Manta A V8
Re: Ascona A T5 Banracing
Nja. Det kanske det gör men jag vet inte riktigt till vad. Kan vara bra att ha om man bygger helt nytt. Jag har en litet vattenpass med magnet som är bra att ha.
ja tänkte om man ska göra 2 ramben tex, med lutning så kan man ställa passet efter lutningen på ena å använda när man gör de andra. va bara en tanke så inget du behöver bry dig om. 

tel 0707149931
Ja ja du tänkte så. Hmm ja varför inte. äh tumstock funkar fint. Behöver ju inte vara på tusen delen heller. Ska mer eller mindre vara inom samma rikt nr.
Någon som vet om D24 spräng kåpa passar på Audi 5:an utan modifiering? Kanske skulle köra med Audi 5:a.
D24 spräng kåpa passar på audi 5:an kör själv med det fast om svetsat på en ZF låda. Även oljetråget passar om man kortar det en cylinder om man vill ha sumpen bakom framvagnen=)
Se där ja. Tackar för infon. Då passar det även på en Audi v8. Hehe. Å nu fick man besluts ångest. Volvo eller Audi. ZF låda blir det iaf. som jag har förstått så är det enda som håller om man skall passera 200hk strecket. Är ju viserligen ett tag kvar till man är där.
Det tar sig sa pyromanen. Nu har jag börjat bygga nya inner skärmar. Men jag glömde så klart att ta kort innan men det har ni ju sett sen tidigare hur det såg ut.
Jag konstaterade att bygga nya tar kortare tid än att skrapa ett halvt ton underredsmassa. Bara det lilla som blev kvar på rambenen tog ju några timmar att få bort.
Han med att göra en sida hyfsat klar iaf. Har sparat lite extra plåt framåt med flit bara för att kunna se vart jag skall ta av dom när skärmarna kommer på.
Så här ser det ut just nu iaf för dom som är intresserade.
Började med att grova hugga ut plåten som jag ville ha det. Ganska tacksamt att jobba med denna bil då det är rätt simpla former.

Svetsat lite grann och punktat i hop det. Blev ju rätt bra trots att jag varken har plåt bock eller rullvals. endast hand jagat ut formen.

Ren slipat lite grann och svetsat igen lite glipor som blev. Har inte helsvetsat allt utan gjort långa strängar bara. skall ju tätas med karosseri kit sen.

Jag konstaterade att bygga nya tar kortare tid än att skrapa ett halvt ton underredsmassa. Bara det lilla som blev kvar på rambenen tog ju några timmar att få bort.
Han med att göra en sida hyfsat klar iaf. Har sparat lite extra plåt framåt med flit bara för att kunna se vart jag skall ta av dom när skärmarna kommer på.
Så här ser det ut just nu iaf för dom som är intresserade.
Började med att grova hugga ut plåten som jag ville ha det. Ganska tacksamt att jobba med denna bil då det är rätt simpla former.

Svetsat lite grann och punktat i hop det. Blev ju rätt bra trots att jag varken har plåt bock eller rullvals. endast hand jagat ut formen.

Ren slipat lite grann och svetsat igen lite glipor som blev. Har inte helsvetsat allt utan gjort långa strängar bara. skall ju tätas med karosseri kit sen.

Det jobbas på med bilen. Just nu håller jag på och färdig ställer den högra sidan. Svetsa fast rambenen och fixa klart inner skärmen. Bilder och sånt kommer på de. Efter den högra sidan är så pass klar så kommer jag att på börja nästa sida. Skall nog gå lite fortare då jag har mallar klara och bara klippa ut plåten som det skall vara. Och när det är klart kommer det att på börjas med motor och drivlinan samt framvagnen.
Länge sedan det kom en update. Men det går framåt trots allt , Dock sakta men iaf. just nu är lite i tanke smedjan och funderar på hur resten skall byggas. har lite bilder i kameran men ingen sladd så får inte över det. andra sidan klar mer eller mindre iaf. och nu skall jag på börja torpeden men skall stoppa ner dumy motorn först så jag ser hur jag skall bygga. Är lite i valet och kvalet där med motor, Audi 5:a eller volvo 5:a Eller en Audi v8. Audi v8 lutar det åt. hehe
Re: Ascona A T5 Motor i passning.
Mini update.
I morgon åker motorn i. Konstaterade ganska snabbt att en Audi v8 inte fick plats i bilen. Alldeles för smal i mellan rambenen. men skall även bygga om det lite senare så får vi se hur det blir. nu blir det en volvo B5234T5 Original till en början. Någon som vet hur bred en corvette c5/c6 framvagn är? likaså bakvagnen. Eller finns det någon liknande konstruktion i någon annan bil?
I morgon åker motorn i. Konstaterade ganska snabbt att en Audi v8 inte fick plats i bilen. Alldeles för smal i mellan rambenen. men skall även bygga om det lite senare så får vi se hur det blir. nu blir det en volvo B5234T5 Original till en början. Någon som vet hur bred en corvette c5/c6 framvagn är? likaså bakvagnen. Eller finns det någon liknande konstruktion i någon annan bil?
Här kommer bilder som utlovat. Om de är någon som är intresserad av gamla Oplar
Här är Höger sida nästan klar och man ser den gamla innerskärmen sitter kvar på vänster sidan. Anledning som sagt till att jag tog bort och gjorde nytt är att det satt som jävulskt med underredsmassa.

