tips på drivning av fördelare
tips på drivning av fördelare
Funderar på att fixa en drivning till en fördelare till min gamla t33 traktor (postar här, för folk läser mer här)
Orginal sitter det magnettändning som drivs via regulatorn och sen är rotorn drevad via magnetens axel.
Behöver en drevning som är 1:2 i utväxling och min tanke va att köra med mc kugghjul och kedja.
Alltså ett drev på fördelaren som har 16kugg och ett på regulatorns axel som har 8kugg.
Kommer mina teorier att funka eller blir det slappt och fladdrande tändning med kedja?
Någon som har någon smartare och smidig idé?
Orginal sitter det magnettändning som drivs via regulatorn och sen är rotorn drevad via magnetens axel.
Behöver en drevning som är 1:2 i utväxling och min tanke va att köra med mc kugghjul och kedja.
Alltså ett drev på fördelaren som har 16kugg och ett på regulatorns axel som har 8kugg.
Kommer mina teorier att funka eller blir det slappt och fladdrande tändning med kedja?
Någon som har någon smartare och smidig idé?
V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi
TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy
Mindre fräsjobb utföres
Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi
TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy
Mindre fräsjobb utföres
Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Re: tips på drivning av fördelare
Kör med megasquirt eller ta en komplett tändning från en bil med fördelare och allt
Peter Strandberg
Alfa kombi
Alfa kombi
Re: tips på drivning av fördelare
Det är en drivning av fördelare jag ska montera.
Regulatorn drivs av veven och utgående axel från regulatorn har samma varv som veven därför måste jag dreva utgående axel till en fördelare
Ms går ju montera, men ska ju bara flytta snö så känns överflödigt med ms, duger gott med en fördelare med brytare från en b20
Regulatorn drivs av veven och utgående axel från regulatorn har samma varv som veven därför måste jag dreva utgående axel till en fördelare
Ms går ju montera, men ska ju bara flytta snö så känns överflödigt med ms, duger gott med en fördelare med brytare från en b20
V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi
TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy
Mindre fräsjobb utföres
Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi
TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy
Mindre fräsjobb utföres
Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: tips på drivning av fördelare
Du kanske kan köra fördelaren 1:1 och ta bort varannan brytarnock sen köra med dubbelspolar typ wastefire!?
/F
/F
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: tips på drivning av fördelare
nä,nu var jag nog för morgontrött! blir ju fel med enkelbrytare
Re: tips på drivning av fördelare
Skulle ju faktiskt gå att montera trigger på regulatorn och köra brytarlöst
Fast känns som det kommer bli dyrt?
Finns det något billigt system att köpa och köra utan fördelare? Blir ju perfekt att ha stark tändning ifall man ska meka på turbo sen
Fast känns som det kommer bli dyrt?
Finns det något billigt system att köpa och köra utan fördelare? Blir ju perfekt att ha stark tändning ifall man ska meka på turbo sen
V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi
TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy
Mindre fräsjobb utföres
Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi
TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy
Mindre fräsjobb utföres
Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Re: tips på drivning av fördelare
är det omöjligt att få liv i magnet-tändningen? iom att det är en traktor så är väl inte någon häst hit eller dit hela världen, men om du har kvar orginal vattenpumps remskiva och likströmsgenerator så kan magnet-tändning vara hela världen, när remskivshelv*tet havererar och man är lågt hemifrån så kan det vara trevligt om motorn går trots att belysningen bara glöder..
Re: tips på drivning av fördelare
Jo magneten funkar och traktorn går att köra som den är, dock så är hela magneten glapp, locket är dåligt och kondingen blir hela tiden var trots att jag bytt till en nysmidy skrev:är det omöjligt att få liv i magnet-tändningen? iom att det är en traktor så är väl inte någon häst hit eller dit hela världen, men om du har kvar orginal vattenpumps remskiva och likströmsgenerator så kan magnet-tändning vara hela världen, när remskivshelv*tet havererar och man är lågt hemifrån så kan det vara trevligt om motorn går trots att belysningen bara glöder..
Kör bara med den hemma på gården men sist nu när snön kom tog det 2 timmar att skotta snön.
Hade allt funkat hade det tagit 30min.
Någon som känner till några rakskurna drev från någon växellåda som skulle kunna funka som utväxling?
V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi
TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy
Mindre fräsjobb utföres
Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi
TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy
Mindre fräsjobb utföres
Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
- Johan Posth
- Forumsberoende
- Inlägg: 707
- Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
- Ort: Laxå
Re: tips på drivning av fördelare
Jag hittade nån gubbe på Öland här ja för mig, privatperson som sålde nytillverkade lock och även hel tändkabelsats och stift för rimliga pengar. Ska se om jag kan leta på nummret. Hade för övrigt en t22 men är väll samma tändning.
Sent from my HTC One X using Tapatalk
Sent from my HTC One X using Tapatalk
Johan Posth, Laxå
070-2390054
070-2390054
- Johan Posth
- Forumsberoende
- Inlägg: 707
- Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
- Ort: Laxå
Re: tips på drivning av fördelare
Johan Posth, Laxå
070-2390054
070-2390054
- Johan Posth
- Forumsberoende
- Inlägg: 707
- Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
- Ort: Laxå
Re: tips på drivning av fördelare
Värt ett försök att liva igång de som sitter.
Sent from my HTC One X using Tapatalk
Sent from my HTC One X using Tapatalk
Johan Posth, Laxå
070-2390054
070-2390054
- Caddyman
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 115
- Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:05 pm
- Ort: Skaune
- Kontakt:
Re: tips på drivning av fördelare
Här är en klurig snubbe som löst det på sitt eget sätt.
http://www.slagsida.se/traktor/traktor.html
http://www.slagsida.se/traktor/traktor.html
Re: tips på drivning av fördelare
Coolt men istället för m8-drev så använd en cykelkedja. Har sett drivning av dieselpump på det viset
Mobilens ordlista föreslog istället för cykelkedja, chilenska
Mobilens ordlista föreslog istället för cykelkedja, chilenska
Peter Strandberg
Alfa kombi
Alfa kombi
Re: tips på drivning av fördelare
jag skulle nog kosta på magneten en renovering, kostar inga makalösa pengar och troligen lär den väl behöva en ommagnetisering. De behöver de flesta för eller senare. Fördelarlock var ju svårt tidigare men nu har de flesta traktorfirmorna lock, oie tar 400kr
Re: tips på drivning av fördelare
jag skulle också rösta på en renovering av magnetapparaten, på ett sånt här fordon ser jag bara fördelar med magnet-tändning. ex möjlighet att veva igång då magneten tänder oavsett tillgång på ström och spärrfunktionen gör att det tänder hur sakta man än vevar, passerar veven 0 så tänder det, mkt bra med dåligt batteri eller inget batteri alls då man tvingas använda startveven. lat som jag är så tror jag dessutom att det är mindre arbete att renovera magneten än att konvertera till batteritändning. en magnetapparat fungerar precis lika bra som en fördelare som är rickel rakel, några nya lager,rotor+lock,spetsar och konding så har du en välfungerande tändning, ev en återmagnetisering, men det tror jag inte, krävs inte så stark magnetism för att det skall fungera, fungerar dock även med mycket magnetism då jag provat använda neo magneter på en magnetapparat men ger inte bättre gnista än med orginal hästsko, så är din hästsko helt död så kan vilka polariserade magneter som helst användas, det måste inte vara en hästsko, går lika bra med två mindre magneter bara dom placeras rätt väg.