Ok.
Motorn består av dessa delar.
Borrad till 89,81
Topp 46/40 isärflyttade.
Rosskolvar o långa stålstakar
MR3 kamaxel
Typ 3 Kg extraktor, sekundär piporna kortade 140mm.
2,5" kollektor 820mm lång sedan en felvänd stegmuff upp till 3".
Resten av avgaset är 3"
Weber 48DCOE
Bestyckning
150 Luft
160 Bränsle
F16
F9-60 Låg
0-Pump
45 Acc
42 Halsring
60mm trattar utan instick
MP insug
Lambdan visar ca 13 vid max effekt, och 13,5 vid max vrid.
Jag testade likadana trattar. Raka och konande,samma längd.
De som konade gav 4 hästar mer.
Har du provat trattarna än? Jag har för mig att du lånade en sats.
Den förra toppen som lämnade samma effekt var flödad på 92borr hade ingen mindre att testa på.
Då blev det iaf 204 på insug och 152 på avgas vid 12mm lyft.
Och 219 / 156 vid 14mm lyft.
Vid 16mm så ballade den ur.
Trattarna är 48mm i botten och ca 53 precis där rundningen slutar på själva radien.
Insugsrören är ca 180mm långa.
Förgasarna är Weber 48DCOE och dom är 48mm rakt igenom.
Instickstrattar tappar jag effekt med.
Jag har testat med dina trattar Erland.
På förra toppen så gav dom mer effekt vid 5500rpm.
Men med denna toppen så funkar dom här bättre.
ok så det är sånna gasare då ska man inte ha instick (jag trodde det va sånna som är större där ute).
kan du lägga upp flödet var mm eller 2mm intervall? erland som flödat eller? flödade du med insug eller med vilken radie?
om insugen är 180mm och trattarna är xxxmm långa på topp och weber så blir det en ganska lång historia? jag skulle labba med ett kort insug och försöka komma mot ca 350mm totallängd (bruka va svårt att få så mycket kortare på en B20 med weber)
jag säljer ett fint kort insug sen har jag trattar som är korta också om du behöver. bruka va lättare att få till bränsle kurvan med dem också på ett bredare register. prova gärna F2 rör och ca lamda 0.90-0.92 på höga varv och 0.87 på max vrid. då tror jag du kan få ca 10hk till då allt är fin lirat.
Jag har aldrig sett ett liknande flöde men den totalrasa ner till 175 CFM över 14mm.
Skulle tro att hastigheten över korta radien som var smal var stor och hjälpte att vända luften.
Coanda effekten kallas det. Men med så hög hastighet går bensinen rakt fram och det blir ingen effekt ändå trots högt flöde.
Har för mig att vi flödade med lera som radie på insug, och en bit rör på avgas.
Erland får rätta mig om jag har fel. (det var en massa flödande o snackande den kvällen så minnet sviker)
Testade ditt 4-1 grenrör Erland o det var ingen hitt.
Tappade 6Hk på topp och vrid längre ner.
Men den låter ballare i avgasröret så det måste väl ge minst 5Hk i självförtroende
Men nu var det ingen rättvis test heller, för jag testade bara det så som det var.
Kopplade bara på 2,5" avgassystemet o körde.
Tror att en kollektor o 3" avstämt system skulle göra susen.
Viken längd är optimal på insugssidan på en sån här motor då?
Som det är nu med långt insug mm så har jag för mig att Erland sa att det är avstämt på 3dje pulsen.
tredje pulsen blir ca 35cm om man snackar ca 6500+rpm sen blir det oftast bättre hela vägen då bestyckningen blir bättre är mina praktiska erfarenhet (lystna på dynon den berättar mycket kloka saker om man bara testar tillräcklig mycket)
Jag har gjort klart en B18 topp för 89 borr precis åt en rally kund.
Det hade varit kul om du ville prova denna toppen på din motor.
Den har 44-37 ventiler och flödar:
IN:
2 - 45
4 - 91
6 - 133
8 - 168
10 - 190
12 - 195
14 - 198
16 - 199
Det är bästa hittills för en topp med låg avgaskanal.
Första testet på den här toppen var med 42 mm:s ventil och då flödade den faktiskt 180 vid 10mm och 190 vid 12mm.
