Tillfälligt (?) stopp för E85 och turbo i ombyggt fordon
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Tillfälligt (?) stopp för E85 och turbo i ombyggt fordon
Hej
Viktig och inte så rolig info (finns på www.sfro.com också):
Frågan om E85 och ändrade motorer i ombyggt fordon (som turbokonvertering) togs upp till diskussion på det möte med hobbyfordonsgruppen (ett samarbetsmöte mellan besiktningsorgan, Transportstyrelsen och olika intresseorganisationer för hobbyfordon) som SFRO arrangerade 24 september 2013. Efter en hel del diskussion kom mötet fram till att den tolkning som gällt de de senaste åren, att det vid E85-konvertering i ombyggt fordon är möjligt att modifiera motorn genom att till exempel turbo eller kompressor monteras skulle fortsätta gälla.
Den 17 oktober fick SFROs ordförande Gustaf Ridderstolpe ett brev från FBB (FordonsBesiktningsBranschen, en av två branschorganisationer för besiktningsorganen) där man meddelade att man i samråd med Swetic (den andra branschorganisationen) beslutat att begära ett allmänt råd i frågan från Transportstyrelsen.
Man har också beslutat att tills vidare underkänna liknande byggen, i väntan på svar från Transportstyrelsen.
Det betyder att vi måste informera våra kunder om att det tills vidare är stopp för detta.
SFRO kommer att arbeta för att det fortsatt ska vara möjligt att registrera ombyggda fordon anpassade för drift på det miljöanpassade drivmedlet E85 med ombyggda motorer. Försvinner den möjligheten försvinner också möjligheten att överhuvudtaget registrera ett fordon av årsmodell 1976 eller nyare med ändrad motor. Då försvinner också den effekt som reglerna haft de senaste åren, att uppmuntra byggare att välja E85 som bränsle för sitt fordon.
Gustaf
Viktig och inte så rolig info (finns på www.sfro.com också):
Frågan om E85 och ändrade motorer i ombyggt fordon (som turbokonvertering) togs upp till diskussion på det möte med hobbyfordonsgruppen (ett samarbetsmöte mellan besiktningsorgan, Transportstyrelsen och olika intresseorganisationer för hobbyfordon) som SFRO arrangerade 24 september 2013. Efter en hel del diskussion kom mötet fram till att den tolkning som gällt de de senaste åren, att det vid E85-konvertering i ombyggt fordon är möjligt att modifiera motorn genom att till exempel turbo eller kompressor monteras skulle fortsätta gälla.
Den 17 oktober fick SFROs ordförande Gustaf Ridderstolpe ett brev från FBB (FordonsBesiktningsBranschen, en av två branschorganisationer för besiktningsorganen) där man meddelade att man i samråd med Swetic (den andra branschorganisationen) beslutat att begära ett allmänt råd i frågan från Transportstyrelsen.
Man har också beslutat att tills vidare underkänna liknande byggen, i väntan på svar från Transportstyrelsen.
Det betyder att vi måste informera våra kunder om att det tills vidare är stopp för detta.
SFRO kommer att arbeta för att det fortsatt ska vara möjligt att registrera ombyggda fordon anpassade för drift på det miljöanpassade drivmedlet E85 med ombyggda motorer. Försvinner den möjligheten försvinner också möjligheten att överhuvudtaget registrera ett fordon av årsmodell 1976 eller nyare med ändrad motor. Då försvinner också den effekt som reglerna haft de senaste åren, att uppmuntra byggare att välja E85 som bränsle för sitt fordon.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Tillfälligt (?) stopp för E85 och turbo i ombyggt fordon
Hej
Om man redan börjat bygga enligt de regler som finns i just turbo / e85 frågan
Då är det bara o grusa dom projekten nu ?
vilket datum kommer beslutet från transportstyrelsen ?
När man nu siktat på att bygga en godkänd o laglig bil för gatan så har man ju inget för det precis
Vad grundar det sig på ?
Man får väl hoppas på det bästa bara, men det är inga trevliga vibbar man får
mvh Magnus
Om man redan börjat bygga enligt de regler som finns i just turbo / e85 frågan
Då är det bara o grusa dom projekten nu ?
vilket datum kommer beslutet från transportstyrelsen ?
När man nu siktat på att bygga en godkänd o laglig bil för gatan så har man ju inget för det precis
Vad grundar det sig på ?
Man får väl hoppas på det bästa bara, men det är inga trevliga vibbar man får
mvh Magnus
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Tillfälligt (?) stopp för E85 och turbo i ombyggt fordon
Vi vet inte när ett utlåtande kommer eller i vilken form det kommer. SFRO har i alla fall framfört att det måste finnas fungerande regler senast till våren.
