Volvo 242 -75 16V turbo V.2- uppd. 1/1-18
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- varmt bränsle 13/7
Kan tipsa om bränslekyl från nyare Citroen Berlingo diesel, kostar några hundra (tror det va 2-300) hely ny.
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- varmt bränsle 13/7
fast 55grader efter vad 20mils körning? jätte varmt? njaa, har aldrig haft problem med varmgång på bränslet o då kört med uppåt 3pumpar som matar fuelrail o en som matar chatchen, alltid funkat
men bara prova 


Johannes wikström
0768486335
"Så en Rejäl vebo är ett måste i vart hushåll om de ska bli nå ordning på livet." - Jonas N
0768486335
"Så en Rejäl vebo är ett måste i vart hushåll om de ska bli nå ordning på livet." - Jonas N
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- varmt bränsle 13/7
Bara flikar in, ett av problemen med varmt bränsle är att soppan blir tunnare när den blir varmare. Maskinen går snålare. Man har ju tyvärr oftast inte någon bränsletemp kompensering.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4
Vad är det för bränslefilter du har? Från vad för bil?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- varmt bränsle 13/7
Vill försöka ligga närmare 30-35grader. körde en liten sväng igår på 7 mil till.
Tankade då iofs i stan så jag fyllde ju på med svalt & fint bränsle. Väl hemma
låg tempen på 45grader.
mina filter kommer från feltema & heter 52-3003 om jag minns rätt, fick inte
upp någon bild på temas hemsida tyvärr så jag är inte 100%.
Ska kirra en kylare & montera snarast så återkommer jag med resultat.
//Robban
Tankade då iofs i stan så jag fyllde ju på med svalt & fint bränsle. Väl hemma
låg tempen på 45grader.
mina filter kommer från feltema & heter 52-3003 om jag minns rätt, fick inte
upp någon bild på temas hemsida tyvärr så jag är inte 100%.
Ska kirra en kylare & montera snarast så återkommer jag med resultat.
//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- varmt bränsle 13/7
Jahapp har väl inte hänt nå supermycket på bilen.
han med en sväng till Dynotech vilket endast resluterade
i 450/ 590 på naven. Något satte stopp då den inte fick
i sig mer luft. både luftfilter & ljuddämpare togs bort & det
gav inget. Misstänker ventilfjädrarna behöver bytas. De som sitter
har okänt antal mil helt orginal så det kommer bytas till styvare
& insug kommer byggas samt en ny botten med Wiseco pistonger.
Så får vi hålla tummarna på att det kommer lite mer mos.
Destination Göteborg imorgon. Avresa imorn på dagen. Kommer stanna i gbg tills på torsdag
sen blir det borstahusens camping vid landskrona.
Så nu ska 242an rastas ordentligt i år igen
han med en sväng till Dynotech vilket endast resluterade
i 450/ 590 på naven. Något satte stopp då den inte fick
i sig mer luft. både luftfilter & ljuddämpare togs bort & det
gav inget. Misstänker ventilfjädrarna behöver bytas. De som sitter
har okänt antal mil helt orginal så det kommer bytas till styvare
& insug kommer byggas samt en ny botten med Wiseco pistonger.
Så får vi hålla tummarna på att det kommer lite mer mos.
Destination Göteborg imorgon. Avresa imorn på dagen. Kommer stanna i gbg tills på torsdag
sen blir det borstahusens camping vid landskrona.
Så nu ska 242an rastas ordentligt i år igen

16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- varmt bränsle 13/7
Hej
Måste få säga att bilen din såg fin ut då jag kolla runt hos dig måste tacka för titten å alla ideer jag från din bil
Måste få säga att bilen din såg fin ut då jag kolla runt hos dig måste tacka för titten å alla ideer jag från din bil
mvh henrik,
Erikssonracing,
Kan följa oss på Facebook å instagram oxå
Instagram:erikssonracing
Facebookgrupp: erikssonracing
Sponsorer sökes
sponsor
Mirror.se
Dynotech.se
Simons.se
http://Www.verktygshopen.se p&t verktyg
Kenneth o e andersson byggmaskin
http://www.l-m-r.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Erikssonracing,
Kan följa oss på Facebook å instagram oxå
Instagram:erikssonracing
Facebookgrupp: erikssonracing
Sponsorer sökes
sponsor
Mirror.se
Dynotech.se
Simons.se
http://Www.verktygshopen.se p&t verktyg
Kenneth o e andersson byggmaskin
http://www.l-m-r.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- varmt bränsle 13/7
Så det blir Vallåkra i år med? Får se om man kommer ner i år.
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- varmt bränsle 13/7
Jo då jag har ju vart ner 2 år med denna & 2 år med den jag klota. Har vart ner varje år sen -05 förutom 2010
då jag inta hade råd tyvärr
Nästa år blir det en ny bil som kommer ner & 242an givetvis.
//Robban
då jag inta hade råd tyvärr

//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- varmt bränsle 13/7
Ja bromsa 481 och 590 nm på hjulen hos dahlbäck. Med standard topp
Minns inte om du portat din ? Hur mycket skiljer våra motorer ?