Sen vågar man inte porta hur mycket som helst i en sån här topp.
Med 42mm ventil var minsta arean 37mm och med 44mm ventil är minsta arean 38mm så bara 1mm upp.
Inloppet är 40mm. Om man räknar på hur stor ventil som behövs för en minsta area på 38mm så kan man undra?
38 / 0,88 = 43.2mm. 44mm X 0,88 = 38,7mm. Toppen kunde varit något större alltså.
-- Operating RPM Ranges of various Components --
Best estimate RPM operating range from all Components = 5201 to 7201
Intake Flow CFM @28inches RPM Range from Flow CFM only = 5289 to 7289
Intake and Exhaust Systems operating RPM Range = 5073 to 7073
Intake and Exhaust Time-Area operating RPM Range = 4707 to 6707
Camshaft's Intake and Exhaust Lobes operating RPM range = 4828 to 6828
Intake Valve Curtain Time-Area at 0.500 Lift RPM Range = 4480 to 6480
Exhaust Valve Curtain Time-Area at 0.500 Lift RPM Range = 5177 to 7177
Curtain Area -to- Valve Area Convergence Intake Valve Lift inch= .433
Curtain Area -to- Valve Area Convergence Exhaust Valve Lift inch= .364
Target EGT= 1253.6 degrees F at end of 4 second 600 RPM/Sec Dyno accel. test
Octane (R+M)/2 Method = 106.1 to 106.8 Octane required range
Air Standard Efficiency = 63.53700 % for 12.000:1 Compression Ratio
------- Piston Motion Data -------
Average Piston Speed (FPM)= 3780.00 in Feet Per Minute
Maximum Piston Speed (FPM)= 6161.231 occurs at 75.54332 Degrees ATDC
Piston Depth at 75.543 degree ATDC= 1.3896 inches Cylinder Volume= 223.6 CC
Maximum TDC Rod Tension GForce= 2959.8791 G's
Maximum BDC Rod Compression GForce= 1678.2820 G's
----- Engine Design Specifications -----
( English Units ) ( per each Valve Sq.Inch area )
Engine Size CID = 123.733 Intake Valve Net Area = 2.274
CID per Cylinder = 30.933 Intake Valve Dia. Area = 2.351
Rod/Stroke Ratio = 1.810 Intake Valve Stem Area = 0.077
Bore/Stroke Ratio = 1.123 Exhaust Valve Net Area = 1.591
Int Valve/Bore Ratio = 0.489 Exhaust Valve Dia. Area = 1.667
Exh Valve/Bore Ratio = 0.412 Exhaust Valve Stem Area = 0.077
Exh/Int Valve Ratio = 0.842 Exh/Int Valve Area Ratio = 0.709
Intake Valve L/D Ratio= .289 Exhaust Valve L/D Ratio= .343
CFM/Sq.Inch = 78.5 to 83.1 CFM/Sq.Inch =89.5 to 93.2
Intake Valve Margin CC's Exhaust Valve Margin CC's
1.00 CC = 0.0260 1.00 CC = 0.0366
0.50 CC = 0.0130 0.50 CC = 0.0183
0.25 CC = 0.0065 0.25 CC = 0.0092
0.10 CC = 0.0026 0.10 CC = 0.0037
- Induction System Tuned Lengths - ( Cylinder Head Port + Manifold Runner )
1st Harmonic= 33.708 (usually this Length is never used)
2nd Harmonic= 19.132 (some Sprint Engines and Factory OEM's w/Injectors)
3rd Harmonic= 13.357 (ProStock or Comp SheetMetal Intake • best overall HP )
4th Harmonic= 10.513 (Single-plane Intakes , less Peak Torque • good HP )
5th Harmonic= 8.530 (Torque is reduced, even though Tuned Length)
6th Harmonic= 7.176 (Torque is reduced, even though Tuned Length)
7th Harmonic= 6.193 (Torque is greatly reduced, even though Tuned Length)
8th Harmonic= 5.447 (Torque is greatly reduced, even though Tuned Length)
Note> 2nd and 3rd Harmonics typically create the most Peak Torque
4th Harmonic is used to package Induction System underneath Hood
Plenum Runner Minimum Recommended Entry Area = 1.967 to 2.213 Sq.Inch
Plenum Runner Average Recommended Entry Area = 2.262 Sq.Inch
Plenum Runner Maximum Recommended Entry Area = 2.310 to 2.734 Sq.Inch
Minimum Plenum Volume CC = 340.7 ( typically for Single-Plane Intakes )
Minimum Plenum Volume CID= 20.8 ( typically for Single-Plane Intakes )
Maximum Plenum Volume CC = 2027.6 ( typically for Tunnel Ram Intakes )
Maximum Plenum Volume CID= 123.7 ( typically for Tunnel Ram Intakes )