Jag skulle i dagsläget råda till att pausa det som har att göra med själva turboanläggningen men utan turbo (eller andra betydande ändringar av motorn) ska det rimligtvis gå att regga ändå.
När frågan diskuterades på mötet handlade det i första hand om man verkligen följer föreskrifterna när dessa bilar godkänns. Vi diskuterade även effektnivåer men min upplevelse är inte att det direkt ansågs som det stora problemet, även om vi resonerade om det också. Men där pratade vi en hel del om lösningar, dels att tydligare beskriva motorerna i bilens handlingar, dels att förbereda för att se över effektreglerna.
Det var ingen närvarande på mötet som uttryckte att bilarna skulle vara farliga eller överrepresenterade i olycker (representant från polisen fanns på plats).
Gustaf
Jag skulle i dagsläget råda till att pausa det som har att göra med själva turboanläggningen men utan turbo (eller andra betydande ändringar av motorn) ska det rimligtvis gå att regga ändå.
När frågan diskuterades på mötet handlade det i första hand om man verkligen följer föreskrifterna när dessa bilar godkänns. Vi diskuterade även effektnivåer men min upplevelse är inte att det direkt ansågs som det stora problemet, även om vi resonerade om det också. Men där pratade vi en hel del om lösningar, dels att tydligare beskriva motorerna i bilens handlingar, dels att förbereda för att se över effektreglerna.
Det var ingen närvarande på mötet som uttryckte att bilarna skulle vara farliga eller överrepresenterade i olycker (representant från polisen fanns på plats).
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Tillfälligt (?) stopp för E85 och turbo i ombyggt fordon
Så stoppet gäller bara om man har turbo eller kompressor?
Om man bara bytt styrsystem och spridare så går det regga?
Om man bara bytt styrsystem och spridare så går det regga?
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Tillfälligt (?) stopp för E85 och turbo i ombyggt fordon
Jag kan inte svara säkert på det, även frågan om att byta styrsystem var upp till diskussion (vissa menade att man inte får göra det heller). Men jag ser större chanser att det ska accepteras, byte av styrsystem kan ju vara ett måste för att kunna byta bränsle.
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Tillfälligt (?) stopp för E85 och turbo i ombyggt fordon
Jäkla tur ja hann regga! Bara 5mån sedan...
Jag hade detta på känn då det nästan var för bra för att vara sant... Hoppas såklart att reglerna kommer tillbaka så man kan bygga mer.
Vad kommer att hända med alla redan reggade bilar? Inte kan dessa återkallas på nå vis?
Eller kommer dessa rent av bli värda guld nu när det är omöjligt att regga nya?
Jag hade detta på känn då det nästan var för bra för att vara sant... Hoppas såklart att reglerna kommer tillbaka så man kan bygga mer.
Vad kommer att hända med alla redan reggade bilar? Inte kan dessa återkallas på nå vis?
Eller kommer dessa rent av bli värda guld nu när det är omöjligt att regga nya?
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Re: Tillfälligt (?) stopp för E85 och turbo i ombyggt fordon
Gäller detta bara ombyggt fordon?
Tänke på om e85 och turbo konvertering är tillåtet fortfarande om max effekt ej överskrids?
Mitt fall gäller B230ft och e85 i volvo 240.
Tänke på om e85 och turbo konvertering är tillåtet fortfarande om max effekt ej överskrids?
Mitt fall gäller B230ft och e85 i volvo 240.
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Tillfälligt (?) stopp för E85 och turbo i ombyggt fordon
Det handlar om ombyggt fordon men det är som sagt inte en fråga om effekt, utan avgaskrav. Om bilen är av årsmodell 1976 eller nyare får man inte ändra motorn (dvs inte turbokonvertera). Som reglerna om E85 för just ombyggt fordon är skrivna faller det kravet bort, vilket var det som möjliggör/möjliggjorde turbokonvertering i ombyggt fordon med E85. I bil som inte är ombyggt fordon är det inte möjligt, oavsett effekt (om det inte är 1975 års modell eller äldre på bilen).
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Tillfälligt (?) stopp för E85 och turbo i ombyggt fordon
Enligt en källa är det EN man som stoppat hela skiten.
Kanske dags för lite "påverkan" i form av uppmuntrande mail
Örjan Söderström
orjan.soderstrom@telia.com
Sekreterare
FordonsBesiktningsBranschen
070 237 22 87
Kanske dags för lite "påverkan" i form av uppmuntrande mail
Örjan Söderström
orjan.soderstrom@telia.com
Sekreterare
FordonsBesiktningsBranschen
070 237 22 87
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Tillfälligt (?) stopp för E85 och turbo i ombyggt fordon
Den uppgiften skulle jag nog vilja ifrågasätta, det är Örjan som skickat brevet men det kommer från branschorganisationen FBB som samlar ett antal besiktningsorgan.
