b23e -84
b23e -84
nu är det så att jag kan få tag på en b23e motor från 84a.
är det m-stakar i dom.
och kan man ladda lite med original kolvarna.
eller vilka kolvar är bra till ca 300hk med överladd.
jag siktar på ca 300hk,
tänkte ha ett garret tb03 agg på motorn.
topp från en b230et och en ic från saab 9000.
undrar vad man ska ha för spridare och kam i motorn.
mvh sebastian
är det m-stakar i dom.
och kan man ladda lite med original kolvarna.
eller vilka kolvar är bra till ca 300hk med överladd.
jag siktar på ca 300hk,
tänkte ha ett garret tb03 agg på motorn.
topp från en b230et och en ic från saab 9000.
undrar vad man ska ha för spridare och kam i motorn.
mvh sebastian
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 82
- Blev medlem: ons okt 20, 2004 8:40 pm
Hej
Ja det sitter M-stakar i den motorn... Ja tycker inte du ska ladda på speciellt mycket med originalkolvarna, möjligtvis om du sätter dit tjockare packning och gräver ur förbränningsummen lite. Satsa på ett par B23ET-kolvar istället, finns för 1100:-/st på KG.
Ett tb03 agg är lite för litet åt 300hk, skulle gissa på 200hk. Sätt dit ett 16T eller nå.
Det är inte stor mening att byta spridare på den heller för bränslehuvudet räcker inte till mycket mer än 200hk iaf.
Satsa på ett MS med 465cc spridare istället, de duger åt 300hk.
Ic´n är i minsta laget den också...
Men med dom sakerna du har är 200hk ett mer rimligt mål än 300...
Mvh Crille
Ja det sitter M-stakar i den motorn... Ja tycker inte du ska ladda på speciellt mycket med originalkolvarna, möjligtvis om du sätter dit tjockare packning och gräver ur förbränningsummen lite. Satsa på ett par B23ET-kolvar istället, finns för 1100:-/st på KG.
Ett tb03 agg är lite för litet åt 300hk, skulle gissa på 200hk. Sätt dit ett 16T eller nå.
Det är inte stor mening att byta spridare på den heller för bränslehuvudet räcker inte till mycket mer än 200hk iaf.
Satsa på ett MS med 465cc spridare istället, de duger åt 300hk.
Ic´n är i minsta laget den också...
Men med dom sakerna du har är 200hk ett mer rimligt mål än 300...
Mvh Crille
okeii nej jag har inte dom sakerna på ennu.
jag funderade på att köpa saab 9000 ic och garret tb03 agg men tänkte att det kunde vara för litet.
en kompis har garret tb03 agg och saab 9000 intercooler i sin saab 9000 2.0 liters motor han har ca 250 hk.
men vad menar du med "skaffa ett ms"
vill bara ha lite tips och funderingar.
jag funderade på att köpa saab 9000 ic och garret tb03 agg men tänkte att det kunde vara för litet.
en kompis har garret tb03 agg och saab 9000 intercooler i sin saab 9000 2.0 liters motor han har ca 250 hk.
men vad menar du med "skaffa ett ms"
vill bara ha lite tips och funderingar.
MS=Megasqurit, det e ett insprut som man bygger själv.
Ett billigt och bra alternativ för budgeten.
Ett annat billigt å bra sprut e VEMS, fler funktioner än MS men det kostar också lite mer.
Mer info om MS på: http://msnordic.mine.nu och www.vems.se
Ett billigt och bra alternativ för budgeten.
Ett annat billigt å bra sprut e VEMS, fler funktioner än MS men det kostar också lite mer.
Mer info om MS på: http://msnordic.mine.nu och www.vems.se
Du behöver ingen luftmassemätare, sprutet går på insugningsrörtryck. (inbyggd i boxen)
Vad du menar att du ska ha för bränslemängdmätare vet jag inte
Lambdasond behövs inte heller, men är ju nästan ett måste när du ska mappa (ställa in sprutet)'
Behöver väl i princip ett bränslesystem, spridare minst de 465cc som nämndes tidigare. för små spridare på b230ft mm. går ev. köra dubbla.
Du behöver en gasspjällägesgivare, vattentempgivare, varvtalssignal, enklast och billigast bara från spolen och org. tändsystem.
Sen finns det väl något mer jag glömt
Vad du menar att du ska ha för bränslemängdmätare vet jag inte

Lambdasond behövs inte heller, men är ju nästan ett måste när du ska mappa (ställa in sprutet)'
Behöver väl i princip ett bränslesystem, spridare minst de 465cc som nämndes tidigare. för små spridare på b230ft mm. går ev. köra dubbla.
Du behöver en gasspjällägesgivare, vattentempgivare, varvtalssignal, enklast och billigast bara från spolen och org. tändsystem.
Sen finns det väl något mer jag glömt

