MC enstånka med E85 och turbo

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
gegge
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons nov 28, 2007 8:43 am
Ort: Malmö

MC enstånka med E85 och turbo

Inlägg av gegge »

Funderar att turbokonvertera en Honda XR650L, grovt sett en XR med Dominatormotor.

Motorn har redan 670cc, smidd kolv, 10,5:1 steg ett kam, stor flatslide förgasare och trimkrök. Orginal snäll tändning. Oljekyl.

Fas ett blir att etanolkonvertera genom att byta munstycken som ger 30% och höja nålen. Ska inte vara något problem att få det att gå bra med vettigt lambda genom registret. Det ger lägre förbräningstemp och mindre risk för spik vilket är bra på en luftkyld stressad motor. Kallstart får lösas med startgas i värsta fall.

Fas två blir turbo. Har en liten Mitsu TD035HM-14T-4 liggandes från en Subaru Forester på 170hk. Relativt stor kompressor och liten turbin. Tanken här var lättryck och utan intercooler. Etanolen mår bara bra av lite varm luft. Turbon monteras bakom motorn på kröken. Så stort plenum som möjligt 2-3 liter. Pitotrör trycksätter förgasaren.

Något att tänka på?
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: MC enstånka med E85 och turbo

Inlägg av Dennis Öhman »

Googla efter Boost3 eller boostIII . Han har byggt en xr650 med turbo.. Finns nån tråd nånstanns på soe eller nåt annat hoj forum har jag för mej..
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
gegge
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons nov 28, 2007 8:43 am
Ort: Malmö

Re: MC enstånka med E85 och turbo

Inlägg av gegge »

Har sett den och det är inte så stor skillnad förutom att den är vattenkyld och går på vanlig bensin. Tänkte på att måste finnas en del dragbikes som kör etanol och turbo utan intercooler.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: MC enstånka med E85 och turbo

Inlägg av dundersmurfen »

Intressant, hur ska du backa tändningen?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: MC enstånka med E85 och turbo

Inlägg av Erland Cox »

Hur fungerar turbon med bara en cylinder?

Erland
Användarvisningsbild
gegge
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons nov 28, 2007 8:43 am
Ort: Malmö

Re: MC enstånka med E85 och turbo

Inlägg av gegge »

Hoppades på att slippa backa tändningen. Dels lågkompad USA modell, dels E85, dels lågtrycksturbo. Luftkylda modeller borde ha snäll tändning? I värsta fall får jag flytta triggern på svänghjulet. Vet inte hur det ser ut ännu.

Pulsen blir väldigt kraftig till turbon och gissar att ladtrycket pulserar också. Det stämmer troligen inte med insugspulsen. Lösningen på XR650R är ett stort plenum på 3 liter. Det fungerar och jag vågar inte prova någon annan lösning.

Video: http://www.youtube.com/watch?v=LsqnQFb54V0
A.Jönsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: sön maj 18, 2008 10:14 pm
Ort: Helsingborg

Re: MC enstånka med E85 och turbo

Inlägg av A.Jönsson »

Ladda lagom om du har nållager i vevstakens storända, dom gillar inte att bli misshandlade.
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: MC enstånka med E85 och turbo

Inlägg av Dennis Öhman »

finns ju offset tändkilar till snöskotrar, funkar det på samma sätt i en xr650???
Dänniz 073-8447664
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Re: MC enstånka med E85 och turbo

Inlägg av J.Lundin »

Ibland är det faktiskt skönt att se att det straffar sig då man misshandlar bitarna...... :lol:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: MC enstånka med E85 och turbo

Inlägg av Kadett4wd »

samt jag har dåligt att se om det verkligen var nå fjong i maskin.
börnisar på våt asfalt kirrar väl en std?
åka på bakhjulet orkar väl även en std?

men givetvis tror jag att nån hästkraft upp har det gett, men just den videon var blaha *S*
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: MC enstånka med E85 och turbo

Inlägg av Johan Lindberg »

Den är bromsad iaf minns inte hur mycket dock var en hel del till har jag för mig iaf
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Re: MC enstånka med E85 och turbo

Inlägg av niclas_ab »

120rwhp på 1 bar stod det i kommentarerna nånstans...
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Re: MC enstånka med E85 och turbo

Inlägg av nicke.t »

såg väldigt tam ut om de är dom hästarna i.
tel 0707149931
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6085
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: MC enstånka med E85 och turbo

Inlägg av Steve »

Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Ola_W
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: tis apr 26, 2011 7:50 pm

Re: MC enstånka med E85 och turbo

Inlägg av Ola_W »

Friska tag, låter kul.
Jag skulle börja med rätt långa avgasrör, för att låta pulserna få lite tid att lämna cylindern innan de ska genom turbon.
För egen del fick jag byta ner mig flera gånger i turbostorlek eftersom jag länge överskattade effekt(flödes)potentialen i min lilla 710cc Triumph, nu åker jag Garrett GT15 vilket är helrätt för mig - jag har ut ca 75-80 bakhjulshästar i dynojetbänk på drygt 1 kg.
Varvar till drygt 7000rpm och kör idag på 1,3 Barö som mest.

Ett fenomen jag fått jobba runt är att min lilla twin "slår" upp turbon till att ladda innan den klarar flödet, så den börjar pulsa lite -det är ju skadligt och oeffektivt.
Jag har gått runt det med laddtrycksstyrning så att grundladd är ca 0,5 Barö och sedan har jag styrt laddtrycksökningen så nära pumpning som möjligt upp till ca 4000 då den tål att bygga tryck, jag får 0,5Bar runt 3000 och har fullt från 4500-5000.

AVA MC fick ju ur 120 hästar med ett GT12 så 150 med rätt motor ska väl ett GT15 klara.
GT15 finns ju på nätet för händiga pengar, min hitta jag på en passat Diesel från -99.

/Ola
Ola Wendelin, Eskilstuna
Skriv svar