kapa bil på mitten och byta bakänden? hur göra med identitet

Tjata om vad som helst .
Björn/242power
För mycket laddtryck
Inlägg: 424
Blev medlem: tor sep 20, 2007 12:29 pm
Ort: Ånäset, byn som gud glömde

kapa bil på mitten och byta bakänden? hur göra med identitet

Inlägg av Björn/242power »

nu kanske det inte låter som en så jättesmart ide kanske, men måste fråga ändå :lol:

om man kapar bilen på mitten och svetsar på en annan bak, vad säger bilprovningen om dom märker det? chassienummret följer ju med framdelen.. när räknas det som att bilen har bytt identitet?

säg tex att man har en bil som är så extremt rostig att endast framänden med identitet är användbar, kan man laga upp den genom att skära av en likadan bil o flytta framdelen till, eller räknas det som att donatorn fått ny identitet?

Knäppa frågor ja vet, haha, men frågar man inget så vet man inget heller, dela med er av vad ni vet :D
volvo 242 DL 2,5 ;)
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 785
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: kapa bil på mitten och byta bakänden? hur göra med ident

Inlägg av vebotrimmarn »

en polare gjorde så på 2 st lång mercor. han kapade rakt av och svetsade ihop skiten. inga problem på bilprovningen då iaf :)
Björn/242power
För mycket laddtryck
Inlägg: 424
Blev medlem: tor sep 20, 2007 12:29 pm
Ort: Ånäset, byn som gud glömde

Re: kapa bil på mitten och byta bakänden? hur göra med ident

Inlägg av Björn/242power »

jamen det låter ju bra det, tänkte så dom inte börjar tjafsa om identiteten ifall man bara har framdelen med papper och svetsar på en rostfri bakände, man vet ju inte hur dom tolkar en sån grej.
volvo 242 DL 2,5 ;)
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Re: kapa bil på mitten och byta bakänden? hur göra med ident

Inlägg av nicke.t »

vet en bilplåtslagare som gjorde så, men kanske inte syntes? bra gick de allafall.
tel 0707149931
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: kapa bil på mitten och byta bakänden? hur göra med ident

Inlägg av therealpinto »

Så länge man byter till en "likadan" bakdel räknas det som reparation. Bilprovningen har haft följande ledtext:

-------------
Ett utbyte av en skadad fram- eller bakdel utanför kupézonen på bil med självbärande karosseri ses som reparation.

Även utbyte av en större karosseridel med ett snitt inne i kupé-
zonen (skarvning) ses som reparation under förutsättning att den tillförda delen är identisk med den ursprungliga.

Med identisk menas t.ex. sedan-sedan, kombi-kombi.

En tvådörrarsmodell kan således inte skarvas med en fyrdörrars utan att bli betraktad som uppbyggd. För en bil med motorn fram är det rimligtvis den oskadade främre delen som är bestämmande för identiteten. Det är i det sammanhanget oväsentligt var identitetsmärkningen (chassinumret) finns.

Byts fram eller bakdel utanför kupézonen till ett annat utförande anses fordonet fortfarande ha samma identitet som tidigare. Läggs däremot snittet inne i kupézonen är fordonet att anse som uppbyggt, t.ex. om bakre delen byts från sedan- till kombiutförande.

Om man däremot "bygger om" en sedanmodell till kombi betraktas detta som en ändring om stommen/bottenplattan förblir oförändrad.
---------

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Björn/242power
För mycket laddtryck
Inlägg: 424
Blev medlem: tor sep 20, 2007 12:29 pm
Ort: Ånäset, byn som gud glömde

Re: kapa bil på mitten och byta bakänden? hur göra med ident

Inlägg av Björn/242power »

Men säg att man kapar stolparna vid framrutan, och sen rakt över golvet i framdörrarnas öppning.. vad blir det då, uppbyggt eller reparation? :hihi:
volvo 242 DL 2,5 ;)
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: kapa bil på mitten och byta bakänden? hur göra med ident

Inlägg av therealpinto »

Inom kupézonen brukar anses som uppbyggt fordon.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Björn/242power
För mycket laddtryck
Inlägg: 424
Blev medlem: tor sep 20, 2007 12:29 pm
Ort: Ånäset, byn som gud glömde

Re: kapa bil på mitten och byta bakänden? hur göra med ident

Inlägg av Björn/242power »

Okej, Tack till er alla som svarat! :thumbright:
volvo 242 DL 2,5 ;)
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: kapa bil på mitten och byta bakänden? hur göra med ident

Inlägg av Bjorn C »

En kompis kapade en 123 lång längst ner på astolparna och just vid framdörrens början på tröskeln och bytte framända från en vanlig 123 men dom är ju identiska fram och så böt dom motor låda och sfro besiktade den med ändringarna och blev godkännd med beröm och inskrivet att chassinr var ändrat men sen när han skulle typa in motorn på Bilprovningen blev de tvärstopp på framvagnsbytet och besiktningen godkände inte detta och sfro i Kalix som besiktade bilen brydde sig inte för 5 öre så de slutade med att dom köpte en till 123 lång å tog papprena och sa aldrig nått om vad som var gjort när dom besiktades
Sfro pengarna fick han aldrig tillbaka så mitt råd är att låssas som de regnar och aldrig säga nått å testa besikta
Mvh
Skriv svar