MC enstånka med E85 och turbo

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
gegge
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons nov 28, 2007 8:43 am
Ort: Malmö

Re: MC enstånka med E85 och turbo

Inlägg av gegge »

GT15 finns väl i två storlekar 44 och 48? Den turbo som jag har liggandes är hyggligt lik:

TD035-13T-4
turbin 43,2/36,2
Kompressor 38,3/51 (TD04 hjul)

GT1544
Turbin 42.2 mm med 58 i trim
Kompressor 32.9 mm/43.9 mm

Det "problem" du skriver om borde vara dubblelt så stora i en stånka med snarlik volym. Tror pulserna blir för kraftiga för en någorlunda effektiv applikation. Jag stannar nog på etanolkonverteringen. Stora frågan är Mikuni mäter sina munstycken i mm eller flöde...
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: MC enstånka med E85 och turbo

Inlägg av Enok »

Sexkantiga = cc/mln. Runda=mm
Peter Olson
Ola_W
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: tis apr 26, 2011 7:50 pm

Re: MC enstånka med E85 och turbo

Inlägg av Ola_W »

Jag har den större varianten A/R 035 på avgasen.

Det var inte min mening att avskräcka, bara berätta lite om mina tankar och erfarenheter. Gläd dig åt att du håller på med en modernare motor än min hemitwin designad 1934. Det är rimligen mindre påverkan vid överlapp i din motor än i min.

Den XR som det visas film på har väl rätt långa rör innan turbon, kanske av en anledning.

/Ola
Ola Wendelin, Eskilstuna
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: MC enstånka med E85 och turbo

Inlägg av hauge »

PÅ EN MOTOR MED LITE VARV caps-lock så spelar nog pulserna mindre roll oavsett om det är en en - eller två- eller flera-cylindrig motor.

missförstå mig rätt... ett så pass konstant konstant tryckfall som möjligt över turbinen är är självfallet bättre, vilket diskutioner handlar om rätt ofta här på sävar men turbon har trots allt ett tröghetsmoment och kommer inte hinna åka jojo i varvtalet nått direkt. Det torde mer vara som så att turbinen "ser" ett lägre totalt flöde än vad det egentligen är.

(en fyrtakt enstånka på 3k rpm ger 25 avgaspulser per sek...alltså 4 hundradels sek mellan varje puls...ganska tätt ändå tycker jag.. tillräckligt för att driva en turbo i alla fall)
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: MC enstånka med E85 och turbo

Inlägg av Pacman »

Tvärtom hauge,
Ju högre varv och fler cylindrar som matar desto mindre roll spelar pulserna. Omvänt blir en lågvarvig encyl en extremt pulskänslig applikation. Frågan är om man ska "bygga fel" och dämpa ut pulserna lite, t.ex med ett plenum före turbon eller stor volym i primärröret för att låta turbon få en chans att gå jämnare.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: MC enstånka med E85 och turbo

Inlägg av Enok »

Precis, om du sätter turbon nära motorn kommer du få laddtryck väldigt tidigt men det blir ingen
vidare effekt ökning. Så det är "stor" volym som gäller mellan motorn och turbon.
Peter Olson
Ola_W
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: tis apr 26, 2011 7:50 pm

Re: MC enstånka med E85 och turbo

Inlägg av Ola_W »

Bara för att peka på något helt annat än vad jag tycker mig ha förstått om avgas volym mellan turbo topp med få cylindrar pulser mm. så hittade jag denna:
http://www.youtube.com/watch?v=BFEl6MEean0

BMW 1200 GS med turbo monterad direkt på avgasportarna...
:-)
/Ola
Ola Wendelin, Eskilstuna
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: MC enstånka med E85 och turbo

Inlägg av Enok »

Kan inte italienska el vad det var för språk. Gav det någon effekt ökning o isf hur mycket o vid vilket ladd?
Peter Olson
Användarvisningsbild
Henrik Braun
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
Ort: Karlshamn

Re: MC enstånka med E85 och turbo

Inlägg av Henrik Braun »

Besök http://www.boondockers.com de säljer färdiga turbokit till 450 crossar. Kanske finns nån ide där
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759
Perra.S
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: mån jun 08, 2009 10:58 am

Re: MC enstånka med E85 och turbo

Inlägg av Perra.S »

Enok skrev:Kan inte italienska el vad det var för språk. Gav det någon effekt ökning o isf hur mycket o vid vilket ladd?
Från 6000rpm började effekten öka jämfört mot std. och vid ~8000rpm lämnade den 130hk.
Användarvisningsbild
gegge
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons nov 28, 2007 8:43 am
Ort: Malmö

Re: MC enstånka med E85 och turbo

Inlägg av gegge »

Den turboladdade XR650R gav drygt 70hk utan turbo och runt 100hk med 0,8bar. Skillnaden kommer över 6000varv.

Bänkpapper:
http://www.sporthoj.com/forum/attachmen ... 1196769035
http://www.sporthoj.com/forum/attachmen ... 1196855321
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: MC enstånka med E85 och turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Bild
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: MC enstånka med E85 och turbo

Inlägg av Pacman »

En orgie i buntband....vackert!

Men varför har den TPS under sadeln...och hur kopplar man TPS på en cylindertrottel?? Har han en dubbelwire med en blind gasrulle under sadeln?

I övrigt är det en väldigt clean och funktionell installation tycker jag....saknar dock intercooler.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: MC enstånka med E85 och turbo

Inlägg av loop »

Nu vet man vart en av de försvunna svarta Nikestrumporna är också
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: MC enstånka med E85 och turbo

Inlägg av Pacman »

Skulle vara kul att få reda på vad ägaren till den fiddy-dragstern gjort för att förstärka vxl-lådan.
Jag började på ett sådant projekt för några år sen när det var poppis med fiddy-trimning men när Erland o Co sköt vxl-lådorna i bitar gång på gång med vassa högvarviga sugisar så la jag ner turboplanerna lika fort igen. Klarar kinalådorna inte mer vrid än så så är det inte lönt att mosa på med laddtryck heller!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Skriv svar