Nytt bränslesystem för 600whp, 3bar laddtryck (B230 8v)

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Nytt bränslesystem för 600whp, 3bar laddtryck (B230 8v)

Inlägg av Magistern »

Hej.

Jag kommer byta till en större turbo inför nästa säsong och tänkte försöka nå 600 whp. I dagsläget har jag 500whp på 2,3 bar, turbon, en Garrett Gt 3782 bottnade när jag mappade sist.

Jag kör på E85, modifierad orginalfuelrail, orginal BTR, Bosch 1700cc E85-spridare, 2 st Bosch 044or matar från en catchtank i skuffen, orginalpumpen i tanken matar catchen. pumparna matar i samma ledning via ett y-kors. 10mm ledningar för både matning och retur. Fuelrailen matas från ena änden och btr sitter som som orignal.

Jag byter nu till en Hx52 med 65mm in/70mm ut. Antagligen kommer jag behöva skrämma upp laddtrycket rejält för att nå 600 whp. Kanske 2,5bar eller ännu mer.

Enligt en bekants erfarenheter räcker inte soppan till i de systemet jag har nu. Han menar att han var tvungen att dra separata 10mm ledningar för var och en av pumparna och mata fuelrailen från båda hållen och ta ut returen i mitten om pumparna ska räcka till.

Vad har ni för erfarenheter av detta? Räcker soppan eller måste jag bygga om och i sådant fall hur bör det vara?

(Bifogar en bild som visar fuelrailen som den är nu)Bild
Mvh
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Användarvisningsbild
Lövet98
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm

Re: Nytt bränslesystem för 600whp, 3bar laddtryck (B230 8v)

Inlägg av Lövet98 »

Du ska nog inte ha något problem med soppan, men är du osäker så är det väl bara gå upp en dimension för att vara säker.

Jag kör på AN8= inner diameter 11,11mm i matning och AN6= inner diameter 8,73mm i retur och har inga problem med soppan. Har 715WHP och 2bars laddtryck.

Har 2st 044or som suger ut ur en fuelcell som går ihop via ett Y-kors till rör som går under bilen sen har jag stålombunden slang mellan röret och fuelrail, sedan returen.

Frågan är väl hur lång org fuelrailen orkar med innan den stryper flödet.
ahberg
Forumsberoende
Inlägg: 1100
Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm

Re: Nytt bränslesystem för 600whp, 3bar laddtryck (B230 8v)

Inlägg av ahberg »

ser inga problem med att plocka dom effekterna med ditt system.
har själv dubbla 044 sedan A8 slangar tur/retur. bromsade 630whp för nån helg sedan :thumbright:

vad för duty cycle har du på spridarna?
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Ekren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: tor jun 14, 2007 9:25 am

Re: Nytt bränslesystem för 600whp, 3bar laddtryck (B230 8v)

Inlägg av Ekren »

Det er blitt benket over 700hk med org rail..
242 Turbo
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende
Inlägg: 676
Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Ort: Haninge

Re: Nytt bränslesystem för 600whp, 3bar laddtryck (B230 8v)

Inlägg av Deztallica »

Hur modifierade du fuelrailen och BTRen?
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Nytt bränslesystem för 600whp, 3bar laddtryck (B230 8v)

Inlägg av Magistern »

ahberg skrev:ser inga problem med att plocka dom effekterna med ditt system.
har själv dubbla 044 sedan A8 slangar tur/retur. bromsade 630whp för nån helg sedan :thumbright:

vad för duty cycle har du på spridarna?
Ja men det var i en M50 va? Det är inte samma på b230 8v dom vill ha sjukt mycket sås. Min polare bottnade sitt liknande system vid 618whp
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Nytt bränslesystem för 600whp, 3bar laddtryck (B230 8v)

Inlägg av Magistern »

Lövet98 skrev:Du ska nog inte ha något problem med soppan, men är du osäker så är det väl bara gå upp en dimension för att vara säker.

Jag kör på AN8= inner diameter 11,11mm i matning och AN6= inner diameter 8,73mm i retur och har inga problem med soppan. Har 715WHP och 2bars laddtryck.

Har 2st 044or som suger ut ur en fuelcell som går ihop via ett Y-kors till rör som går under bilen sen har jag stålombunden slang mellan röret och fuelrail, sedan returen.