Man kan ju förklara problemen för FBB om man vill men man kanske ska vara försiktig med att skjuta budbäraren.
Gustaf
Man kan ju förklara problemen för FBB om man vill men man kanske ska vara försiktig med att skjuta budbäraren.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
- ljungqvist
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: sön maj 01, 2011 9:49 am
- Ort: Avesta/Borlänge
Re: Tillfälligt (?) stopp för E85 och turbo i ombyggt fordon
Tråkigt, tråkigt. Man får väl hoppas på det bästa.
Re: Tillfälligt (?) stopp för E85 och turbo i ombyggt fordon
Detta är väl tragiskt nog ingen överraskning då byråkratin i Sverige nästan uteslutande styrs av paragrafryttare som arbetar med att försvåra istället för att underlätta gemene mans överlevnad och framkomst i Samhället. Kan det jävlas med folk ska det självklart göras det till sista andetag.
Väldigt ironiskt hur en sån här bestämmelse kan ifrågasättas då de personer som följer dessa regler lägger ned ofantligt mycket tid just för att få sina fordon lagliga, när det säkert finns än mer folk som fullständigt skiter i dessa regler. Självklart är det då dessa personer som anpassar sig till reglerna som ska bli bestraffade.......
Väldigt ironiskt hur en sån här bestämmelse kan ifrågasättas då de personer som följer dessa regler lägger ned ofantligt mycket tid just för att få sina fordon lagliga, när det säkert finns än mer folk som fullständigt skiter i dessa regler. Självklart är det då dessa personer som anpassar sig till reglerna som ska bli bestraffade.......
Re: Tillfälligt (?) stopp för E85 och turbo i ombyggt fordon
Hej,therealpinto skrev: Det handlar om ombyggt fordon men det är som sagt inte en fråga om effekt, utan avgaskrav.
Gustaf
Jag som jobbar med kalibrering av produktionsmotorer kan ge lite input här.
Ett rimligt avgaskrav på ombyggda fordon borde tex kunna vara:
1 - Katalysator, antingen från serieproducerad bil, eller sbf-godkänd.
2 - Aktiv lambdareglering på dellast. Dom flesta eftermarknadsstyrsystem fixar det tillräckligt bra idag.
Uppfyller man dom två kraven så har man normalt väldigt låga miljöskadliga emissioner vid normal körning.
Vad man släpper ut under fullast är även för biltillverkare ointressant då certifieringscykeln körs på väldigt låg last.
Ett lämpligt prov från sfro's sida kan vara att köra bilen i 50, 70 och 90 km/h och se att motorn då går nära lambda 1,0.
Att mäta vad motorn faktiskt släpper ut skulle bli orimligt dyrt och svårt för privatpersoner.
Att införa dom kraven kommer inte innebära så mycket extra jobb för bilbyggarna, samtidigt som man visar FBB att man är villiga att uppnå en viss standard på avgaskrav även på ombyggda bilar.
En kompromiss från bådas sidor, men bättre lösning än att förbjuda alla E85 turbobyggen.
Med vänlig hälsning
Robert
- Merca 190 2.3 16v Grupp H -
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Tillfälligt (?) stopp för E85 och turbo i ombyggt fordon
Tack för input!
Jag har själv funderat i liknande banor. Om du har möjlighet att skriva ihop lite mer fakta om tanken, stödd av din bakgrund, får du gärna göra det och skicka till ulander@sfro.com
/Gustaf
Jag har själv funderat i liknande banor. Om du har möjlighet att skriva ihop lite mer fakta om tanken, stödd av din bakgrund, får du gärna göra det och skicka till ulander@sfro.com
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Tillfälligt (?) stopp för E85 och turbo i ombyggt fordon
I mitt fall är det just så, med typ tre dar till uppstart betald och till hälften utförd besiktning (bromsar, drivlina, fram bakvagn bytta och godkända) så fick man veta detta. Allt jag lagt ner i tid och pengar för att bygga en laglig bil är mest troligt helt bortkastad, det lät som att jag inte ens skulle få tillbaka pengarna jag betalt för den besiktningen som inte kommer att göras Inte sugen på att bygga något mer lagligt om inte detta löser sig så att bilen blir färdigbesiktad.Adler skrev:Väldigt ironiskt hur en sån här bestämmelse kan ifrågasättas då de personer som följer dessa regler lägger ned ofantligt mycket tid just för att få sina fordon lagliga, när det säkert finns än mer folk som fullständigt skiter i dessa regler. Självklart är det då dessa personer som anpassar sig till reglerna som ska bli bestraffade.......