MC enstånka med E85 och turbo
MC enstånka med E85 och turbo
Funderar att turbokonvertera en Honda XR650L, grovt sett en XR med Dominatormotor.
Motorn har redan 670cc, smidd kolv, 10,5:1 steg ett kam, stor flatslide förgasare och trimkrök. Orginal snäll tändning. Oljekyl.
Fas ett blir att etanolkonvertera genom att byta munstycken som ger 30% och höja nålen. Ska inte vara något problem att få det att gå bra med vettigt lambda genom registret. Det ger lägre förbräningstemp och mindre risk för spik vilket är bra på en luftkyld stressad motor. Kallstart får lösas med startgas i värsta fall.
Fas två blir turbo. Har en liten Mitsu TD035HM-14T-4 liggandes från en Subaru Forester på 170hk. Relativt stor kompressor och liten turbin. Tanken här var lättryck och utan intercooler. Etanolen mår bara bra av lite varm luft. Turbon monteras bakom motorn på kröken. Så stort plenum som möjligt 2-3 liter. Pitotrör trycksätter förgasaren.
Något att tänka på?
Motorn har redan 670cc, smidd kolv, 10,5:1 steg ett kam, stor flatslide förgasare och trimkrök. Orginal snäll tändning. Oljekyl.
Fas ett blir att etanolkonvertera genom att byta munstycken som ger 30% och höja nålen. Ska inte vara något problem att få det att gå bra med vettigt lambda genom registret. Det ger lägre förbräningstemp och mindre risk för spik vilket är bra på en luftkyld stressad motor. Kallstart får lösas med startgas i värsta fall.
Fas två blir turbo. Har en liten Mitsu TD035HM-14T-4 liggandes från en Subaru Forester på 170hk. Relativt stor kompressor och liten turbin. Tanken här var lättryck och utan intercooler. Etanolen mår bara bra av lite varm luft. Turbon monteras bakom motorn på kröken. Så stort plenum som möjligt 2-3 liter. Pitotrör trycksätter förgasaren.
Något att tänka på?
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Kontakt:
Re: MC enstånka med E85 och turbo
Googla efter Boost3 eller boostIII . Han har byggt en xr650 med turbo.. Finns nån tråd nånstanns på soe eller nåt annat hoj forum har jag för mej..
Dänniz 073-8447664
Har sett den och det är inte så stor skillnad förutom att den är vattenkyld och går på vanlig bensin. Tänkte på att måste finnas en del dragbikes som kör etanol och turbo utan intercooler.
- dundersmurfen
- Forumsberoende
Intressant, hur ska du backa tändningen?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Hur fungerar turbon med bara en cylinder?
Erland
Erland
Hoppades på att slippa backa tändningen. Dels lågkompad USA modell, dels E85, dels lågtrycksturbo. Luftkylda modeller borde ha snäll tändning? I värsta fall får jag flytta triggern på svänghjulet. Vet inte hur det ser ut ännu.
Pulsen blir väldigt kraftig till turbon och gissar att ladtrycket pulserar också. Det stämmer troligen inte med insugspulsen. Lösningen på XR650R är ett stort plenum på 3 liter. Det fungerar och jag vågar inte prova någon annan lösning.
Video: http://www.youtube.com/watch?v=LsqnQFb54V0
Pulsen blir väldigt kraftig till turbon och gissar att ladtrycket pulserar också. Det stämmer troligen inte med insugspulsen. Lösningen på XR650R är ett stort plenum på 3 liter. Det fungerar och jag vågar inte prova någon annan lösning.
Video: http://www.youtube.com/watch?v=LsqnQFb54V0
Ladda lagom om du har nållager i vevstakens storända, dom gillar inte att bli misshandlade.
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Kontakt:
finns ju offset tändkilar till snöskotrar, funkar det på samma sätt i en xr650???
Dänniz 073-8447664
Ibland är det faktiskt skönt att se att det straffar sig då man misshandlar bitarna...... 

- Kadett4wd
- Forumsberoende
samt jag har dåligt att se om det verkligen var nå fjong i maskin.
börnisar på våt asfalt kirrar väl en std?
åka på bakhjulet orkar väl även en std?
men givetvis tror jag att nån hästkraft upp har det gett, men just den videon var blaha *S*
börnisar på våt asfalt kirrar väl en std?
åka på bakhjulet orkar väl även en std?
men givetvis tror jag att nån hästkraft upp har det gett, men just den videon var blaha *S*
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Johan Lindberg
- Forumsberoende
- Kontakt:
Den är bromsad iaf minns inte hur mycket dock var en hel del till har jag för mig iaf
120rwhp på 1 bar stod det i kommentarerna nånstans...
Friska tag, låter kul.
Jag skulle börja med rätt långa avgasrör, för att låta pulserna få lite tid att lämna cylindern innan de ska genom turbon.
För egen del fick jag byta ner mig flera gånger i turbostorlek eftersom jag länge överskattade effekt(flödes)potentialen i min lilla 710cc Triumph, nu åker jag Garrett GT15 vilket är helrätt för mig - jag har ut ca 75-80 bakhjulshästar i dynojetbänk på drygt 1 kg.
Varvar till drygt 7000rpm och kör idag på 1,3 Barö som mest.
Ett fenomen jag fått jobba runt är att min lilla twin "slår" upp turbon till att ladda innan den klarar flödet, så den börjar pulsa lite -det är ju skadligt och oeffektivt.
Jag har gått runt det med laddtrycksstyrning så att grundladd är ca 0,5 Barö och sedan har jag styrt laddtrycksökningen så nära pumpning som möjligt upp till ca 4000 då den tål att bygga tryck, jag får 0,5Bar runt 3000 och har fullt från 4500-5000.
AVA MC fick ju ur 120 hästar med ett GT12 så 150 med rätt motor ska väl ett GT15 klara.
GT15 finns ju på nätet för händiga pengar, min hitta jag på en passat Diesel från -99.
/Ola
Jag skulle börja med rätt långa avgasrör, för att låta pulserna få lite tid att lämna cylindern innan de ska genom turbon.
För egen del fick jag byta ner mig flera gånger i turbostorlek eftersom jag länge överskattade effekt(flödes)potentialen i min lilla 710cc Triumph, nu åker jag Garrett GT15 vilket är helrätt för mig - jag har ut ca 75-80 bakhjulshästar i dynojetbänk på drygt 1 kg.
Varvar till drygt 7000rpm och kör idag på 1,3 Barö som mest.
Ett fenomen jag fått jobba runt är att min lilla twin "slår" upp turbon till att ladda innan den klarar flödet, så den börjar pulsa lite -det är ju skadligt och oeffektivt.
Jag har gått runt det med laddtrycksstyrning så att grundladd är ca 0,5 Barö och sedan har jag styrt laddtrycksökningen så nära pumpning som möjligt upp till ca 4000 då den tål att bygga tryck, jag får 0,5Bar runt 3000 och har fullt från 4500-5000.
AVA MC fick ju ur 120 hästar med ett GT12 så 150 med rätt motor ska väl ett GT15 klara.
GT15 finns ju på nätet för händiga pengar, min hitta jag på en passat Diesel från -99.
/Ola
Ola Wendelin, Eskilstuna