Hillborn fuel injection system

Diskussioner för erfaret folk
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Hillborn fuel injection system

Inlägg av p.hedman »

Hej tar upp denna tråd här pga att jag tyckte inte att den hörde hemma hos motor styrnings tråden ??
Jens eller Mattias ni får flytta den om ni tycker :) .
Är lite nyfiken på så kallade mekaniska sprut typ Hillborn (inte kugelfischer) om ni ursäktar stavningen.
Har sett dessa sprut i USA men finns det någon som kör med dom här i sverige ?
Då jag åker sug motor så skulle det vara ku att prova ett sådant.
Finns det någon som har erfarenhet av sådana sprut ?
Skulle vara perfekt att åka typ E85 med och sug motor..
/ Peter
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Hillborn fuel injection system

Inlägg av loop »

Finns minst en dragster med sånt. Jag följde med när han körde i Malmö. Men vet inget om det. David Herbertsson här på sävar kanske vet mer.
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Hillborn fuel injection system

Inlägg av David Herbertsson »

Så här ser det ut på Dragstern vi var nere med:
Bild

Det är inte min bil så jag är inte så insatt i det..
Som jag har förstått det består systemet i princip av fyra delar:
Bränslepump.
Spridare.
Huvudmunstycke.
"Kulventil".

Spridarstorleken väljer man så att man får tillräckligt med soppa på fullgas, "huvudmunstycket" bestämmer hur mycket som går tillbaka till tanken och bestämmer på så vis hur bränslekurvan blir. Kulventilen stryper bränsleflödet och är typ synkad med spjällena så att det stryper flödet på tomgång och hjälper till att få en gradvis ökning upp till fullgas. Om pumpen producerar mer bränsle än vad motorn behöver på höga varv så kan man ha en highspeed-bypass ventil.

Ta inte det här som fakta, utan det här är så som jag kommer ihåg det.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Hillborn fuel injection system

Inlägg av David Herbertsson »

Måste bara tillägga att det kanske inte är det bästa som finns, men det är så j-a coolt!! :thumbright: :thumbright:

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Hillborn fuel injection system

Inlägg av jacobson_se »

Det finns ju kinsler också. Kanske är ett alternativ.

/Christer
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Re: Hillborn fuel injection system

Inlägg av J.Lundin »

Hilborn systemet togs fram av Stuart Hilborn i början av 1940 talet och har sedan dess knappt förändrats. Det allra första systemet fanns att beskåda i en glasmonter hos "Fuel injection engineering company" på Crown valley parkway, South laguna, California. Det var till största delen konstruerat av koppar och mässing.... :lol: Jag tror att jag har något foto på det liggandes i högarna.

Systemet består mycket riktigt av en mekaniskt driven bränslepump som det finns 9 olika storlekar och utseende på. Dom väljs efter hur stort bränsleflöde man är ute efter. Pumpen ger en närmast linjär bränslekurva vilket passar illa till det bränslebehov en motor har. För att bryta av denna linjära kurva och anpassa bränsleflödet till motorns behov har man tillfört, en eller flera by-pass ledningar som har en fjäderbelastad backventil samt ett utbytbart munstycke. Både fjäderkraften samt munstycksstorleken går att anpassa för att få bränslekurvan att böja av vid ökat pumpflöde. Man har här möjlighet att plocka på systemet så många returledningar man vill för att få en perfekt anpassad bränslekurva. För turbobruk finns också tryckstyrda backventiler som då går att blockera då laddtrycket stiger.

Från pumpen går soppan vidare till ett fördelningsblock som mycket riktigt har en kulventil som reglerar mängden soppa ut till spridarna. Kulventilens hävarm är sammankopplad med respektive insugsspjäll, synkningen här mellan varje spjäll är viktig. De flesta fördelningsblock har också ett returuttag som går att använda. Dessa fördelningsblock finns det en hel drös av, alla med olika design/utseende

Från fördelningsblocket går det sedan separata slangar till respektive spridare, det är inga högtrycksslangar eftersom max bränsletryck ligger i häraden 70psi om jag minns rätt

Ser man till de spridare som finns så är dom väldigt simpla, bränslet träffar en yta som är vinklad 45 innan soppan går vidare in i motorn, typ NOS spridare för lustgas. Dessa spridare finfördelar med andra ord inte soppan speciellt bra. För att till viss del råda bot på detta har man försett spridarna med 4 borrade hål där luft sugs med.
Dessa spridare fanns att få i två serier, "A" och "AS", tre modeller i varje serie, en höger vinklad, en rak och en vänstervinklad variant. "A" står för att spridarna har den vinklade deflektorn för soppan. "AS" saknar helt vinklad deflektor, där går soppan rakt igen. För att gå upp i bränsleflöde på spridarna så byts dom till en större variant, man byter således inga munstycken i spridarna.
Det finns drygt 15 storlekar på spridare att välja mellan.

