Kolvfråga M50 turbo

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Poppo_
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: mån nov 07, 2011 1:32 am
Ort: Mora

Kolvfråga M50 turbo

Inlägg av Poppo_ »

Tja, står i valet nu hur jag ska göra med min m50B25 vanos turbo motor, bromsade 510hp ur den i somras hos Nordic/ dahlbäck racing och åkte så tills toppackningen gav med sig, har nu tänkt att uppgradera lite under vintern med lite starkare bottendel men inte riktigt bestämt vad jag ska åka för kolvar än, hur mycket håller vanos kolvarna för? Eller finns de nå andra kolvar som håller bättre än dom? Eller är de bara dumt att vara dumsnål så man ska gå på smidda kolvar direkt?
Tanken är att jag ska kliva över 700hk iallafall, om någon har några tips eller förslag på förbättringar så tas de glatt imot.
det som är bestämt än vad som ska göras är:
Nytt egenbyggt grenrör
Precision Pt6262 turbo från PPF
Plenum insug
IV topp med tillsnyggade kanaler
ARP + cooperring packning
H-profil stakar
Och självklart genomgången motor med nya lager och allt sånt.
Pontus
Användarvisningsbild
bmw.nisse
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: tor jul 29, 2010 10:23 am
Ort: Nyköping

Re: Kolvfråga M50 turbo

Inlägg av bmw.nisse »

Jag har en kompis som åker ca:700hjulisar med Verdi stakar och IVkolvar.

Om jag vore du skulle jag åka iv-kolvar, vanos topp, kinastakar..
Ta bort vanosen och sätt dit två iv-insugskammar. Använd iv ytterfjädrar och vanos innerfjädrar.
Sen skulle jag nog välja en 6265 i stället.
Eller ännu bättre typ en hx55 eller nått.. ;)
Niklas "nisse" Ahlgren

Team TN
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Kolvfråga M50 turbo

Inlägg av DreRacing@ »

varför skulle du vilja ha vanos topp om man inte ska ha vanos?
pga 6mm ventil stänger?
men varför inte använda vanos?
jag skulle heller jagat en b28 dubbel vanos och tagit kammar därifrån
ToTTeN
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:20 pm

Re: Kolvfråga M50 turbo

Inlägg av ToTTeN »

bmw.nisse skrev:Jag har en kompis som åker ca:700hjulisar med Verdi stakar och IVkolvar.

Om jag vore du skulle jag åka iv-kolvar, vanos topp, kinastakar..
Ta bort vanosen och sätt dit två iv-insugskammar. Använd iv ytterfjädrar och vanos innerfjädrar.
Sen skulle jag nog välja en 6265 i stället.
Eller ännu bättre typ en hx55 eller nått.. ;)

Vanos har inte några innerfjädrar!??!!!
Användarvisningsbild
bmw.nisse
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: tor jul 29, 2010 10:23 am
Ort: Nyköping

Re: Kolvfråga M50 turbo

Inlägg av bmw.nisse »

ha ha tvärt om kanske de va!! =D
iv inner v ytter..
vanostoppen har mycket bättre kanaler och håller bättre.
smalare ventilskaft=lättare ventiler! asbra! ;)
därimot är vanoskammarna ganska skittråkiga..
Niklas "nisse" Ahlgren

Team TN
Användarvisningsbild
bmw.nisse
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: tor jul 29, 2010 10:23 am
Ort: Nyköping

Re: Kolvfråga M50 turbo

Inlägg av bmw.nisse »

b28 kammarna är oxå tråkiga..
samma effekt som 2.5 fast med 2,8liter..
vanos är bra när det funkar men är jobbigt att få till och skitdyrt med trimkammar om man skulle vilja ha mer effekt..
Niklas "nisse" Ahlgren

Team TN
Användarvisningsbild
bmw.nisse
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: tor jul 29, 2010 10:23 am
Ort: Nyköping

Re: Kolvfråga M50 turbo

Inlägg av bmw.nisse »

sen ville ju han ha 700+ och då räcker det med ihopplock..
Niklas "nisse" Ahlgren

Team TN
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Kolvfråga M50 turbo

Inlägg av DreRacing@ »

bmw.nisse skrev:b28 kammarna är oxå tråkiga..
samma effekt som 2.5 fast med 2,8liter..
vanos är bra när det funkar men är jobbigt att få till och skitdyrt med trimkammar om man skulle vilja ha mer effekt..
inte från dubbelvanos motorn, där är det 240grader insug och 244grader avgas.
enkelvanos är värken svårt eller svindyrt, det är en on/off signal
Användarvisningsbild
bmw.nisse
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: tor jul 29, 2010 10:23 am
Ort: Nyköping

Re: Kolvfråga M50 turbo

Inlägg av bmw.nisse »

Hur mycket effekt menar du att dubbeivanosmotorn lämnar?
Det är förhållandevis billigt att sätta dit typ z2 kammar utan vanos men med vanos så är det Max 260graders som gäller. Och ska man ha värre så kostar det pengar..
Niklas "nisse" Ahlgren

Team TN
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Kolvfråga M50 turbo

Inlägg av DreRacing@ »

Jag skiter i hur mycket effekt den lämnar original. det är uppgifterna på kammarna jag är ute efter. och dom är "samma" som IV kammen.
Användarvisningsbild
bmw.nisse
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: tor jul 29, 2010 10:23 am
Ort: Nyköping

Re: Kolvfråga M50 turbo

Inlägg av bmw.nisse »

:)
Niklas "nisse" Ahlgren

Team TN
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Kolvfråga M50 turbo

Inlägg av robban »

Det är intressant att du rekommenderar killen att köra med std kolvar som ett save alternativ när han vill ha 700+ ...
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Orre
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: ons aug 03, 2011 8:48 am
Ort: Stockholm

Re: Kolvfråga M50 turbo

Inlägg av Orre »

Tycker också att det lät lite märkligt, 700hk är väääldigt mycket effekt för originalkolvar..

Ska kanske inte kasta sten i glashus då jag ska åka std b28 kolvar med ett mål på 550-600.. :whistle:
Oscar Eriksson
Tyresö
phixit
För mycket laddtryck
Inlägg: 159
Blev medlem: tis okt 18, 2011 2:42 pm

Re: Kolvfråga M50 turbo

Inlägg av phixit »

Och enkel vanos vill man nu har kvar om man redan har det, speciellt med en större turbo så vill man ju få igång den så fort som möjligt (å den gör faktiskt rätt stor skillnad). finns bara fördelar att ha kvar den, dumt å vara lat.

Är ju inte spec svårt att få till en bra mapp till det heller, spec om man mappar på bänk.
Användarvisningsbild
bmw.nisse
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: tor jul 29, 2010 10:23 am
Ort: Nyköping

Re: Kolvfråga M50 turbo

Inlägg av bmw.nisse »

självklart är det säkrare att köpa allt i tuffa kartonger från fräna firmor.
men jag sparar häldre pengar om det går.. ;)
när det går att åka 700hkr med orginal iv kolvar i stället för att köpa cp-kolvar för 12000 så gör jag det..
men ni som har det gott ställt ska ju naturligt vis inte snåla. ;)
ang kammarna så är det väl samma sak där... (allt finns att köpa)
Niklas "nisse" Ahlgren

Team TN
Skriv svar