välja eftermarknadssprut?
Moderator: backeliten
välja eftermarknadssprut?
Vad ska man köpa för sprut? Det ska va lättanvänt av en nybörjare som jag samt att de finns dåligt med kunskap där jag bor. Gärna hjälp med montering.
Jag har en bmw m50 motor.
Vad ska man satsa på?
MVH
Jag har en bmw m50 motor.
Vad ska man satsa på?
MVH
Robert Karlsson Ånge
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70568" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70568" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: välja eftermarknadssprut?
Hur är din nivå av elektronikkunskaper, datavana och förståelse för hur man "bestyckar" bränsle på en motor?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: välja eftermarknadssprut?
Har du inte så stor vana att hålla på med eftermarknads sprut så äre väl egentligen bäst att
köa samma som polarna? Då har du ju nån att tjata på
köa samma som polarna? Då har du ju nån att tjata på
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: välja eftermarknadssprut?
Hahaha Robban, det låter som ett mycket bra råd!!
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: välja eftermarknadssprut?
Robert markström du menar att jag ska använda det där senaste slutröret från biltema etc.
Nivån på byn här är 80tal, lambda? Vad är de typ? Jag har ju de o de på min jänkare å då har jag 400 pållar så deså!;)
De är ingen som håller på med sprut här.
The: Jag söker ett sprut som ska va lättlärt mm
Hållit på mycket med folkrace bilar k-jet stromberg weber dellorto. Data kan jag helt ok
Nivån på byn här är 80tal, lambda? Vad är de typ? Jag har ju de o de på min jänkare å då har jag 400 pållar så deså!;)
De är ingen som håller på med sprut här.
The: Jag söker ett sprut som ska va lättlärt mm
Hållit på mycket med folkrace bilar k-jet stromberg weber dellorto. Data kan jag helt ok
Robert Karlsson Ånge
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70568" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70568" onclick="window.open(this.href);return false;
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: välja eftermarknadssprut?
Tja, lättlärt varierar från person till person så det är kanske inte så lätt att säga...men det finns ju bra support på både MegaSquirt och VEMS, och åtminstone MS finns ju i några olika storlekar...
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: välja eftermarknadssprut?
Nån som provat maxxecu eller använder sig av det? Vad skulle du rekomendera?
Robert Karlsson Ånge
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70568" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70568" onclick="window.open(this.href);return false;
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: välja eftermarknadssprut?
Jag kan inte tillräckligt mycket om systemen för att kunna avgöra om något är bättre än de övriga.
Angående MaxxECU så har jag fått ett mycket positivt intryck av det som gänget utvecklat, så jag tror att du lugnt kan köpa det om det känns rätt.
Angående MaxxECU så har jag fått ett mycket positivt intryck av det som gänget utvecklat, så jag tror att du lugnt kan köpa det om det känns rätt.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: välja eftermarknadssprut?
Då tror jag att du kan välja vilket som helst. Har du motorkunnande och inte rädd för el eller data så går det nog bra.cd65r skrev:
The: Jag söker ett sprut som ska va lättlärt mm
Hållit på mycket med folkrace bilar k-jet stromberg weber dellorto. Data kan jag helt ok
Jag har lyckats med både megasquirt och haltech utan några förkunskaper i insprutning.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: välja eftermarknadssprut?
Jag har jobbat mycket med Nira i3+, och det är väldigt enkelt att förstå sig på för GDSare och där finns mycket gratis i form av förinlaggda spridare, tändsystem, givare mm. Sålde ofta dessa till folk som grejade själv. Har man jobbat i windowsmiljö förut så hittar man snabbt rätt även om man inte är van mappare.
Skall du köra med variabla kamaxlar och/eller elektriskt spjäll så fixar iaf inte i3+ detta, men mycket möjligt att nya i7x gör det. Aldrig kikat på det så jag vet ej.
Skall du köra med variabla kamaxlar och/eller elektriskt spjäll så fixar iaf inte i3+ detta, men mycket möjligt att nya i7x gör det. Aldrig kikat på det så jag vet ej.
Re: välja eftermarknadssprut?
Holley har potenta saker. Finns inte som PNP till BMW. Dominatorboxen kan göra allt du önskar medans "lilla" HP har en del begränsningar i in/utgångarna.
Systemen är de som säljer mest på eftermarknaden nu i USA, men har inte fått grepp om Sverige än. (Men jag jobbar på det)
Systemen är de som säljer mest på eftermarknaden nu i USA, men har inte fått grepp om Sverige än. (Men jag jobbar på det)
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: välja eftermarknadssprut?
Ett riktigt riktigt bra tips faktiskt.Robert Markström skrev:Har du inte så stor vana att hålla på med eftermarknads sprut så äre väl egentligen bäst att
köa samma som polarna? Då har du ju nån att tjata på
synd det inte funkar för trådstartaren, men polare kan som sagt ha en ovärdelig infobank för nybörjaren.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: välja eftermarknadssprut?
Man ska alltid välja det som Mapparen kan bäst och har alla funktioner.
Ska man mappa själv och inte har kunskapen så är det lättast att fråga bekanta. (Dock kan bekanta va ett jävla otyg att fråga då de i många fall har fel men vet bäst )
Då återstår att lära sig själv och det gör man lätt genom att ladda ner de olika efi-systemens mjukvaror och bläddra runt lite. Touch and feel.
Här finns mycket att läsa om holley: http://www.holley.com/TechService/Library.asp välj fuel injection.
Ska man mappa själv och inte har kunskapen så är det lättast att fråga bekanta. (Dock kan bekanta va ett jävla otyg att fråga då de i många fall har fel men vet bäst )
Då återstår att lära sig själv och det gör man lätt genom att ladda ner de olika efi-systemens mjukvaror och bläddra runt lite. Touch and feel.
Här finns mycket att läsa om holley: http://www.holley.com/TechService/Library.asp välj fuel injection.
Re: välja eftermarknadssprut?
Ånge är ju inte allt förlångt borta, så skaffar du MS kan jag supporta dig när tid ges. är inte så krångligt att fixa ihop en config sen mappning sköter du enkelt själv.
EDIT: läst nu att du skall köra M50, lysande. håller på att göra en PNP adapter mellan MS och originala styrenhets kontakten åt en polare här i sundsvall. ge mig en beg box (behver kontakten) så gör jag en till mot skälig summa om du bestämmer dig för MS.
åker själv M50 turbo + MS så config filer finns klara = snabbt ut o gasa
har även en polare som kan löda ihop en box vid intresse.
EDIT: läst nu att du skall köra M50, lysande. håller på att göra en PNP adapter mellan MS och originala styrenhets kontakten åt en polare här i sundsvall. ge mig en beg box (behver kontakten) så gör jag en till mot skälig summa om du bestämmer dig för MS.
åker själv M50 turbo + MS så config filer finns klara = snabbt ut o gasa
har även en polare som kan löda ihop en box vid intresse.
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: välja eftermarknadssprut?
Kan rekommendera ett Link du har ju inte allt för långt hit heller.
Bra stabilt system. Du får hjälp med start mapp och alla support du kan behöva.
Kört många M50 med det.
Och tänkte du komma hit och bänka den sen så är ju det kanon då går det fort å smidigt.
Bra stabilt system. Du får hjälp med start mapp och alla support du kan behöva.
Kört många M50 med det.
Och tänkte du komma hit och bänka den sen så är ju det kanon då går det fort å smidigt.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem