Lite från EM avslutningen på Santa Pod.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7002
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7002
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21735
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lite från EM avslutningen på Santa Pod.
bra jobbat erland med team 

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7002
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Lite från EM avslutningen på Santa Pod.
Det funkar bättre och bättre allt eftersom vi lär oss. 6.64-337 är det bästa för oss i år.
Vi ska få förgasarna modifierade så att dom inte går fett i starten så att motorn tappar effekt.
Vi har svårt att få till bra 60 fotstider, det går bara med för mycket kopplingsslir och då slirar det för mycket på de andra växlarna.
När man dumpar kopplingen ska wheeliebarsen gå i tillräckligt hårt för att hjälpa till att dra loss bakhjulen.
Vi brukar starta på runt 6400 varv och motorn är inte så stark där
Blir den hiten för mjuk så går dom i hårt när motorn når 8800 varv och drar loss däcken så dom tokspinner istället.
Man kan se det på datorn genom att varvtalsgrafen blir en dubbelpuckel på ettan.
Upp i varv, sen tar däcken fäste och drar ner varvet och sen stiger varvet igen.
Får man loss däcken direkt i starten så blir det en snygg kurva upp till växlingen.
Det är rätt kul att lära sig hur det fungerar men att sen få till det som det är tänkt är inte helt lätt.
Erland
Vi ska få förgasarna modifierade så att dom inte går fett i starten så att motorn tappar effekt.
Vi har svårt att få till bra 60 fotstider, det går bara med för mycket kopplingsslir och då slirar det för mycket på de andra växlarna.
När man dumpar kopplingen ska wheeliebarsen gå i tillräckligt hårt för att hjälpa till att dra loss bakhjulen.
Vi brukar starta på runt 6400 varv och motorn är inte så stark där
Blir den hiten för mjuk så går dom i hårt när motorn når 8800 varv och drar loss däcken så dom tokspinner istället.
Man kan se det på datorn genom att varvtalsgrafen blir en dubbelpuckel på ettan.
Upp i varv, sen tar däcken fäste och drar ner varvet och sen stiger varvet igen.
Får man loss däcken direkt i starten så blir det en snygg kurva upp till växlingen.
Det är rätt kul att lära sig hur det fungerar men att sen få till det som det är tänkt är inte helt lätt.
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21735
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lite från EM avslutningen på Santa Pod.
jag har ca 1000 frågor om hur saker fungerar på en P/S bil men vet inte vart jag ska börja........
kul att det har gått fortare och fortare under sesongen har följt er lite i smyg men tyvärr aldrig sett er live på nån tävling.
Mikael malmgren har varit en förebild ändå sen man läste bilsport på -80 talet som en liten skit unge... mins ett repotage där han va rätt roligt ska se om jag hittar det? va om hans olds - tipolini och hans gat bil.
mvh jens
kul att det har gått fortare och fortare under sesongen har följt er lite i smyg men tyvärr aldrig sett er live på nån tävling.
Mikael malmgren har varit en förebild ändå sen man läste bilsport på -80 talet som en liten skit unge... mins ett repotage där han va rätt roligt ska se om jag hittar det? va om hans olds - tipolini och hans gat bil.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7002
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Lite från EM avslutningen på Santa Pod.
Vi skulle startat en doorslammertråd och diskuterat justeringar, det hade varit kul.
Erland
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21735
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lite från EM avslutningen på Santa Pod.
det skulle va väldigt intressant, skulle va kul att se en slowmoton film sen diskutera vad som händer steg för steg.
skulle nog höra till chassi avdelningen tror jag? men det gör ju inget om det drar iväg lite åt andra håll heller som kopplig och drivlina mm.
hör av dig om du behöver hjälp med bilder, filmer mm.
mvh jens
skulle nog höra till chassi avdelningen tror jag? men det gör ju inget om det drar iväg lite åt andra håll heller som kopplig och drivlina mm.
hör av dig om du behöver hjälp med bilder, filmer mm.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7002
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Lite från EM avslutningen på Santa Pod.
Vi har tyvärr inte haft en kamera med oss och filmat bilen från sidan.
Jag har en massa foton men hade behövt skärmdumpar på datoravläsningarna efter reporna.
Då kan man jämföra bra och dåliga repor och vad som skiljer i justering.
Tyvärr är Pro Stock åkare så satans hemliga och betalar ofta dyrt för information som dom vill hålla inom teamet.
Fyrlinken är det inte så mycket att hämta på efter vad jag har sett efter otaliga justeringar.
Ligger den rätt i fönstret som man har så gör det inte så mycket att flytta på pinnarna.
Stötdämparna är otroligt viktiga för hur bilen fungerar.
Med dåliga bakstötdämpare ser banan ut som en terrängbana i datautskriften och kardanhastigheten likaså.
V har på slutet hyrt ett par svindyra Penske som ska få luftjustering till nästa år.
Dom är fantastiska för dom slätar ut banan rejält, går inte att jämföra med Koni alls.
Luften ska göra att man kan köra dämparna hårdare i starten när man överför mer moment och bilen pitchar axiellt.
Sen kan man köra den mjukare ner för banan så att den sväljer ojämnheterna bättre.
Fram har vi de två senaste racen haft Penske med luft och den ska man kunna kapa 3 hundradelar med.
Eftersom våra förgasare är felgjorda har vi dock inte kunnat utnyttja dom, vi får aldrig till 60 fötterna.
En bil med wheeliebars fungerar inte som en bil utan wheeliebars gör.
Har man inga wheeliebars så får man bättre grepp genom att flytta tyngd fort med 90/10 dämpare.
Med wheeliebars får man för mycket tryck på wheeliebarsen med för snabb utfjädring fram och slår loss däcken.
Även om däcken hänger i luften i starten kan trögare utfjädring göra att bilen inte går för hårt på wheeliebarsen
eftersom fronten inte får samma hjälp av framfjädrarna upp.
Det är en massa saker som ska avvägas mot varandra och justeras.
Får man inte loss däcken i starten men kopplingen ser fin ut på växlarna kan man flytta vikt framåt i bilen,
dreva om lådan med en lägre 1:a, höja startvarvet, justera stötdämparna fram, ändra fyrlänk, ändra höjd på wheeliebars
eller en kombination av ändringar som det oftast blir.
Får man några bra repor på banan så har man det med sig nästa gång så man vet var man ska börja.
Sen måste man läsa av vädret, det gör man i höjd över havet beroende på tryck, temperatur och relativ luftfuktighet.
Ökar höjden så blir motorn svagare och kräver mindre koppling och vise versa.
Jag ska se vad jag kan hitta för utskrifter att diskutera omkring, jag är långt ifrån en expert men jag lär mig efterhand.
Jag lär mig säkert en hel del själv av diskussionen.
Erland
Jag har en massa foton men hade behövt skärmdumpar på datoravläsningarna efter reporna.
Då kan man jämföra bra och dåliga repor och vad som skiljer i justering.
Tyvärr är Pro Stock åkare så satans hemliga och betalar ofta dyrt för information som dom vill hålla inom teamet.
Fyrlinken är det inte så mycket att hämta på efter vad jag har sett efter otaliga justeringar.
Ligger den rätt i fönstret som man har så gör det inte så mycket att flytta på pinnarna.
Stötdämparna är otroligt viktiga för hur bilen fungerar.
Med dåliga bakstötdämpare ser banan ut som en terrängbana i datautskriften och kardanhastigheten likaså.
V har på slutet hyrt ett par svindyra Penske som ska få luftjustering till nästa år.
Dom är fantastiska för dom slätar ut banan rejält, går inte att jämföra med Koni alls.
Luften ska göra att man kan köra dämparna hårdare i starten när man överför mer moment och bilen pitchar axiellt.
Sen kan man köra den mjukare ner för banan så att den sväljer ojämnheterna bättre.
Fram har vi de två senaste racen haft Penske med luft och den ska man kunna kapa 3 hundradelar med.
Eftersom våra förgasare är felgjorda har vi dock inte kunnat utnyttja dom, vi får aldrig till 60 fötterna.
En bil med wheeliebars fungerar inte som en bil utan wheeliebars gör.
Har man inga wheeliebars så får man bättre grepp genom att flytta tyngd fort med 90/10 dämpare.
Med wheeliebars får man för mycket tryck på wheeliebarsen med för snabb utfjädring fram och slår loss däcken.
Även om däcken hänger i luften i starten kan trögare utfjädring göra att bilen inte går för hårt på wheeliebarsen
eftersom fronten inte får samma hjälp av framfjädrarna upp.
Det är en massa saker som ska avvägas mot varandra och justeras.
Får man inte loss däcken i starten men kopplingen ser fin ut på växlarna kan man flytta vikt framåt i bilen,
dreva om lådan med en lägre 1:a, höja startvarvet, justera stötdämparna fram, ändra fyrlänk, ändra höjd på wheeliebars
eller en kombination av ändringar som det oftast blir.
Får man några bra repor på banan så har man det med sig nästa gång så man vet var man ska börja.
Sen måste man läsa av vädret, det gör man i höjd över havet beroende på tryck, temperatur och relativ luftfuktighet.
Ökar höjden så blir motorn svagare och kräver mindre koppling och vise versa.
Jag ska se vad jag kan hitta för utskrifter att diskutera omkring, jag är långt ifrån en expert men jag lär mig efterhand.
Jag lär mig säkert en hel del själv av diskussionen.
Erland
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 37
- Blev medlem: mån dec 19, 2011 9:03 pm
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7002
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Lite från EM avslutningen på Santa Pod.
Magnus Pettersson från Nässjö har en riktigt bra Facebooksida: https://www.facebook.com/pages/PB-Pro-S ... 6225003542
Thomas Lindström: https://sbfplay.solidtango.com/video/pu ... dstrom-992
Jimmy Ålund: http://www.jimmyalund.com/gallery_video_2012.php
Erland
Thomas Lindström: https://sbfplay.solidtango.com/video/pu ... dstrom-992
Jimmy Ålund: http://www.jimmyalund.com/gallery_video_2012.php
Erland