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
det är läsa som gäller, det e så man bildar sig en uppfattning å sen så kan man ställa lite mera ingående frågor, och till sist skrida till verket.
http://www.extraefi.co.uk/ säljer färdigbyggda MS system
http://www.glensgarage.com/catalog/index.php säljer MS Kit
http://www.rs-autosport.net/catalog/ äljer också MS Kit
http://www.extraefi.co.uk/ säljer färdigbyggda MS system
http://www.glensgarage.com/catalog/index.php säljer MS Kit
http://www.rs-autosport.net/catalog/ äljer också MS Kit
Finns ju ett svenskt (nordiskt?) forum, ms-nordic. com el. liknande.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://msnordic.mine.nu är rätta adressen till nordiska sidan
mvh Henke
mvh Henke
okeii tack så mycket för svaren.
funderar på att löda ihop ett eget system,
köpa kittet som finns på msnordic och beställa komponenter från elfa. blir ca 2200kr
tror ni att man klarar att löda ihop systemet själv eller behöver man vara erfaren på lödning.
sen köpa b23et kolvar och en turbo som pallar ca 300hk funderar på ett t16 agg. grenrör från 960.
men kan man köra med original topp om man ska ladda ca 1.3-1.5 bar.
funderar på att löda ihop ett eget system,
köpa kittet som finns på msnordic och beställa komponenter från elfa. blir ca 2200kr
tror ni att man klarar att löda ihop systemet själv eller behöver man vara erfaren på lödning.
sen köpa b23et kolvar och en turbo som pallar ca 300hk funderar på ett t16 agg. grenrör från 960.
men kan man köra med original topp om man ska ladda ca 1.3-1.5 bar.
Alltså jag vet inte men jag tycker inte du verkar ha så superkoll på det här med fristående styrsystem på bilar 142_sebbe. Missförstå mej rätt jag e en total nybörjare även jag då det kommer till turbobyggen. Jag rekomenderar efter vad jag kommit fram till under mitt bygges gång att man ska satsa på å bara bygga ihop någe me turbo som fungerar.
Använd dammsugarslang som rör mellan plenum intercooler en sprucken turbo du fått till skänks .. gör nått enkelt bara! SEN kolla du va de klenaste i ditt bygge e tex dammsugarslangen dära inte tål de minsta tryck. Byt ut den å kör å byt ut nästa bit osv.
Satsar du på ett superduperbygge direkt å går på nått "recept" på en motor du hittat på internett som du tycker verka gå jekligt gött så kanske du tappar lusten å bygga detta då de känns för övermäktigt.
Mitt råd bygg enkelt ha skojj å gasa tills nått gå sönder. Byt ut, förbättra gasa vidare!
Använd dammsugarslang som rör mellan plenum intercooler en sprucken turbo du fått till skänks .. gör nått enkelt bara! SEN kolla du va de klenaste i ditt bygge e tex dammsugarslangen dära inte tål de minsta tryck. Byt ut den å kör å byt ut nästa bit osv.
Satsar du på ett superduperbygge direkt å går på nått "recept" på en motor du hittat på internett som du tycker verka gå jekligt gött så kanske du tappar lusten å bygga detta då de känns för övermäktigt.
Mitt råd bygg enkelt ha skojj å gasa tills nått gå sönder. Byt ut, förbättra gasa vidare!


men jag har funderat på det.
men har tänkt effter och det är så att jag har ca ett år på mig att få ihop en motor.
som sakt jag planerar bara och jag har inte någon bra koll alls på styrsystem på bilar men tänkte att man kunde lära sig.
men det värkar vara mycket mer än vad jag hadde tänk mig.
har några gamla b20s hemma kanske borde exprementera med dom ett tag med turbo osv så man får en lite bättre uppfattning i praktiken.
och satsa på b23an lite senare när man har blivit lite kunnigare.
som sagt jag läser mycket på furomet och andra hemmsidor så man ska få en bra överblick.
men tänkte det att en b23a skulle vara ett perfekt projekt efftersom det finns mycket tid att jobba och den har en stabil bottendel.
men har tänkt effter och det är så att jag har ca ett år på mig att få ihop en motor.
som sakt jag planerar bara och jag har inte någon bra koll alls på styrsystem på bilar men tänkte att man kunde lära sig.
men det värkar vara mycket mer än vad jag hadde tänk mig.
har några gamla b20s hemma kanske borde exprementera med dom ett tag med turbo osv så man får en lite bättre uppfattning i praktiken.
och satsa på b23an lite senare när man har blivit lite kunnigare.
som sagt jag läser mycket på furomet och andra hemmsidor så man ska få en bra överblick.
men tänkte det att en b23a skulle vara ett perfekt projekt efftersom det finns mycket tid att jobba och den har en stabil bottendel.