--- Cross-Sectional Areas at various Intake Port Velocities (@ 28 in.) ---
163 FPS at Intake Valve Curtain Area= 2.717 sq.in. at .500 Lift
188 FPS at Intake Valve OD Area and at Convergence Lift = .433
232 FPS 90% PerCent Rule Seat-Throat Velocity CSA= 1.904 sq.in.
--- 7200 RPM Intake Cross-sectional areas in Square Inches ---
350 FPS CSA= 1.264 Port has Sonic-Choke with HP Loss ( too fast FPS )
330 FPS CSA= 1.341 Port may have Sonic-Choke with HP Loss ( too fast FPS )
311 FPS CSA= 1.423 Highest useable Port velocity ( possible HP loss )
300 FPS CSA= 1.475 Smallest Port CSA ( Hi Velocity FPS • good TQ and HP )
285 FPS CSA= 1.553 Smallest Port CSA ( very good TQ and HP combination )
260 FPS CSA= 1.702 Recommended average Intake Port CSA (very good TQ and HP)
250 FPS CSA= 1.770 Largest recommended average Intake Port CSA ( good HP )
240 FPS CSA= 1.844 Largest recommended average Intake Port CSA (less Peak TQ)
235 FPS CSA= 1.884 Largest recommended Intake Port Gasket Entry area CSA
225 FPS CSA= 1.967 Largest Intake Port Gasket Entry CSA ( Slow FPS )
215 FPS CSA= 2.059 Possible Torque Loss with Reversion ( Slow FPS )
210 FPS CSA= 2.108 Torque Loss + Reversion possibility ( too slow FPS )
200 FPS CSA= 2.213 Torque Loss + Reversion possibility ( too slow FPS )
Note : these are calculated average Port cross-sectional areas and FPS
--- Cross-Sectional Areas at various Exhaust Port Velocities (@ 28 in.) ---
154 FPS at Exhaust Valve Curtain Area= 2.289 sq.in. at .500 Lift
211 FPS at Exhaust Valve OD Area and at Convergence Lift = .364
260 FPS 90% PerCent Rule Seat-Throat Velocity CSA= 1.350 sq.in. at 7200 RPM
--- 7200 RPM Exhaust Cross-sectional areas in Square Inches ---
435 FPS CSA= 0.808 Sonic Choke at Throat Area (too fast FPS velocity)
380 FPS CSA= 0.925 Sonic Choke at Throat Area (possibly too fast FPS)
350 FPS CSA= 1.004 Exhaust Port has Sonic-Choke with HP Loss (too fast)
330 FPS CSA= 1.066 Exhaust Port has Sonic-Choke with HP Loss (too fast)
311 FPS CSA= 1.131 smallest Exhaust Port ( very high velocity FPS )
300 FPS CSA= 1.172 smallest recommended Exhaust Port (Hi velocity)
285 FPS CSA= 1.234 smallest recommended Exhaust Port (Hi velocity)
265 FPS CSA= 1.327 Recommended average Exhaust Port CSA
250 FPS CSA= 1.407 Recommended average Exhaust Port gasket area
240 FPS CSA= 1.465 Recommended largest Exhaust Port gasket area
225 FPS CSA= 1.563 Largest Exhaust Port Exit gasket area (Slow FPS)
210 FPS CSA= 1.675 Largest Exhaust Port Exit gasket area (Slow FPS)
190 FPS CSA= 1.851 Torque Loss + Reversion + Scavenging loss (too slow FPS)
180 FPS CSA= 1.954 Torque Loss + Reversion + Scavenging loss (too slow FPS)
Avgassystem:
*************************** Metric Units ***************************
Cylinder Ignition Interval = 180 degrees 7200 RPM Hertz frequency = 60.0 Hz
Target EGT= 678.7 degrees C at end of 4 second 600 RPM/Sec Dyno accel. test
2.0276 Liters Exhaust System operating RPM Range from 5200 to 7700 RPM
