konstigt problem med topplockspackning b234f
konstigt problem med topplockspackning b234f
Hej.
Det hela började med att polarens 945 16v drog vatten. Så vi bytte topplockspackningen,riktplanade toppen och drog ihop allting enligt konstens alla regler. Allt var sen frid och fröjd ett par veckor tills han upptäckte att oljan var full av vatten.... Jaha tänkte vi och började lyfta toppen igen. När jag sen skulle lossa toppbultarna så satt.dom jättelöst. Kanske som bultarna till camcarriern ungefär. Och dom drar man ju 20nm.
Enda orsaken vi kan komma på är att han köpte en billig sotningssats från kl-racing och att det måste vara packningen som "gett sig" och blivit tunnare. Bultarna mätte vi upp och dom var felfria. Nu köpte han en riktig packning på volvo och så drog vi ihop alltihopa.
Nån som har nån annan teori eller haft samma problem?
Det hela började med att polarens 945 16v drog vatten. Så vi bytte topplockspackningen,riktplanade toppen och drog ihop allting enligt konstens alla regler. Allt var sen frid och fröjd ett par veckor tills han upptäckte att oljan var full av vatten.... Jaha tänkte vi och började lyfta toppen igen. När jag sen skulle lossa toppbultarna så satt.dom jättelöst. Kanske som bultarna till camcarriern ungefär. Och dom drar man ju 20nm.
Enda orsaken vi kan komma på är att han köpte en billig sotningssats från kl-racing och att det måste vara packningen som "gett sig" och blivit tunnare. Bultarna mätte vi upp och dom var felfria. Nu köpte han en riktig packning på volvo och så drog vi ihop alltihopa.
Nån som har nån annan teori eller haft samma problem?
- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
Re: konstigt problem med topplockspackning b234f
Var det sträckbultar? Har du kört med 12.9 eller liknande så bör man efterdra.
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: konstigt problem med topplockspackning b234f
Originalbultar.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: konstigt problem med topplockspackning b234f
låter konstigt??
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: konstigt problem med topplockspackning b234f
Det tycker jag är väldigt konstigt också
Re: konstigt problem med topplockspackning b234f
Är du säker på att ni vinkeldrog också
Re: konstigt problem med topplockspackning b234f
Jag hade typ samma bekymmer när min toppackning gick. nästan alla mina bultar satt löst.
Visade sig att momentnyckeln visade fel. Med kalibrerad momentnyckel höll originalpackningen för 1,9bar med hx40.
Visade sig att momentnyckeln visade fel. Med kalibrerad momentnyckel höll originalpackningen för 1,9bar med hx40.
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Re: konstigt problem med topplockspackning b234f
Japp. Jag är helt säker på att vi drog ordentligt. 20nm-40nm sen 115 grader. Med vinkelskiva och momentnyckel som ALLTID ligger avlastad. Har dragit många toppar i mina dar och alla med dessa verktyg. Även på trimmaee turbospisar. Och har aldrig vart nåt problem. Och han som äger bilen har jobbat som mekaniker på volvo. Så nog monterades det riktigt.
Otroligt konstigt fenomen. Men kl-packningen känns mycket mjukare i materialet än org.volvo packningen. Kina-skit?
Otroligt konstigt fenomen. Men kl-packningen känns mycket mjukare i materialet än org.volvo packningen. Kina-skit?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: konstigt problem med topplockspackning b234f
är du säker på momentet? på 8v så det ska va 20-60nm sen 90 grader med inoljade gängor om jag mins rätt? men det är andra bultar på 16v så momentet kanske skiljer jag mins inte? dubbel kolla iallafall.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: konstigt problem med topplockspackning b234f
Jo. På 8v är det som du säger. Men 16v är 20-40& 115grader.
Givetvis draget med smord gänga.
Givetvis draget med smord gänga.
Re: konstigt problem med topplockspackning b234f
och du är säker att du drog 115 grader. ? Sträckskruvar är ganska känsliga ibland och drar man minsta lilla för mycket så tar man sig över gränsen och de tappar stinget totalt. Då får du ingen förspänning alls.
Skruvarna ska man ju helst dessutom byta så man vet att de ej är överdragna tidigare, en kontrollmätning kanske inte berättar allt.
Skruvarna ska man ju helst dessutom byta så man vet att de ej är överdragna tidigare, en kontrollmätning kanske inte berättar allt.
Re: konstigt problem med topplockspackning b234f
Japp. Exakt 115 grader. Med vinkeldragningsskiva.
Re: konstigt problem med topplockspackning b234f
Gick det se på packningen eller tätningsytorna
var läckaget var nånstans ?
var läckaget var nånstans ?
Re: konstigt problem med topplockspackning b234f
Ja. Det syntes lite mellan en vattenkanal och en oljereturkanal.
Re: konstigt problem med topplockspackning b234f
Okej . Jag köpte en bil med gången topplockspackning
En gång , nån hade bytt vattenpump när toppen
Var borta och tryckt upp den för långt . Märkte det när
Jag la dit en annan topp som var nyplanad . Den stod och
vägde på vattenpumpen .
En gång , nån hade bytt vattenpump när toppen
Var borta och tryckt upp den för långt . Märkte det när
Jag la dit en annan topp som var nyplanad . Den stod och
vägde på vattenpumpen .