Hjälp med att identifiera knack i B230FT

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
therobban
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor sep 05, 2013 9:28 pm
Ort: Kristinehamn

Re: Hjälp med att identifiera knack i B230FT

Inlägg av therobban »

Dock måste du ju slipa om veven om du ska köra med underdimensionslager. Men det är väl ganska givet.
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Hjälp med att identifiera knack i B230FT

Inlägg av Kim Norgren »

therobban skrev:Dock måste du ju slipa om veven om du ska köra med underdimensionslager. Men det är väl ganska givet.
Absolut :D
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
wallin
För mycket laddtryck
Inlägg: 139
Blev medlem: lör apr 21, 2007 9:07 am
Ort: göteborg

Re: Hjälp med att identifiera knack i B230FT

Inlägg av wallin »

skulle nog leta i lilländen av stakarna.
hade en b23et jag körde av en kolvbult på som lät likt detta.
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Hjälp med att identifiera knack i B230FT

Inlägg av Kim Norgren »

wallin skrev:skulle nog leta i lilländen av stakarna.
hade en b23et jag körde av en kolvbult på som lät likt detta.
Tack för ditt svar! Har synat lilländen på stakarna+kolvbultarna och det är ju lite glapp men det är inte alls mkt. Lite bör man väl ha för att oljefilmen ska komma in antar jag?

Vet du eller någon annan om det går att mäta upp? Alltså om det finns toleranser man kan följa?

//Kim
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
wallin
För mycket laddtryck
Inlägg: 139
Blev medlem: lör apr 21, 2007 9:07 am
Ort: göteborg

Re: Hjälp med att identifiera knack i B230FT

Inlägg av wallin »

om jag vore dej så hade jag åkt till den lokala motorrenoveraren och bett om hjälp.
han hjälper säkert till att mäta upp veven och stakarna.
för att ev få sälja lite arbeten.
men av ljudet att döma så är det bara på ett ställe det låter.
så inspektera noga. det räcker ju att det är en kolvbult .bussning. eller kolv. som gett sig.
ingen stake som nuddar blocket när den vänder?
oljespruts munstycke som tar i kolvkjolen ?
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Hjälp med att identifiera knack i B230FT

Inlägg av David Herbertsson »

Nu har du ju redan rivigt din motor, men när man har något konstigt ljud i motorn så är det väldigt bra med ett stetoskop. Man hör nästan precis var ljuden kommer ifrån. Rätt intressant att lyssna på sin motor med :)

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Hjälp med att identifiera knack i B230FT

Inlägg av Kim Norgren »

wallin skrev:om jag vore dej så hade jag åkt till den lokala motorrenoveraren och bett om hjälp.
han hjälper säkert till att mäta upp veven och stakarna.
för att ev få sälja lite arbeten.
men av ljudet att döma så är det bara på ett ställe det låter.
så inspektera noga. det räcker ju att det är en kolvbult .bussning. eller kolv. som gett sig.
ingen stake som nuddar blocket när den vänder?
oljespruts munstycke som tar i kolvkjolen ?
Ja jag får åka till firman som hjälpt mig tidigare med stakarna osv så får dom kika på delarna.
Det syns inget i blocket eller på stakarna att dom skulle ta i någonstans. Heller inga märken på kolvar/oljemunstycken...

Blir inte klok på detta. Tack för tips och idéer!
David Herbertsson skrev:Nu har du ju redan rivigt din motor, men när man har något konstigt ljud i motorn så är det väldigt bra med ett stetoskop. Man hör nästan precis var ljuden kommer ifrån. Rätt intressant att lyssna på sin motor med :)

/David
Jag använde en skruvmejsel och försökte lokalisera ljudet med den mot örat som ett "stetoskåp" men det skulle faktiskt vara bra att ha ett riktigt! Ska försöka skaffa ett sånt till nästa gång! Ganska intressant att höra hur det låter inne i motorn :) Lyssnade tom under bilen genom oljetråget men lyckades ändå inte höra vart det låter!

//Kim
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Hjälp med att identifiera knack i B230FT

Inlägg av Kim Norgren »

Idag var jag till firman som renoverade mina vevstakar i våras. Killen jag pratade med där tog ett par mått på den kolvbulten som man känner mest glapp/spel om man har den i staken.

Det skiljde 2 hundradelar på kolvbulten om man jämförde måttet på mitten mot det ute på kanten. (delen som sitter i själva kolven). Han sa då att han trodde att kolvbultarna slitits och att det skulle bli bra om jag bara bytte kolvbultar.

Kan det ge så mycket ljud med ett slitage på 2 hundradelar?
Testade lite med ett par helt nya kolvbultar som tyvärr är för långa men med rätt diameter och jag tycker man känner ett lite spel ändå... Ska det vara ett litet spel eller ska det vara nästan "stumt"?