--- 2-Step Equal Segment Length TRI-Y --- ( Low to MidRange RPM TQ and HP )
1st Y-Segment Dia. MM= 38.577 Length= 357.9 to 388.9 MM long
2nd Y-Segment Dia. MM= 41.752 Length= 357.9 to 388.9 MM long
Combined Total of all Segment Lengths= 715.7 to 777.9 MM long
--- 3-Step TRI-Y Specs --- ( Low to Mid-Range Torque and Hi RPM HP )
1st Y-Segment Dia. MM= 38.577 Length= 357.9 to 388.9
2nd Y-Segment 1st Step Dia. MM= 41.752 Length= 178.9 to 194.5
2nd Y-Segment 2nd Step Dia. MM= 44.927 Length= 178.9 to 194.5
Combined Total of all Segment Lengths= 715.7 to 777.9 MM long
--- 3-Step TRI-Y Pipe Specs --- ( Higher RPM Horsepower, possible TQ loss )
1st Y-Segment Dia. MM= 43.657 Length= 357.9 to 388.9
2nd Y-Segment 1st Step Dia. MM= 46.832 Length= 178.9 to 194.5
2nd Y-Segment 2nd Step Dia. MM= 50.007 Length= 178.9 to 194.5
Combined Total of all Segment Lengths= 715.7 to 777.9 MM long
--- Megaphone Collector Specs ---( Diffuser or Diverging Cone Shape )---
( TQ ) Diameter= 51.114 taper to 76.514 Best Length= 397.6 or 795.2 MM
( HP ) Diameter= 57.464 taper to 82.864 Best Length= 397.6 or 795.2 MM
H-Pipe= 397.6 X-Pipe= 1590.4 distance behind end of Primary Tube ends
Best HP/TQ Tuned Collector Lengths= 397.6 , 795.2 , 1590.4 , 3180.8 MM long
Worst HP/TQ Loss Collector Lengths= 596.4 , 1192.8 , 2385.6 , 4771.2 MM long
Note-> all Pipe Diameters are OD and based-off 1.588 MM inch Pipe thickness
---- Collector's Harmonics (includes Intermediate, Muffler , TailPipe) ----
1st Harmonic = 3180.8 MM long ... longest with Mufflers and TailPipes
2nd Harmonic = 1590.4 MM long ... longest recommended with Mufflers
3rd Harmonic = 795.2 MM long ... more bottom-end Torque
4th Harmonic = 397.6 MM long ... highly recommended , best Torque Curve
5th Harmonic = 198.8 MM long ... reduced Torque , more top-end HP sometimes
6th Harmonic = 99.4 MM long ... reduced Torque , not recommended
Ska du prova 4-1 röret ser det ut så här:
*************************** Metric Units ***************************
Cylinder Ignition Interval = 180 degrees 7200 RPM Hertz frequency = 60.0 Hz
Target EGT= 678.7 degrees C at end of 4 second 600 RPM/Sec Dyno accel. test
2.0276 Liters Exhaust System operating RPM Range from 5200 to 7700 RPM
--- Single Primary Pipe Specs --- ( Low to Mid-Range RPM Torque and HP )
Diameter= 38.577 to 41.752 Total Length= 715.7 to 777.9 MM long
--- 2-Step Primary Pipe Specs --- ( Low to Mid-Range RPM Torque and HP )
1st Dia. MM= 38.577 Length= 357.9 to 388.9
2nd Dia. MM= 41.752 Length= 357.9 to 388.9
--- 3-Step Primary Pipe Specs --- ( Low to Mid-Range Torque and Hi RPM HP )
1st Dia. MM= 38.577 Length= 357.9 to 388.9
2nd Dia. MM= 41.752 Length= 178.9 to 194.5
3rd Dia. MM= 44.927 Length= 178.9 to 194.5
--- Single Primary Pipe Specs --- ( Mid-Range TQ to Higher RPM Horsepower )
Diameter= 43.657 to 46.832 Total Length= 715.7 to 777.9 MM long
--- 2-Step Primary Pipe Specs --- ( Mid-Range TQ to Higher RPM Horsepower )
1st Dia. MM= 43.657 Length= 238.6 to 269.7
