Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc)

Inlägg av Kadett4wd »

Hupp, *räcker upp en hand*

omkrets 44mm ventil = 44x3.14=138,16
omkrets 46mm ventil = 46*3,14=144,44

Skillnad 5.84mm inte 6.28mm

återgå!
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc)

Inlägg av Jarmo Y »

omkrets 44mm ventil = 44x3.14=138,16
omkrets 46mm ventil = 46*3,14=144,44

Skillnad 5.84mm inte 6.28mm

? :)

Om en topp flöder mycket mer utan ventil, är det inte därför att ventiltallrik, säte och förbränn.rum äl felgjort just på den toppen?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7007
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc)

Inlägg av Erland Cox »

Hur är det med läsförståelsen barn?
"Vid samma lyft är skillnaden i mantelarea mellan 48 och 46 mm endast 6,28 X lyftet i mm."
Inte 44 och 46 mm fast skillnaden i area är samma men inte area förhållandet.
Hur är det sen med matematiken? Vad blir 144,44 - 138,16 ? Den som klarar det får ett diplom.
Tips, skillnaden i diameter är 2mm X 3.14.

Att jag flödar utan ventil är för att se var proppen sitter.
När jag lekte med 46mm:s toppen och testade olika saker så stallade den vid 220 CFM vid12mm.
Den flödade inte mer än 220 CFM även utan ventil.
Bra att veta att problemet är i kanalen så att man inte slipar i förbränningsrummet och undrar varför inget händer.
Flödar toppen 220 max och gör det även utan ventil så är det kanalen som stoppar.
Kanalen ska flöda mer utan ventil än med, man får upp på högt lyft för att det ska ta stopp annars.
och då får man i så fall ha en väldigt lång ventil att prova med.
46 ventilen som flödar 234 CFM vid 16 mm flödar 246 CFM utan ventil med bara skaftet igenom sätet.
48 ventilen som flödar 253 CFM vid 18mm flödar 257 CFM utan ventil.
Glöm inte att det ska vara ett ventilskaft i om ni testar.


Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7007
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc)

Inlägg av Erland Cox »

"jag flödade en race topp från -40talet för ett tag sen med 44mm insugnings ventil på tror det va 78mm borr :shock: men den hadde flödes siffror som jag vart väldigt imponerad av! flödade mer på alla lyft mot vad en b20 topp med 90mm borr har med samma ventil. motorn var förövrigt byggd av en av våra ur trimmar gubbar här i vårt land Folke Mannerstedt Gunnar Hagström , de gubbarna viste vad de gjorde :thumbright: det va väldigt fränt kam system också."

Hur många hästar gav den motorn i förhållande till sitt flöde Jens? Vad hade den för litereffekt. Var den bättre än en B20?
Där har du svaret på dina frågor.
Sen kan du kolla på B20 dynotävlingen och se hur topparna som stallade stod sig mot dom som inte gjorde det.
Och hur Jarmos och mina mindre ventiler klarade sig mot övriga.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc)

Inlägg av Kadett4wd »

Det är lungt med läsförståelsen farfar,, mer trasigt med fingrarna på touchskärmen på mobiletelefon,, glöm det jag skrev *lol*

ändå dubbelräknade jag...
det är lungt jag bjuckar på det.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7007
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc)

Inlägg av Erland Cox »

Om jag är farfar men bara 9 år äldre än dig, vad är du då?
Är det du eller telefonen som inte kan läsa och räkna pojk?

Erland
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc)

Inlägg av Jarmo Y »

Jarmo Y skrev:omkrets 44mm ventil = 44x3.14=138,16
omkrets 46mm ventil = 46*3,14=144,44

Skillnad 5.84mm inte 6.28mm

? :)

Om en topp flöder mycket mer utan ventil, är det inte därför att ventiltallrik, säte och förbränn.rum äl felgjort just på den toppen?
Där visade jag bara räknefel Kadett gjorde, men sånt händer, det gör ingenting.

Utan ventil flöde gjorde jag idag när en vw typ4 topp flödade bara max. 312cfm, 55mm ventil efter min portningsjobb.
Före min avancerade portning flödet var 320 cfm så det gick ganska bra. :hihi:
Utan ventil, bara skaft i kanalen flödade 367 cfm. Flera timmar försökte hitta felet av kanalen, ändrade formen med lera, bytte ventil men inte.
Gjorde just en ny sätesjobb med en annan stål, den första säten hade gjort av ägaren, venturi säte.
Efter ny sätesjobb flödar den 340 cfm max. så jag kan gå till kaffe och lugna mej, var ganska förbannad när ingenting hjälpte..
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7007
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc)

Inlägg av Erland Cox »

Så vad säger du Jarmo? Att testa flödet utan ventil är väl ett bra sätt att hitta var problemet sitter?
Flödar den samma så ligger det i porten och flödar den mer så är det från sätet och ut i förbränningsrummet.

Erland
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc)

Inlägg av Jarmo Y »

Joo jag ska börja flöda varje topp utan ventil också, att se skillnaden. Efter ny sätesjobb utan ventil flöde var 373cfm/28", bara 6 cfm mer men med ventil tiotals mer cfm, 21mm flödade 355cfm. De före detta portade type 4 toppar som har kört världsrecord på 1/4-mile i en n/a bubbla har inte en chans att följa med. :)

Jag tror att Jens 530 topp kommer att göra bra med effekt, Fps problem är inte så stor på dehär lilla toppar jämför 405, 531 631 toppar. 530 som jag gjorde nyss, hade 240 fps/11mm på flänsen i varje punkt, sällan är så jämnt flöde på kanalen, inte ens vw type 4 topp var så bra, trots att insugkanal är precis som F1 har.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej jag och lars har jobbat hårt med motorn i dag, (ok vi har tryckt i oss ett par liter kaffe i ljugar hörnan också :lol: ) vi har ställt in kamaxeln, monterat timo steg 4 röret och monterat en massa små grejor som kylsystem mm så nu är det bara att göra iårdning bestyckningen i förgasarna vi har 50dco med 44 och 46mm hals ring tror vi börjar med 44mm så ser vi vart vi börjar hamna i effekt skulle den överaska positivt så kan vi prova med 46mm. vi har lite olika trattar att prova med. sen ska jag göra iårdning en 240 B230 fördelare så tändkurvan blir ca 25 grader på tomgång sen så den slår ut mot 35 grader vid 4000rpm. om bänken blir ledig nått nästa vecka så är det bara att börja gasa.

vi kör sen in den med mineral olja till en början.

låter som en fin topp den där typ 4 jarmo :thumbright: vad har du för ventiler i den? jo jag har sett att 530 topparna håller mer lika hastighet i kanalen också, det borde ju va bra. de får alldrig den där riktiga turbulensen eller vakarna som man kan få i en 531-405 topp om den bara är skapligt rätt portad.

mvh jens och lars
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc)

Inlägg av Jarmo Y »

2.17" 1.60" titan ventiler, 7mm skaft, alltså 55,1mm och 40,6mm. Topparna är kraftig svetsade, (531 insugkanal för 48mm ventil är liten jämför dehär) 104,6mm JE kolvar, ventiler och kolvar är chevy sb stuff, motor är 3 liter.

Bromsade några veckor sen 285hk på hjulet på en typ4 3 liters, har den motorns toppar här också, kollade och flödade de men de har inte en chans.. :hihi:
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7007
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc)

Inlägg av Erland Cox »

Med det flödet, den motorstorleken och kringutrustningen borde ni få ut över 250 hästar.
Det hade varit kul med bilder på toppen, jag hade en test 530 med 48 säte som låg och som jag ändå gjorde avgastester på.
Provade samtidigt att maxa insug och portade tills det gick hål i sidan.
Men jag fick inte ut mer än 226CFM vid 16mm dock helt utan stall och 234 CFM utan ventil.
51-99-142-182-204-220-223-226.
Så jag fattar fortfarande inte hur du fick kanalen stor nog att få ut 240 CFM?
Hade varit kul att veta vad din topp flödar utan ventil.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej antigen är vi dåliga på trimma motorer eller bänkar i sävar för nå sådana hk får vi inte ur våra motorer :)

hemma byggda bra motorer men som inte är "maximum effort" som jänkarna kallar det på 2.3-2.5L med weber 48-50mm gasare med 37 tryckare och 13-14.5mm lyft bruka landa kring 210-215hk, lite enklare 2.4Rc ca 235-240hk med förgasare, mer avanserade E85/efi/14.5:1 komp, fullrace 16mm kam som per och olles 2.4 ger som mest 255- 260hk om man ska ha ett bra register.
fina 2150cc motorer ger mellan 195-210 max 225hk och dessa motorer har oftast visat att de kan åka riktigt fort på tävligar.
jag har pratat med gunnar lundström och han har väldigt lika uppfattning om hk (vi kalibrerar på samma sätt) då jag mäter exakt effekt för att jämföra väldigt små ändrigar så brukar jag hålla fast motor så inte svängmasse kompenserigar mm spelar mig nått spratt.

testa lite olika ventiler, säten och mer förbräningsrum så blir det nog mer flöde erland, allt är inte i kanalen. jag har flödat ca 25 tester på den där 530 toppen med olika tester mest små ändringar. hur stor va arian på din topp just före svängen? vad va de jag sa min va? 41 bred och 39mm hög tror jag och 43mm vid packningen sen ca 0.88 under ventilen i snitt. toppen vi har är rätt mycket planad också det kanske hjälper till?

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7007
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc)

Inlägg av Erland Cox »

Om du har såna flödesvärden och ändå inte får ut nån effekt så får du kalibrera flödesbänken.
B23 appendix K med 33 tryckare har jag fått bromsad till 208 bakhjulshästar med 4.88 hos Din Rallybutik.
Den bästa 2,5 liters grupp H de bromsat (Tommy Luhr) gav 229 bakhjulshästar.
Med 4.88 tappar man ungefär 30 hästar på bakhjulen så 235 till 240 hästar.
Då är det stora lager, tunga M stakar, höga kolvar med 1,75mm:s ringar.
Med förgasare flödar en sån topp ca 230 CFM vid 14mm, strax över 240 utan.
Samma lyft och duration som du har på ett ungefär fast du har fulltryckare, samma förgasare, samma flöde? och du har större motor.
Och du har antagligen lättare roterande delar än appendix K B23 så om en 2,3 liters motor lämnar en häst per CFM borde en större kunna lämna mer än det tycker jag.
Annars är det ju helt enkelt något som inte stämmer eller vad tror du själv?

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7007
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc)

Inlägg av Erland Cox »

Test 530 toppen är 44mm längst ut, 44mm bred hela vägen in men bara 34mm hög vid sidan om insugningsstyrningen.
Motsvarar ungefär 40mm runt hål. Stämmer bra med vad den arean brukar flöda.
Har du 39 X 41 så motsvarar det ungefär 40,5 till 41mm runt hål.
Jag tycker inte att det är lönt att lägga energi på att porta så stort på denna toppen eftersom man hamnar för nära vattenkanalerna.
Jag fortsätter att använda dom endast där jag tycker 531 toppen är för stor från början, till originalkammar och snälla trimkammar med 12mm lyft.
Får du inte ut effekt efter flödet kan du få låna mina toppar och testa med, 46-39 och 48-40.
Dom är kompletta med matchade insug men 46-38 toppen blir bäst till 14mm lyft.

Erland
Skriv svar