Kalibrera/justera dubbla SU?
Kalibrera/justera dubbla SU?
E det nån som vet av någon som är duktig på detta i närheten, gärna Västernorrland då..
"det är meningslöst att argumentera med idioter eftersom dom drar ner en till deras nivå och slår en med erfarenhet."
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 336
- Blev medlem: mån aug 22, 2005 7:12 pm
- Ort: Åskilje
- Kontakt:
Hejsan. Jag vet ingen i min närhet som gör det, har du frågat på Volvo?
Varför inte prova själv
Här är ett urklipp från amazonklubbens forum.
Synkronicera SU
Kolla in verkstadshandbokens grundinställning och justeringstips fördubbla SU. Jag har skruvat mycket med SU och rekomenderar en genomläsning av detta. Kolla även http://www.vclassics.com/archive/stoichio.htm.
Länken gäller dom gamla tuffare HS-6, men principen är samma.
Synka så här: ta en bränsleslang av den lilla genomskinliga typen och stoppa in i örat (ja!). Håll den andra änden i 90 graders vinkel mot kanten på ena förgasarens öppning på tomgång & lyssna på tonhöjden. Lyssna sen på den andra enligt samma metod och justera spjällens läge med att korta/förlänga länkaget (tror det funkade så på HIF-6).
När du har samma tonhöjd på bägge (susar likadant), då är synkroniseringen 100%.
Sedan börjar du ställa blandningen. Skruva in blandningsskruvarna för att få det fett, backa sen tillbaka dem bitvis och provgasa, hela tiden stående vid sidan av motorrummet med motorörat påslaget. Om det missar och smäller så går det för magert. Kolla stiftens färg. Det hela kräver lite experimenterande.
Provkör.
Rätt justerade SU har ett bra gassvar, som en 36/36 + mer toppeffekt. Och god ekonomi. När det gäller gassvaret så skiljer det sig faktiskt en hel del mellan en förgasaruppsättning som är bra synkad enligt ovanstående metod och ett par SU om synkats genom att man bara kollar att kolvarna åker upp ungefär samtidigt.
Ge inte upp!
_______________________________________________________
Jaevelbergs synkronoseringsmetod fungerar nog alldeles utmärkt.
Andra alternativ är att använda en synkrotest (luftflödesmätare) eller spika fast soppaslangen som ett "U" på en träplanka, fylla den med blå vätska (i nedre böjen av U:et och sedan hålla änden mot insuget såsom jaevelberg beskrev. Vätskepelaren i U:et skall då förflytta sig pga. tryckförändringen vid slangmynningen. Jämför förflyttnignen mellan de båda insugen och justera därefter. En variant för den som är lite tondöv kanske?
Varför inte prova själv

Här är ett urklipp från amazonklubbens forum.
Synkronicera SU
Kolla in verkstadshandbokens grundinställning och justeringstips fördubbla SU. Jag har skruvat mycket med SU och rekomenderar en genomläsning av detta. Kolla även http://www.vclassics.com/archive/stoichio.htm.
Länken gäller dom gamla tuffare HS-6, men principen är samma.
Synka så här: ta en bränsleslang av den lilla genomskinliga typen och stoppa in i örat (ja!). Håll den andra änden i 90 graders vinkel mot kanten på ena förgasarens öppning på tomgång & lyssna på tonhöjden. Lyssna sen på den andra enligt samma metod och justera spjällens läge med att korta/förlänga länkaget (tror det funkade så på HIF-6).
När du har samma tonhöjd på bägge (susar likadant), då är synkroniseringen 100%.
Sedan börjar du ställa blandningen. Skruva in blandningsskruvarna för att få det fett, backa sen tillbaka dem bitvis och provgasa, hela tiden stående vid sidan av motorrummet med motorörat påslaget. Om det missar och smäller så går det för magert. Kolla stiftens färg. Det hela kräver lite experimenterande.
Provkör.
Rätt justerade SU har ett bra gassvar, som en 36/36 + mer toppeffekt. Och god ekonomi. När det gäller gassvaret så skiljer det sig faktiskt en hel del mellan en förgasaruppsättning som är bra synkad enligt ovanstående metod och ett par SU om synkats genom att man bara kollar att kolvarna åker upp ungefär samtidigt.
Ge inte upp!
_______________________________________________________
Jaevelbergs synkronoseringsmetod fungerar nog alldeles utmärkt.
Andra alternativ är att använda en synkrotest (luftflödesmätare) eller spika fast soppaslangen som ett "U" på en träplanka, fylla den med blå vätska (i nedre böjen av U:et och sedan hålla änden mot insuget såsom jaevelberg beskrev. Vätskepelaren i U:et skall då förflytta sig pga. tryckförändringen vid slangmynningen. Jämför förflyttnignen mellan de båda insugen och justera därefter. En variant för den som är lite tondöv kanske?
Gassvaret jag har nu är riktigt bra tycker jag, däremot är tomgången rätt hög och skruvar jag ner tomgången så dör bilen, vad kan det bero på?
Innan jag ställde tändningen missade den som fasen men jag tyckte å andra sidan den kändes rappare på höga varv..
Jaja, ska ta och testa de där, alltid lär man sig nåt!
Innan jag ställde tändningen missade den som fasen men jag tyckte å andra sidan den kändes rappare på höga varv..
Jaja, ska ta och testa de där, alltid lär man sig nåt!

"det är meningslöst att argumentera med idioter eftersom dom drar ner en till deras nivå och slår en med erfarenhet."
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 336
- Blev medlem: mån aug 22, 2005 7:12 pm
- Ort: Åskilje
- Kontakt:
Jag har slängt iväg en fråga till http://www.forgasarteknik.se (mail)angående SU HIF6 och fick ett mycket utförligt och svabb tsvar ifrån så... han/ de? kan nog svara på din fråga. Var i Värsternorrland bor du då 
EDIT: ser nu att det finns ett forum där

EDIT: ser nu att det finns ett forum där

Jodå, jag har pratat med gunnar och han tyckte jag skulle prova byta nålar till KD istället för ZH som jag har nu.. verkar som många har samma åsikt när jag söker..Hasse63 skrev:Jag har slängt iväg en fråga till http://www.forgasarteknik.se (mail)angående SU HIF6 och fick ett mycket utförligt och svabb tsvar ifrån så... han/ de? kan nog svara på din fråga. Var i Värsternorrland bor du då
EDIT: ser nu att det finns ett forum där

jag bor i sollefteå
"det är meningslöst att argumentera med idioter eftersom dom drar ner en till deras nivå och slår en med erfarenhet."