Här har jag på börjat vänster sidan. Blir ju lika som höger mer eller mindre.

Prov monterat skärmar och fronten för att se så det stämmer med innerskärmarna och resten av grejerna. Verkar bli bra. Men sen kom jag på att jag måste ju få dit bromservot och kopplingscylinder med
Så jag får gör om lite grann på innerskärmen. Rambenen skall också fixas till lite. Just nu sitter framvagnsbryggan i gummi upphängning och det vill inte jag att det skall göra. Skall sitta fast i mot rambenen. Vet att A armarna inte har någon form av bussning men det skall jag lyckas lösa på något sett.

Motorn i fråga. "Ett tjatande om den där motorn" Men det är en B5234T5 Enligt dom som kan det där med jordbruksmaskiner.
Skämt åt sidan.Dom går riktigt bra. Det är ju för j¤vla mysigt med 5:ans ljud. jag själv är ju egentligen ett Audi fän"fan" Men mycket mer pyssel att bygga rwd med den motorn och Audi finns inte under 200hk 24v turbo som mitt mål är i dag. 15kw/100kg om jag mins rätt. Jag har räknat med ca 1000kg tot vikt ca.

Insug. jag tror det är detta som är det raka insuget. iaf så passar det bra till mig. Fick med 2st toppar oxå och den ena är en glt topp som tydligen skall vara bra att ta kammar i från.

Ja det var väl allt för denna gången men det kommer mer inom en framtid. Mycket nu.

Här är Höger sida nästan klar och man ser den gamla innerskärmen sitter kvar på vänster sidan. Anledning som sagt till att jag tog bort och gjorde nytt är att det satt som jävulskt med underredsmassa.

Här har jag på börjat vänster sidan. Blir ju lika som höger mer eller mindre.

Prov monterat skärmar och fronten för att se så det stämmer med innerskärmarna och resten av grejerna. Verkar bli bra. Men sen kom jag på att jag måste ju få dit bromservot och kopplingscylinder med

Motorn i fråga. "Ett tjatande om den där motorn" Men det är en B5234T5 Enligt dom som kan det där med jordbruksmaskiner.

Insug. jag tror det är detta som är det raka insuget. iaf så passar det bra till mig. Fick med 2st toppar oxå och den ena är en glt topp som tydligen skall vara bra att ta kammar i från.

Ja det var väl allt för denna gången men det kommer mer inom en framtid. Mycket nu.

Senast redigerad av Johan_P den lör dec 07, 2013 4:18 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Det raka insuget ser rakare ut, och kommer från nyare t5 motorer. tror det blir lättare att använda de, men de kanske du redan kollat på ?
Häftigt bygge annars! Ascona A och B är riktigt balla !
Tummarna upp !
/Swahn

Häftigt bygge annars! Ascona A och B är riktigt balla !

/Swahn
Tim Swahn.
Re: Re: Ascona A T5 Motor i passning.

Nej har inte så stor koll på alla volvos delar. Jobbbat mest med Audi, Men kommer nog komma i fatt lite vad det lider. Så det finns ytterliggare ett insug som är rakt, Hur ser det ut då? Måste jag forska på. Skall kolla med svågern om han inte har ett liggandes. Och ett oljatråg.

Höll på med en 760 t5 i våras , och då dök en hemsida upp som va rätt nyttig när det gällde just vitblock
tror den hette t5rwdclub.com eller nåt i den stilen 

Tim Swahn.