Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc)

Inlägg av Jens Gustavsson »

bara man portar där det inte går hål så går det att ta upp arian ganska bra i dem ändå tycker jag men ja det tar tid att lära sig en topp man kanske inte jobbat så mycket med? det fins nog inga som kapat sönder så många toppar som vi heller för att undersöka hur de ser ut på insidan vatten kanalerna?
som sagt jag har lagt väldigt mycket jobb på denna topp och hoppas att den ska leverera lite hk och inte va vatten sjuk (en gammal race topp jag portat vidare i som sagt inte optimalt då man inte har historiken).

jag ska kolla kalibreringen på bänken nån dag, vilka plattor är "gällande" och vad är dagens test metod? (dim under plattan mm?) så vi testar på samma sätt (bortkastat annars tid annars)

ser ändå ut som om sifrorna är ganska lika på många ställen? (2-4-6-8mm och så vidare till 16mm)
51-99-142-182-204-220-223-226 cox
51-95-138-175-203-218-235-239 jens

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Jarmo Y skrev:2.17" 1.60" titan ventiler, 7mm skaft, alltså 55,1mm och 40,6mm. Topparna är kraftig svetsade, (531 insugkanal för 48mm ventil är liten jämför dehär) 104,6mm JE kolvar, ventiler och kolvar är chevy sb stuff, motor är 3 liter.

Bromsade några veckor sen 285hk på hjulet på en typ4 3 liters, har den motorns toppar här också, kollade och flödade de men de har inte en chans.. :hihi:
mycket häftig motor :thumbright:

0.5267 stor ventil i borret det skulle motsvara 50.89mm i en 96.6mm volvo. hur ser ett sånt förbräningsrum ut (har inte sett så mycket typ4 motorer).
det kommer bli vw typ 1 trimmning i sävar framöver också vi har just byggt ett stativ. det blir med 92 eller va det 94mm borr om jag mins rätt? och förgasare.
det kommer mer info om det senare om jag får klartecken från ägaren. blir kul jag har alltig gillat bubbla motorerna :thumbright:
fina toppar och fin ventilmekanism med stora lyftare och korta stabila vevaxlar :thumbright:
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Låt bromsbänken döma. Får du ut åtminstone vad toppen flödar i effekt så är det bra.
Får du inte det så har du en del att fundera på.
Det ska bli intressant att se.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

som sagt inte så lätt att få 240hk i min bänk på värsta 2.4RC motorerna med 531 som flödar 260cfm och 16mm lyft med weber förgasare och detta är långt ifrån nån fullrace motor RC motor vi har som mål att slå 216hk kommer vi sen till 220hk är det en bonus :thumbright:

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

OK, då kommer nästa fråga.
Kan du dela med dig om hur man får en 531 topp att flöda 260 CFM vid 16mm?
Jag har nån lektopp som gör det men det är inget man kan sälja till kund och som håller.
Och var man hittar en kam med lyft nog för att passa till den kanaldiametern man är tvungen att ha för att få det flödet?

Min 2260 B20 är bromsad till 211,7 hästar. Den toppen flödar 203 CFM.
Den hade garanterat inte gett mindre på din bänk.
Vad flödar 216 hästars B20 motorn?
Varför skulle inte en 2500cc B23 kunna ge betydligt mer effekt än en mindre B20 som har mindre ventiler. lägre lyft och sämre flöde?

Erland
Senast redigerad av Erland Cox den sön dec 01, 2013 7:43 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

tyvärr kan jag inte det... jag har svårt att få de flöderna också men det finns dem som är bättre än vi på att få 531toppar att flöda mycket :wink:
men snart kan du nog beställa en sådan på gustavssons drift & underhåll om du vill? men den blir inte billig för det tar tiiiiiid att göra dem!

jag kan inte gå in på den motorn i detalj heller, ägaren vill hålla datan utanför internätet, det blir bara en massa snack hit och dit och då snackar jag inte om dem heller. men det är en fungerande motor som presterar väldigt bra i verkliga världen.

diskussioner om vems broms bänk som ger mest/minst effekt och omräkningar mellan hjul/nav/motor står jag över, det bryr jag mig inte om.
jag kalibrerar min så vetenskapligt jag kan sen bryr jag mig inte om vad de andras bänkar ger!

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det ska bli kul att se vad den ger.
En sak som jag tycker är underlig är att Pipemax och andra program vill ha så mycket avgasflöde.

152.878 Cubic Inches @ 6800 RPM with 110.00 % Volumetric Efficiency PerCent

Required Intake Flow CFM @28 in. = 215.5 to 228.3 at .593 inch Valve Lift
Required Exhaust Flow CFM @28 in. = 164.9 to 178.7 at .570 inch Valve Lift

550 RPM/Sec Dyno Test Lowest Low Average Best
Peak HorsePower 234.4 239.3 242.4 245.5
Peak Torque Lbs-Ft 199.7 204.9 207.1 210.2

Ändå går motorerna bättre med mindre lyft och mindre duration på avgas för det mesta.
Det borde egentligen vara tvärt om?
Kanske för att avgasgrenrören funkar mycket bättre eftersom pulserna på en fyra är jämna?

