Det beror på, Graham Bell skriver i sin four stroke performance att man kan plocka bort huvudmunstyckena för att kontrollera så att nålmunstyckena flödar tillräckligt, annars sätter de gränsen för bränslet och inte huvudmunstyckena.
Tar man bort huvudmunstyckena ska bilen gå alldeles för fett, då det enbart är nålmunstyckena som begränsar mängden bränsle.
Om den fortfarande går lite snålt så hjälper det inte att byta huvudmunstyckena.
På vår B230 med 42 mm keihin förgasare borrade jag upp huvudmunstyckena till 2,2 mm utan att få den att gå tillräckligt fett.
Sen provade jag att plockat huvudmunstyckena och då fick bilen rätt lagom med bränsle, våra nålmunstycken är på gränsen till små med andra ord. Frågan är vad som hände med finfördelningen av bränslet när vi kör utan huvudmunstycken.
Det är en blockmonterad fördelare antar jag?
Upp med fördelaren ur blocket, av med lock och ur med rotorn. Sen får du ta och lossa skruvarna på utsidan av fördelaren för att lösgöra innehållet och lirka ut det uppåt.