Minns inte om du portat din ? Hur mycket skiljer våra motorer ?

-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 5
- Blev medlem: fre apr 26, 2013 3:38 am
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- varmt bränsle 13/7
Robert Markström skrev:Jo då jag har ju vart ner 2 år med denna & 2 år med den jag klota. Har vart ner varje år sen -05 förutom 2010
då jag inta hade råd tyvärrNästa år blir det en ny bil som kommer ner & 242an givetvis.
//Robban
vilken bil då is it long and rusty

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- varmt bränsle 13/7
Mycket fint bygge! håller på med en 244 16v själv, jag är lite sugen på att prova med KL racings 16v insug och deras T2-16v kammar. Vad har du för spec på din motor i övrigt?
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- varmt bränsle 13/7
Jodå den lever. Det snickras lite i smyg.
Ny botten i år med Wiseco 96.50.
Borrat & deckat FK block fr. -95. Oljekylt.
Topp som Jens G filar på.
Nytt insug skall byggas strax.
+ Ev. snäppet vassare hydraulpinnar.
Tänkte försöka klämma ur 600+ i motorn, hoppas de lirar bättre än
i fjol.


Blocket hade inte hålet för mekpumpen så jag skruvade
ur min BonnaBillet hållare ur 242an & måttade för triggern.


& här står dom & skäms.
245an från 93 köpte jag i höstas för den hårresande summan av 1500:-. Fick med dubbla
uppsättningar alufälg med gummin & en runda med vinterhjul. En uppsättning alu köpte
brorsan av mig för 700:- Så bilen kostade då 800:-.
Fick även med en 86as 244 i affären som jag hämtade en vecka senare. Den skulle skrotas men
var lite för fin med endast 23.000mil på mätarn så den gjordes i ordning & såldes för 5 loppor.
På den satt ett Jalusi som en glad Traderare köpte för 820:- så i slutändan plussade jag 5.000 &
har en 245a från 93 till övers!
245an skulle bara få en storservice & sen brukas som vinterpulka men i våras börja
det klämma i turbotarmen så jag rotade fram lite boxar & grenrör osv så nu sitter
det 962 & 148 box i bilen med original tryckrör & IC samt en TD04HL-16T & spridare,
940 grenrör mm. sista ljuddämparen ersattes av ett rakt rör & gubbkröken sattes dit
igen så det ser standard ut. Motorn är fortfarande en B230FD i grunden men det funkar
fint med 0.8 i ladd så den flyttar på sig hjälpligt
Väntar nu in lite slantar så ska jag börja med insugsbygge & motorbyte.
//Robban
Ny botten i år med Wiseco 96.50.
Borrat & deckat FK block fr. -95. Oljekylt.
Topp som Jens G filar på.
Nytt insug skall byggas strax.
+ Ev. snäppet vassare hydraulpinnar.
Tänkte försöka klämma ur 600+ i motorn, hoppas de lirar bättre än
i fjol.


Blocket hade inte hålet för mekpumpen så jag skruvade
ur min BonnaBillet hållare ur 242an & måttade för triggern.


& här står dom & skäms.
245an från 93 köpte jag i höstas för den hårresande summan av 1500:-. Fick med dubbla
uppsättningar alufälg med gummin & en runda med vinterhjul. En uppsättning alu köpte
brorsan av mig för 700:- Så bilen kostade då 800:-.
Fick även med en 86as 244 i affären som jag hämtade en vecka senare. Den skulle skrotas men
var lite för fin med endast 23.000mil på mätarn så den gjordes i ordning & såldes för 5 loppor.
På den satt ett Jalusi som en glad Traderare köpte för 820:- så i slutändan plussade jag 5.000 &
har en 245a från 93 till övers!
245an skulle bara få en storservice & sen brukas som vinterpulka men i våras börja
det klämma i turbotarmen så jag rotade fram lite boxar & grenrör osv så nu sitter
det 962 & 148 box i bilen med original tryckrör & IC samt en TD04HL-16T & spridare,
940 grenrör mm. sista ljuddämparen ersattes av ett rakt rör & gubbkröken sattes dit
igen så det ser standard ut. Motorn är fortfarande en B230FD i grunden men det funkar
fint med 0.8 i ladd så den flyttar på sig hjälpligt

Väntar nu in lite slantar så ska jag börja med insugsbygge & motorbyte.
//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- Uppdate 18/5
Vilken bra affärsman du är;-)
Ska bli kul o se vad nya konceptet lämnar!
Ska bli kul o se vad nya konceptet lämnar!
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- Uppdate 18/5
Nja bra affärsman vet jag inte, tur tror jag mer på : )
Glömde nämna att på den andra 244an som ingick som bonus i affären även hade
en Volvo R-Sport 25mm krängare bak. Den hänger på väggen i garaget nu
Glömde nämna att på den andra 244an som ingick som bonus i affären även hade
en Volvo R-Sport 25mm krängare bak. Den hänger på väggen i garaget nu

16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban