Volvo 142......långbänksprojekt!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Volvo 142......långbänksprojekt!

Inlägg av Lillen »

Bilen är en Volvo 142 -70 Automat :hey:
Ett riktigt krutpaket.

Förhoppningen är väl att genomföra ett helt bygge.
Byta motor , drivlinan , förstärka chassie , förstärka kaross och förbättra framvagn.
Sedan förhoppningsvis besikta den som ombyggt fordon genom SFRO.

Bild

Har även en massa olika VW i olika stadier.
Men mer om dessa när det passar!

I början av tråden lyser mitt VW-intresse igenom.
Men de börjar lösa sig nu :hey:
Senast redigerad av Lillen den lör feb 08, 2014 6:42 pm, redigerad totalt 5 gång.
VW & Volvo.
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende
Inlägg: 745
Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Ort: Mariestad

Re: Golf VR6 Syncro & Jetta Syncro.

Inlägg av coupe76 »

Kan direkt tipsa om vr6.nu om du inte redan har kollat den. De har några killar som är duktiga på det där.
VR6:orna verkar gilla laddtryck så lycka till :thumbright:
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Danne_jmk
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: tor aug 06, 2009 2:20 pm
Ort: Tvärålund / Umeå

Re: Golf VR6 Syncro & Jetta Syncro.

Inlägg av Danne_jmk »

En Jetta syncro måste ju vara väldigt ovanlig.
Är de en tyskimport?
Danne08a
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: lör maj 16, 2009 8:01 pm
Ort: Gopa, Sågmyra

Re: Golf VR6 Syncro & Jetta Syncro.

Inlägg av Danne08a »

Jag har för mig det finns 6 stycken reggade i landet. eller där omkring Varav en polare har två stycken gå gården. :)
/Göing
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 635
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: Golf VR6 Syncro & Jetta Syncro.

Inlägg av gasekke »

Det blir nog bra det Jocke , jag hade inte ens en aning om att det fanns jetta syncros före jag såg din.

Bara "del- ihopsamlande-garagestädnings sakletandet" är klart så att vi får ihop en lämpligt mängd delar att snikkonvertera vr6an, så får man se vad det blir för hopkok av de 2 fordonen.

Dessutom var det bra att du "kuppade" in dig i mitt garage så det blev lite fart på bl.a. 02 mekandet.
:D
Erik
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Golf VR6 Syncro & Jetta Syncro.

Inlägg av Lillen »

Jetta Syncron är svensksåld.
Japp det är en ganska ovanlig modell hel rätt.
Sju stycken trodde jag de var , men de är ju ungefär iaf.

Japp VR6.nu är jag redan regga på.
Även så klart GTiklubben.nu och annat relaterade forum.

Kupp och kupp.
Haha ja konstigare saker får man leta efter.
Hamnade ju i ditt garage av ren tur ju Erik , kul inte mindre.

Planerna......
Oj oj jag vet ju inte i vilken ordning jag ska ta allt.
Men det lutar åt att göra båda bilarna körbara först.
Men det är inte mycket för det.

VR6:an är ju besiktad , bara lite smått att fixa.
VW & Volvo.
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Golf VR6 Syncro & Jetta Syncro.

Inlägg av Lillen »

Volvo ja.
Ikväll blev man en 142 rikare.
B20 med automat , riktigt trött motor.
Har ingen plan :doh:
VW & Volvo.
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo 142 , Golf VR6 Syncro & Jetta Syncro.

Inlägg av Lillen »

Nå som har tips på lämpliga uppgraderingar för en Volvo 142.
Bilen är ju passande nog en automat så drivlinebytet passar bra in för ombyggnation.
Vill kunna komma över 180hk som ju är Volvos max.
Alltså besikta som ombyggt fordon.

Bilen är en Volvo 142 -70 Automat :hey:
Ett riktigt krutpaket.

Bild

Gissningsvis kommer bilen bli lite tyngre än orginal.
Kanske hamnar på 1250kg med motor och kringutrustning.
Teoretisk effekt är ju då 255hk , och det är nog vad som är rimligt.
Men det blir ju väldigt nära max.

Volvo 1031 bakaxel är given.
Med lite stag och annat.

Bromsar bör ju bytas.
Men till vad , finns det lämpliga som passar bra?
Tips mottages gärna.

Det som kommer bytas är alltså drivlina , motor , bakaxel och bromsar.
Säkerligen något mer med men vet inte hur stor inverkan det har.
I detta första steg byts allt men motorn kommer nog förbli orginal.
Senare är tanken turbo och etanol , därav att bygga för framtiden och kommande effekt.

Vad kan "therealGustav" säga om detta tro?
Tanken är som sagt att SFRO-besikta.
VW & Volvo.
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo 142 , Golf VR6 Syncro & Jetta Syncro.

Inlägg av Lillen »

I alla fall har jag varit lite förutseende.
Handlade på mig lite delar utifall att det blir bygge.

*Adapterplatta för motor/låda. Fixat
*Svänghjul med rätt spacer. Fixat
*Startmotor för rätt placering. Fixat

Sedan kommer en koppling och tryckplatta till detta. Bäre ogjort men finns
Efter det är det till att handla iaf en donatorbil. Bäre ogjort de med , finns
Bakaxel finns åxå på shoppinglistan. Att köpa
Donatorbil nr.2 OM ekonomin finns. Planerat
VW & Volvo.
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 635
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo 142 , Golf VR6 Syncro & Jetta Syncro.

Inlägg av gasekke »

Hurra hurra, en plan i god fas som omväxling.
:hihi:
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende
Inlägg: 745
Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Ort: Mariestad

Re: Volvo 142 , Golf VR6 Syncro & Jetta Syncro.

Inlägg av coupe76 »

Skit i 1031:an och köp en bakaxel från explorer istället 96 och fram har 3.73 och diff och skivbromsar standard. borde gå innanför skärmarna med fälgar med hög offset. (go crazy med supra mk4 framvagn med så har du liknande spårvidd fram/bak och samma bultcirkel)
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo 142 , Golf VR6 Syncro & Jetta Syncro.

Inlägg av Lillen »

coupe76 skrev:Skit i 1031:an och köp en bakaxel från explorer istället 96 och fram har 3.73 och diff och skivbromsar standard. borde gå innanför skärmarna med fälgar med hög offset. (go crazy med supra mk4 framvagn med så har du liknande spårvidd fram/bak och samma bultcirkel)
Blir Volvodelar i bilen. :whistle:
Hmm , eller ja iaf bakaxeln :doh:

Detta ska inte vara något tokbygge.
Vill ha en glassätarbil att kunna åka på gatan med.
Budgeten är ganska begränsad utan jobb.

Det blir en 1031 pga den finns tillgänglig och priset.
När donatorbilen kommer finns det dessutom en i reserv.
Just pga att jag INTE vill ha fälgar med jätteoffset , vill kunna hålla budget.
VW & Volvo.
Danne_jmk
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: tor aug 06, 2009 2:20 pm
Ort: Tvärålund / Umeå

Re: Volvo 142 , Golf VR6 Syncro & Jetta Syncro.

Inlägg av Danne_jmk »

Ser ut som att det blir lite fart i denna snart :roll:
Volvo 142 är väl de sista av de snygga volvobilarna innan de blev lika attraktiva som en container ;)

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo 142 , Golf VR6 Syncro & Jetta Syncro.

Inlägg av Lillen »

Ja men precis.
Har en Amazon som åxå var Babyblå innan.
Saknade denna.

Och 142 var ju första bilen man hade så en sån fick det bli.

Fart ja :hey:
Man kan ju hoppas.
Snikmodell på bygget men kanske lite snikfart. :thumbright:
VW & Volvo.
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo 142 , Golf VR6 Syncro & Jetta Syncro.

Inlägg av Lillen »

Så var iaf en bakaxel införskaffad.
Har inte kunnat identifiera den ännu.
Men den ser ut som den 1031 jag sökte.
Kommer från en 245 -90:a.

så....

*Adapterplatta för motor/låda. Fixat
*Svänghjul med rätt spacer. Fixat
*Startmotor för rätt placering. Fixat
*Bakaxel finns åxå. Fixat

Sedan kommer en koppling och tryckplatta till detta. Bäre ogjort men finns
Efter det är det till att handla iaf en donatorbil. Bäre ogjort de med , finns
Donatorbil nr.2 OM ekonomin finns. Planerat
VW & Volvo.
Skriv svar