Den här tråden är omtalad på andra fillifjonkforum har jag fått notis om.en gammal V-Force III Cr85 reed exempelvis verkar choka nånstans vid ynka 26-28 motorhästar (på bensin) enligt vad jag erfarit.
Och en vis man hakade upp sig på detta jag quotar.
Då han säkert läser här igen ber jag han läsa om och läsa rätt.
den här gången, kom ihåg jag skrev nånstans, choka och motorhästar(mao på vevaxeln), man ska inte jämföra äpplen och päron.
Annars står man där som en fågelholk i slutänden.
Hjulhästar blir väl i krokarna kring 5-8hk mindre än vevaxelhästar beroende på konfig.(även om jag sett större förluster ändå på vissa maskiner)
Med lite uppfinningsrikedom mäter man enkelt effektförlusten genom transmissionen, håller på att skissa på en sådan rigg tillsammans med en bromsbänk jag kanske ska tillverka.
Att avgöra om en reed är 'för liten' är lätt.
Om maskin blir böööig och blir rappare med mindre förgasare för 'den trimnivån', ja då flödar inte reeden det den stora förgasaren vill ha för att fungera som den ska.
Det brukar också synas på huvudmunstyckena, man får montera idiotstora munstycken pga det finns inte gashastighet i förgasarhalsen att dra upp från flottörhuset nog intensivt.
Och en grej till, det verkar vara svårt att gå över 13-14bar Bmep och bibehålla hyfsad livlängd på maskiner.(bensin)
En 85cc med 28hk på vevaxeln vid 11500rpm har 12,8bar Bmep.
jämförelse nya bidalotcylindern på 94cc som jag sett ge 33på hjulet vid 13000rpm: den har ca 13.5bar bmep.
Aprilia RSA har ca 56hk i på vevaxeln(de mäter 54hk på drevaxeln) har ca 15.5bar bmep vid 13000rpm.
De körde dock antar jag på lite tuffare soppa än vad vi kan hitta på macken, även om ron eller mon är lika i oktantalet(minns inte vad vi anger i på pumparna) så skiljer det andra värdet säkert en hel del på soppan de kör på, vilket gör att det fixar högre tryck.
Mvh