plockade avgashuset från en annan turbo 13g eller något, som vart sprickfritt. Och har nu fått ihop ett grenrör och teststartat med turbo.

Märkte att det försvann endel olja när jag provstarta, men tänkte inte mer på det, så demonterade och återmonterade det gamla avgassystemet.

Så noterade jag idag (turbon har legat på arbetsbänken en ca 8-9dar) att det är olja som runnit ur avgashuset.

Jag hade även glömt :shock: att dra åt avgashuset tillräckligt hårt, för det gick att vrida hela huset.

Kan detta orsakat läckaget? Finns fortfarande inga glapp värda att nämna.

Bild
Bild
Bild
Peugeot Sport Club.
Robin N
Ganska mycket laddtryck

Re: TD04HL-13T läcker den olja?

Inlägg av Robin N »

Ingen som vet om det kan vara pga jag inte drog åt klamman tillräckligt? Inga glapp.. Vad är det som tätar, är inte det lager som tätar?

Eller är det den delen som ligger lust bakom turbinen?
Peugeot Sport Club.
hauge
Forumsberoende

Inlägg av hauge »

lite svårt att ge entydigt svar, även om du har försökt berätta o visar bra bilder.

Är det olja kvar i turbon och den läggs "fel" så kan det mycket väl rinna ut från/via turbinaxeln. Axialtätningarna är inte nån form av läpptätning, utan..lite svårt at förklara, men det är bussningar med rätt tajt passning mot turbinaxeln. Bussningen har sedan som en utvändig kolvring som tätning och styrning mot huset... tätningarna i en turbo är alltså inte jättetäta, det är därför det är viktigt att den inte lutar för mycket och att returledningen för oljan har bra fall.

på min turboaxel sitter det som en "bricka"/ett spår på avgassidan som är tänkt för att låta oljan rinna av där istället för att följa axeln ut in i avgashuset när motorn är avstängd. på min motor hade spåret i brickan koksat igen och så fick jag fina rökmoln när jag startade motorn

Att lagret inte har ett oacceptabelt glapp betyder inte att det inte kan läcka olja.

Jag hade plockat isär mittendelen och gjort rent/kollat tätningar för att vara säker på att inte är några skador eller en massa koks som kan strula till det och sen kan du avfärda turbon i sig som eventuellt problem.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Robin N
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Robin N »

Har fått isär båda husen, men inte fått av varken turbin eller kompressor hjulet.

Får väl söka efter någon guide, el liknande..

Turbon har legat ner ett tag iof.. Märkte inte av att det rök något nämnvärt, bara lägre oljenivå..
Peugeot Sport Club.
Skriv svar