//Kim
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Användarvisningsbild
Malmström
För mycket laddtryck
Inlägg: 239
Blev medlem: sön mar 25, 2007 1:16 pm
Ort: Köping

Re: Hjälp med att identifiera knack i B230FT

Inlägg av Malmström »

Har du kommit fram till vad ljuder kommer ifrån än?

Jag har nämligen exakt samma knack i min b230 och det låter också enbart när den är kall.
Kan tillägga att jag har kört över 40 mil med motorn nu och ljudet har varken blivit sämre eller bättre.
Carl Malmström
Volvo 142 B20 Turbo 380hk 477nm på naven.
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Hjälp med att identifiera knack i B230FT

Inlägg av Kim Norgren »

Malmström skrev:Har du kommit fram till vad ljuder kommer ifrån än?

Jag har nämligen exakt samma knack i min b230 och det låter också enbart när den är kall.
Kan tillägga att jag har kört över 40 mil med motorn nu och ljudet har varken blivit sämre eller bättre.
Tråkigt att du med fått missljud! Lider med dig...

Jag har rivit allt för att kontrollera delarna och det enda jag hittat är att 2st av vevstakarna är lite glappa i lilländen och har lite slitage på kolvbultarna. ( Kan tillägga att alla kändes lite glappa men 2st var värre än dom andra 2 ).

Åkte tillbaka till motorfirman som bussade om mina vevstakar i våras men dom tyckte bara att jag skulle byta kolvbultar och plocka allt igen. Bör väl hålla lite längre än dom max 5tim jag kört med bilen i sommar kan man ju tycka, så nåt lär ju vara fel om det slits så där fort. Testade med helt nya oanvända kolvbultar (dock i fel längd) och 2st vevstakar hade forfarande mer spel än dom övriga.

Eftersom inget intresse fanns för att göra om jobbet i nåt sorts garanti jobb så fixade jag 4st nästan nya kolvbultar som var i rätt längd och åkte till en annan motorfirma som nu ska renovera om dessa.
Där sa man att dom hört talas om detta tidigare... Om inte lilländen är helt slät invädigt innan man pressar i den nya bussningen så kunde bussningen "sätta sig" och bli glapp ganska snabbt. Om detta är sant eller inte har jag ingen aning om men det låter väl ändå ganska rimligt?

Killen där på firman kände på alla vevstakar/kolvbultar och han tyckte att 2st var på gränsen och dom andra 2 var för glappa och han påstod att det kunde orsaka knacket som hördes tydligt vid kall motor.

Nu har inte jag siffrorna i huvudet men jag gjorde en enkel mätning med micrometer för hål innan jag åkte iväg och 2st av vevstakarna hade dubbelt så mycket spel som dom andra om man jämförde mot kolvbultarnas mått.
Vet inte hur farligt det är att köra med detta men jag ville vara säker till nästa sommar då jag mest kommer att köra på strippen. Hur ska du använda din bil? Bruks eller race?

Mvh Kim
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Användarvisningsbild
Malmström
För mycket laddtryck
Inlägg: 239
Blev medlem: sön mar 25, 2007 1:16 pm
Ort: Köping

Re: Hjälp med att identifiera knack i B230FT

Inlägg av Malmström »

Okej, jag det låter ju inte direkt som om det skulle kunna vara så mycket annat än kolvbultarna då.
Mitt ljud försvinner som sagt också när den blir varm, jag har 3 bars oljetryck vid 900rpm varm motor och inge glitter i oljan.
Så ett lager borde man kunna utesluta iaf?
Lyssnade även med stetoskop mot blocket igår och det blir starkare högre upp på blocket, så allt lutar vell åt att det är kolvbultarna som är glappa för min del också, frågan är hur länge man kan åka med det isf?

Motorn sitter i min vinterbil/isbil, så vi får vell se om den överlever vintern helt enkelt, eller om knackandet tar död på den.
Carl Malmström
Volvo 142 B20 Turbo 380hk 477nm på naven.
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Hjälp med att identifiera knack i B230FT

Inlägg av Kim Norgren »

Ok! Det låter ju precis som min :? Svårt att höra men jag tyckte också att mitt ljud lät lite högre upp i motorn.
Låg tom under och lyssnade mot oljetråget utan att höra något just där... Ljudet försvann ganska snabbt direkt motorn blev lite varmare. (efter ca en minut eller så)

Jag har låtit flera kunniga personer kikat på mina ram+vevlager utan att dom sett några direkta fel så där ligger inte felet för mig i varje fall.
Självklart är det ju inte bra att det låter illa, men är det bara när den är kall så hade i varje fall jag kört vidare om det var en isbil/vinterbil. Men det avgör du ju själv :)

Kör du med standard vevstakar eller H-profil?

Mvh Kim
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Skriv svar