Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Din bild verkar inte vilja vara med
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Bara högerklicka å trycka på öppna bild i ny flik
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Ja precis lövet han före. Annars kan jag lägga upp den igen om det inte funkar!
Peter Lindberg
0768032059
0768032059
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Härligt att du jobbar på och postar bilder!
Men du borde verkligen nappa på erbjudandet om Mexico.
Har själv inte varit där, men varje gång jag själv kommit hem från en längre resa med vänner eller på egen hand så har det varit med känslan av att det är de mest välinvesterade pengarna/tiden någonsin.
Åk över när det är något stort bilevenemang eller liknande där borta samtidigt som det bara är slask och regn här hemma.
Men du borde verkligen nappa på erbjudandet om Mexico.
Har själv inte varit där, men varje gång jag själv kommit hem från en längre resa med vänner eller på egen hand så har det varit med känslan av att det är de mest välinvesterade pengarna/tiden någonsin.
Åk över när det är något stort bilevenemang eller liknande där borta samtidigt som det bara är slask och regn här hemma.
Erik Granlund
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Tack, men det erbjudandet var längesen. Jag blir fortf skraj när jag tänker på det
Ang V-bandsklämman Peter L ritade.
Borde inte 3.9måttet, alltså klämmans bredd vara till skärningspunkten och inte början på radien?
Vart finner man dessa klämmor att köpa sedan?
Ang V-bandsklämman Peter L ritade.
Borde inte 3.9måttet, alltså klämmans bredd vara till skärningspunkten och inte början på radien?
Vart finner man dessa klämmor att köpa sedan?
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Det skall naturligtvis vara till skärningspunkten innan man lägger en radie över. Gick lite för fort när jag satt ut måtten Catia är dessutom värdelöst iom att alla connecting points som man ansluter måtten till är jättesmå och man missar dem lätt.
Sen köps dem på närmsta Scania verkstad eller återförsäljare. Vet inte vart du bor?
Sen köps dem på närmsta Scania verkstad eller återförsäljare. Vet inte vart du bor?
Peter Lindberg
0768032059
0768032059
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Jag bor söder om Jönköping. Kan få tag i klämmorna med art.nr. du gav mig för 285kr/st typ. Vet inte om det är billigt?
Det V-bandet du ritade åt mig är väl ingen exakt vetenskap på diametern eller? Många V-bandsklämmor är måttsatta typ 64-68mm osv.
Det V-bandet du ritade åt mig är väl ingen exakt vetenskap på diametern eller? Många V-bandsklämmor är måttsatta typ 64-68mm osv.
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Hej, ja jag vet inte riktigt vad retail priset är. Kan kolla på måndag. Jo du har lite glidmån med diametern bara den inte bottnar. Kan kolla vad max radien är i botten på klämman. Hur många behöver du btw?
Peter Lindberg
0768032059
0768032059
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Jag "tror" jag behöver 4st till en början.
Sent from my GT-P5210 using Tapatalk
Sent from my GT-P5210 using Tapatalk
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Har funderat lite på insuget. Jag skulle vilja ha koniska runners, men pga av att "någon" valt att sänka hela karossen över ramen är inte utrymmet uppåt överdrivet. Detta gör att jag måste göra en sväng på 156.5grd ganska tight runt motorn och landa över blocket. Alternativen är att gjuta runners i plast, kolfiber eller aluminium kanske?
Idag har jag fortsatt att modda befintliga mittgavlar för att kunna sätta dit fler ramlager.
Lägger först upp mittgaveln som ska moddas, och dedan ovanpå den en bakre/främre gavel för att indikera centrum på lagerläget.
Originalnstyrningarna är två till antalet. Doweln är 15.99mm, hålen är 16.02mm.
Detta funkar inte när man ska kopiera lagerläge. Gjorde ny dowels som är så tighta som är möjligt utan att det skär.
Trots detta så är glappet så mycket att man kan skjuta delarna 0.015mm åt vart håll.
Man får placera sig mitt i glappet helt enkelt.
När man är nöjd arborras lagerläget. Blev väldigt bra!
Nästa steg är lagerhus och låsningar.
Idag har jag fortsatt att modda befintliga mittgavlar för att kunna sätta dit fler ramlager.
Lägger först upp mittgaveln som ska moddas, och dedan ovanpå den en bakre/främre gavel för att indikera centrum på lagerläget.
Originalnstyrningarna är två till antalet. Doweln är 15.99mm, hålen är 16.02mm.
Detta funkar inte när man ska kopiera lagerläge. Gjorde ny dowels som är så tighta som är möjligt utan att det skär.
Trots detta så är glappet så mycket att man kan skjuta delarna 0.015mm åt vart håll.
Man får placera sig mitt i glappet helt enkelt.
När man är nöjd arborras lagerläget. Blev väldigt bra!
Nästa steg är lagerhus och låsningar.
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 8
- Blev medlem: sön nov 24, 2013 4:26 pm
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Fyfan vad grymt!! Subscribed!!
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Lagerbygget fortsätter.
Köpte standard låsringar, men kunde självklart inte låta dem vara standard.
Planslipade dem till 2.00mm
Original är dem 2.5 och 3mm med frikostiga toleranser.
Sedan var det dags att göra spår som dessa skulle passa i. Spåret blev +0.03-0.05mm på bredden för att de skulle glida i snyggt, och sedan sitter glappfritt.
Köpte standard låsringar, men kunde självklart inte låta dem vara standard.
Planslipade dem till 2.00mm
Original är dem 2.5 och 3mm med frikostiga toleranser.
Sedan var det dags att göra spår som dessa skulle passa i. Spåret blev +0.03-0.05mm på bredden för att de skulle glida i snyggt, och sedan sitter glappfritt.
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 927
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Var inte mycket yta för lagren. Hur mycket radiella krafter blir det på dessa lager?
Är dessa i stort sett noll på en Wankel?
Är dessa i stort sett noll på en Wankel?
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)