Jaså, du ska ge dig på att göra värsting 531 toppar?
Jag ska nog gå andra hållet och få mer effekt med mindre kanal och ventil men det får mina tester utvisa.

Erland
Användarvisningsbild
kjell persson
För lite laddtryck

Inlägg av kjell persson »

Hej Jens! Mycke prat om flöden... men som Gunnar L säger,flödet är inte allt! Man måste ju ha en snygg bil också! Hälsn.Kjell P.275cfm/16mm
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

så sant Kjell! :)

tur att man har en snygg bil själv nu också, du vet ju vad jag pratar om som såg den i lördags :roll: kommer att göra sig bra på täfteå logen till sommaren!

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

kjell persson skrev:Hej Jens! Mycke prat om flöden... men som Gunnar L säger,flödet är inte allt! Man måste ju ha en snygg bil också! Hälsn.Kjell P.275cfm/16mm

En snygg 240 är väl aldrig fel. 275CFM, det var inte lite. Hur stor är den kanalen?
Borde vara större än 43mm från flänsen och in.
Hur många hästar får du ut?

Erland
PFR
För mycket laddtryck

Inlägg av PFR »

Hej
En topp med flödesvärden på 240 cfm och GL1 kamaxel och motor volym (2.5lit) skall producera 230hp alla dar i veckan med ett vettigt inlopp och grenrör.Har kört många 530 toppar i Dynon med bra resultat sist var en B 230 /2650cc med komp ca 11.0-1 och 48or med en std tryckar Köhler kam = 235hp den toppen var inte "Lite" gjort och ventil dia 46/38 men mina flödes värden är inte på dom nivåerna för det finns då inte material i den omfattningen för att få fram det på dom 530 toppar jag jobbat med kan ju vart dåliga stommar :( upp till en volym på 2.3 liter brukar en bra välgjord 530 topp (46/38) leverera ca 96-98 liter hp (sugmotor) med rätt kring utrusning därefter vill den inte räcka till.

Att ha högt flöde har då inte visa sig ha nått med mycket effekt att göra per automatik snarare att man förstör effekt yta etc etc när man bryter ned inner radier etc etc. Använder då enbart min anläggning till att verifiera jobb innan eller efter Dynon så man får göra en egen "bibel" på vad och hur det hänger ihop och hur koncepten reagerar.
Men om allt stämmer så ska ni nog bli positivt överraskade om ni har mål på 215hp
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
Jarmo Y
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Jarmo Y »

""En topp med flödesvärden på 240 cfm och GL1 kamaxel och motor volym (2.5lit) skall producera 230hp alla dar i veckan med ett vettigt inlopp och grenrör.Har kört många 530 toppar i Dynon med bra resultat sist var en B 230 /2650cc med komp ca 11.0-1 och 48or med en std tryckar Köhler kam = 235hp""

Std tryckare begränsär effekt mycket du vet. Hur mycket en Sweden två valve evo topp skulle ge effekt med 35mm tryckare?
37mm tryckare kostar inte mycket, eller Saab, Peugeot 38mm tryckare fräsat in på volvo topp.
Well, 530 topp jag gjorde just, har original tryckare, som jag blev inte nöjd alls men ägaren säger vad som göras, de bästa kamaxlar man får glömma då och leta en snik kam istället med 12mm lyft..
PFR
För mycket laddtryck

Inlägg av PFR »

"Std tryckare begränsär effekt mycket du vet. Hur mycket en Sweden två valve evo topp skulle ge effekt med 35mm tryckare?
37mm tryckare kostar inte mycket, eller Saab, Peugeot 38mm tryckare fräsat in på volvo topp.
Well, 530 topp jag gjorde just, har original tryckare, som jag blev inte nöjd alls men ägaren säger vad som göras, de bästa kamaxlar man får glömma då och leta en snik kam istället med 12mm lyft.."

Ja std tryckan begränsar effekten men kunden bestämmer vad koncept kostar här hos mig i alla fall. Har Dynokört kamaxlar i mängder och test kört std tryckar kam mot en 37mm tryckar samt 38.5mm med liknande grader och lyft men med ökad nyttjanden av dian på tryckan och i 99% är effekt förändringen positiv. Allt detta har vi kört på exakt samma topp och motor i övrigt. En av utvecklings motorn körde vi 865 pulls på innan den tog slut :) men det var ringar å kolvar som inte orka mer. Ny bygger vi en Ny och lite värre :) och nya Dyno tester väntar bla med olika extraktor rörs modeller toppar etc etc :)
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
Jakesta
För mycket laddtryck

Inlägg av Jakesta »

"Nu bygger vi en Ny och lite värre :) och nya Dyno tester väntar bla med olika extraktor rörs modeller toppar etc etc"

Lägg upp en tråd :thumbright:
Jakob H.
Alfa 1750 Gtv -71
Porsche 911 -81
Alfa Giulia Super -72
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

skulle va kul att få höra lite mer om era tester och intressanta saker ni kommit fram till och mer om bromsbänken :thumbright:

välkommen till sävar forumet också PFR.

mvh jens och sävar gänget
Skriv svar