Hilborn systemet togs fram av Stuart Hilborn i början av 1940 talet och har sedan dess knappt förändrats. Det allra första systemet fanns att beskåda i en glasmonter hos "Fuel injection engineering company" på Crown valley parkway, South laguna, California. Det var till största delen konstruerat av koppar och mässing....

Jag tror att jag har något foto på det liggandes i högarna.
Systemet består mycket riktigt av en mekaniskt driven bränslepump som det finns 9 olika storlekar och utseende på. Dom väljs efter hur stort bränsleflöde man är ute efter. Pumpen ger en närmast linjär bränslekurva vilket passar illa till det bränslebehov en motor har. För att bryta av denna linjära kurva och anpassa bränsleflödet till motorns behov har man tillfört, en eller flera by-pass ledningar som har en fjäderbelastad backventil samt ett utbytbart munstycke. Både fjäderkraften samt munstycksstorleken går att anpassa för att få bränslekurvan att böja av vid ökat pumpflöde. Man har här möjlighet att plocka på systemet så många returledningar man vill för att få en perfekt anpassad bränslekurva. För turbobruk finns också tryckstyrda backventiler som då går att blockera då laddtrycket stiger.
Från pumpen går soppan vidare till ett fördelningsblock som mycket riktigt har en kulventil som reglerar mängden soppa ut till spridarna. Kulventilens hävarm är sammankopplad med respektive insugsspjäll, synkningen här mellan varje spjäll är viktig. De flesta fördelningsblock har också ett returuttag som går att använda. Dessa fördelningsblock finns det en hel drös av, alla med olika design/utseende
Från fördelningsblocket går det sedan separata slangar till respektive spridare, det är inga högtrycksslangar eftersom max bränsletryck ligger i häraden 70psi om jag minns rätt
Ser man till de spridare som finns så är dom väldigt simpla, bränslet träffar en yta som är vinklad 45 innan soppan går vidare in i motorn, typ NOS spridare för lustgas. Dessa spridare finfördelar med andra ord inte soppan speciellt bra. För att till viss del råda bot på detta har man försett spridarna med 4 borrade hål där luft sugs med.
Dessa spridare fanns att få i två serier, "A" och "AS", tre modeller i varje serie, en höger vinklad, en rak och en vänstervinklad variant. "A" står för att spridarna har den vinklade deflektorn för soppan. "AS" saknar helt vinklad deflektor, där går soppan rakt igen. För att gå upp i bränsleflöde på spridarna så byts dom till en större variant, man byter således inga munstycken i spridarna.
Det finns drygt 15 storlekar på spridare att välja mellan.
Hilborn är inget high-tech system och lämpar sig illa på gatan, det går dock att få till även för gatbruk även om det inte är att rekommendera. Systemet användes till en början av INDY teamen fram till början av 60-talet då merparten gick över till Bendix RS-11 systemet, ett system som från början togs fram för flygplansmotorer. Detta system mätte luftmängden in i motorn och kunde då på ett mycket bättre sätt reglera bränslemängden.
Jag tror mer på ditt hemmabyggda K-Jet system som jag såg på Kjula än på ett Hilborn. Vill man ha mer soppa med ett K-Jet så är det bara att gå upp i bränslehuvud, räcker inte det så kan man ju alltid gnista slitsarna i huvudet. Eftersom du inte använder någon luftkona så är det ju fritt fram att göra som du vill utan hänsyn till att få plats med en luftkona. dessa blir gärna stora om dom inte ska bromsa luftflödet...