Frågan är väl hur lång org fuelrailen orkar med innan den stryper flödet.
Fuelrailen hänger med långt. Den är det nog inga problem med.

Vad är det för motor du har erfaranheter av?
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Nytt bränslesystem för 600whp, 3bar laddtryck (B230 8v)

Inlägg av Magistern »

Deztallica skrev:Hur modifierade du fuelrailen och BTRen?
BTR:n är helt std, ingen mod. Fuelrailen har jag tagit bort "snorkeln" på. Den som orginalsoppaledningen är skruvad i. Så Soppa ledningen sitter klammad på en liten snutt av snorkeln som är kvar. Du ser på bilden.
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende
Inlägg: 676
Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Ort: Haninge

Re: Nytt bränslesystem för 600whp, 3bar laddtryck (B230 8v)

Inlägg av Deztallica »

Så enkelt. Vad kör du för slang?
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: Nytt bränslesystem för 600whp, 3bar laddtryck (B230 8v)

Inlägg av lyyski »

Vad för topp och kam är det planerat att köra med?

Med vänlig hälsning,
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Nytt bränslesystem för 600whp, 3bar laddtryck (B230 8v)

Inlägg av Magistern »

lyyski skrev:Vad för topp och kam är det planerat att köra med?

Med vänlig hälsning,
Jag kör med samma som nu, en OBR topp 8v, 46/38mm ventiler, 286graders dur, 114, nock och 12,2 i lyft på kammen.
Deztallica skrev:Så enkelt. Vad kör du för slang?
Swedols etanolbeständiga. Men bygger om till rör nu i vinter.
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
ahberg
Forumsberoende
Inlägg: 1100
Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm

Re: Nytt bränslesystem för 600whp, 3bar laddtryck (B230 8v)

Inlägg av ahberg »

Magistern skrev:
ahberg skrev:ser inga problem med att plocka dom effekterna med ditt system.
har själv dubbla 044 sedan A8 slangar tur/retur. bromsade 630whp för nån helg sedan :thumbright:

vad för duty cycle har du på spridarna?
Ja men det var i en M50 va? Det är inte samma på b230 8v dom vill ha sjukt mycket sås. Min polare bottnade sitt liknande system vid 618whp

Jag bromsade nästan 600whp med b230 8V motorn också, Det fanns mer soppa kvar att ge om man ville.
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Nytt bränslesystem för 600whp, 3bar laddtryck (B230 8v)

Inlägg av Magistern »

Magistern skrev:Jag bromsade nästan 600whp med b230 8V motorn också, Det fanns mer soppa kvar att ge om man ville.
Fett!

Men det kanske är annorlunda med mina småmoddar. :thumbdown: Du hade väl nuke- rail, regulator och sånt va. Mitt är ju lite mer budget liksom... Y-kors från hydroscand, orginalrail, orginal btr, biltema soppafilter. (det ska jag dock flytta till innan catchen, så det blir mer flöde på trycksidan...

Jag har kollat några loggar och ligger på ca 75-80% duty cycle.
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Användarvisningsbild
Lövet98
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm

Re: Nytt bränslesystem för 600whp, 3bar laddtryck (B230 8v)

Inlägg av Lövet98 »

Magistern skrev:
Lövet98 skrev:Du ska nog inte ha något problem med soppan, men är du osäker så är det väl bara gå upp en dimension för att vara säker.

Jag kör på AN8= inner diameter 11,11mm i matning och AN6= inner diameter 8,73mm i retur och har inga problem med soppan. Har 715WHP och 2bars laddtryck.

Har 2st 044or som suger ut ur en fuelcell som går ihop via ett Y-kors till rör som går under bilen sen har jag stålombunden slang mellan röret och fuelrail, sedan returen.

Frågan är väl hur lång org fuelrailen orkar med innan den stryper flödet.
Fuelrailen hänger med långt. Den är det nog inga problem med.

Vad är det för motor du har erfaranheter av?
Jag har en M30 som är ner strokad från 3,5l till 3,2l så den motorn är liknande din med enkel kam :wink:
Randersson
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: sön aug 19, 2012 12:12 pm

Re: Nytt bränslesystem för 600whp, 3bar laddtryck (B230 8v)

Inlägg av Randersson »

Hur kommer det sig att du byter bort swedols etanolslang? Missnöjd med den? Tänkte använda den till mitt bygge, kanske får ändra mig om du är missnöjd ;)
Skriv svar