2nd Dia. MM= 46.832 Length= 477.1 to 508.2
--- 3-Step Primary Pipe Specs --- ( Higher RPM Horsepower, possible TQ loss )
1st Dia. MM= 43.657 Length= 238.6 to 269.7
2nd Dia. MM= 46.832 Length= 238.6 to 254.1
3rd Dia. MM= 50.007 Length= 238.6 to 254.1
--- Conventional Straight Tube Collector Specs --- (Lengths in MilliMeters)
( TQ ) Diameter= 70.164 to 76.514 Best Length= 397.6 and also 795.2 MM
( HP ) Diameter= 76.514 to 89.214 Best Length= 397.6 and also 198.8 MM
--- Megaphone Collector Specs ---( Diffuser or Diverging Cone Shape )---
( TQ ) Diameter= 51.114 taper to 76.514 Best Length= 397.6 or 795.2 MM
( HP ) Diameter= 57.464 taper to 82.864 Best Length= 397.6 or 795.2 MM
H-Pipe= 397.60 X-Pipe= 1590.41 distance behind end of Primary Tube ends
-- Total Exhaust System Tuned Lengths (Primary ends to TailPipe end) --
Best HP/TQ Tuned Collector Lengths= 397.6 , 795.2 , 1590.4 , 3180.8 MM long
Worst HP/TQ Loss Collector Lengths= 596.4 , 1192.8 , 2385.6 , 4771.2 MM long
Note=> measured from where the Primary Pipes end inside the Collector to
the point the Collector or tailpipe exits into the atmosphere.
Note-> all Pipe Diameters are OD and based-off 1.588 MM inch Pipe thickness
---- Primary Pipe's Harmonics ---- ( Lengths in MilliMeters )
1st Harmonic = 3153.3 MM long ... typically never used
2nd Harmonic = 1195.7 MM long ... longest recommended
3rd Harmonic = 715.7 MM long ... highly recommended , best Torque Curve
4th Harmonic = 498.7 MM long ... shortest recommended
5th Harmonic = 375.1 MM long ... typically never used
6th Harmonic = 295.2 MM long ... typically never used
7th Harmonic = 239.4 MM long ... typically never used
8th Harmonic = 198.1 MM long ... typically never used
---- Collector's Harmonics (includes Intermediate, Muffler , TailPipe) ----
1st Harmonic = 3180.8 MM long ... longest with Mufflers and TailPipes
2nd Harmonic = 1590.4 MM long ... longest recommended with Mufflers
3rd Harmonic = 795.2 MM long ... more bottom-end Torque
4th Harmonic = 397.6 MM long ... highly recommended , best Torque Curve
5th Harmonic = 198.8 MM long ... reduced Torque , more top-end HP sometimes
6th Harmonic = 99.4 MM long ... reduced Torque , not recommended
Ja det låter intressant Erland.
Men om den funkar för bra så får du inte tillbaka den
Har börjat på en topp till nu.
Den är 38mm i kanalen och ska ha 44mm ventil.
Har inte slipat färdigt alla kanalerna ännu så vi får väl se om det går hål i den eller inte.
Jag har utgått från en äldre B20 topp så jag får dem små förbränningsrummen.
Sen ska jag försöka få till avgasarna så som du rekommenderade Erland.
Funderar även på om man ska gå ner i grovlek på extraktorröret.
Har ju ett Typ 2 rör med som ligger.
Får kanske prova att korta ner det med.
Har du någon bild på hur dina insugsrör ser ut Jens?
Lite nyfiken på hur så korta insug ser ut.
Jag kommer förbi imorgon så kan du prova toppen om du vill eller bara ha den att titta på.
Du är ju snart en riktig B20 entusiast, dags att sälja Caddyn kanske?