Hilborn är inget high-tech system och lämpar sig illa på gatan, det går dock att få till även för gatbruk även om det inte är att rekommendera. Systemet användes till en början av INDY teamen fram till början av 60-talet då merparten gick över till Bendix RS-11 systemet, ett system som från början togs fram för flygplansmotorer. Detta system mätte luftmängden in i motorn och kunde då på ett mycket bättre sätt reglera bränslemängden.

Jag tror mer på ditt hemmabyggda K-Jet system som jag såg på Kjula än på ett Hilborn. Vill man ha mer soppa med ett K-Jet så är det bara att gå upp i bränslehuvud, räcker inte det så kan man ju alltid gnista slitsarna i huvudet. Eftersom du inte använder någon luftkona så är det ju fritt fram att göra som du vill utan hänsyn till att få plats med en luftkona. dessa blir gärna stora om dom inte ska bromsa luftflödet... :wink:
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Hillborn fuel injection system

Inlägg av p.hedman »

Hej J.Lundin
Tanken med mitt K-jet special är att härma ett Hilborn sprut till viss del .
Jag kände inte igen dig när du va fram måste jag erkänna :( ,senast jag såg dig va nog i slutet av 80 talet eller i början av 90 talet..
Jag har lite problem att få till bränsle kurvan, men sen har jag lite problem att hitta en turbo k-jet huvud som är till salu ,har letat efter både saab och volvo.
Får lite fett på lågvarv ok från 2500-5500 sedan börjar den skjuta, med gasen så blir det bra men utan så går den tok magert på full gas.
Men som du säger så ett större huvud så fixar det sig.
/ Peter
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Hillborn fuel injection system

Inlägg av loop »

Peter.
Har du några nummer på vilka K-jet huvud du vill ha, så ska jag leta efter ett. Borde kunna få fram ett.
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Hillborn fuel injection system

Inlägg av p.hedman »

Hej Loop
Har ingen aning måste kolla ,det ska vara till saab och volvo Turbo vad jag vet.
/ Peter
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Hillborn fuel injection system

Inlägg av Performance_seeker »

Det bästa kanske vore att ha elektronisk styrning av insprutningen medan du behåller den gamla Hilborn hårdvaran?

Jag gick fram till ägaren av en gammal mekaniskt insprutad Corvette och frågade hur det fungerade. Han berättade att det var bortplockat för länge sen, och det gjorde tydligen de allra flesta enligt honom!? Kan gissa att det är mödosamt att få en mekanisk insprutning att ge rätt blandning???
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Hillborn fuel injection system

Inlägg av p.hedman »

Grejen är så att jag såg att dom åker hilborn insprutning på sprint cars i usa ( och dom gamla BDA Ford Escorter tror jag ser så ut i alla fall).
Jag ville veta om det fanns några som hade kunskap om dessa sprut.
Att dom är förlegade ok men det är fruktansvärt fränt :) att se dessa gamla sprut på motorer 4or eller v8or bara så fränt.
Men jag ska forska vidare :) , k-jet sprutet får nog hänga med ett tag till.
/Peter
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7007
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hillborn fuel injection system

Inlägg av Erland Cox »

Dataespruten är för Pokemon barnen och inget för riktiga hårdingar!
K-jet är kung!

Erland
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Hillborn fuel injection system

Inlägg av p.hedman »

Oj nu fick jag ett skratt anfall :) ja visst :) håller med ... till 100 % nu blir vi väl tok trackade av all data sprut nissar./ Peter
boster
Lite mer laddtryck
Inlägg: 46
Blev medlem: mån mar 01, 2010 11:45 pm

Re: Hillborn fuel injection system

Inlägg av boster »

p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Hillborn fuel injection system

Inlägg av p.hedman »

Fränt , !! men det som va mer fränt va ju broms bänken :) / Peter
Skriv svar