Portmatcha insug.
Portmatcha insug.
Finns det någon mening med att köra med ett insug som har mindre "utgång" i kanalerna mot isugsporten om toppens kanaler är i största laget för motorn i övrigt? Insuget är ett victor jr / 454 r och topparna brodix bb2xtra så det är en rätt rejäl storleksskilnad. Jag fick tips om att låta insugets kanaler vara lite mindre för att få upp gashastighten. spelar det någon större roll eftersom toppen ju ändå är sist? Det måste ju begränsa maxflödet om man låter dem vara små?
Re: Portmatcha insug.
tja vad är du ute efter? De flesta verkar bara stirra sig blind på maxflöden och sådant när det ändå kanske bara handlar om en gatmotor. Det enklaste torde vara att testa och se hur det går?
Re: Portmatcha insug.
Kör upp dom till samma som topparna har vid flänsen sen gör du en fin övergång in i insuget. Att ha Insuget mindre skapar en jädrans turbulens vid övergången och sedan har du låg rpm bekymmer "Mer än det behöver vara" förstår du har en Hyffsad kam och det gör ju sitt med låg rpm så städa till insugen det ger en mycket lättare motor att tuna samt + 10-15hp. Och Brodix BB2 X toppar känner jag mycket vält till har sådant nytt sett som skall göras i ordning nu på bänken har gjort några sådana par genom åren funkar mycket fint.
Allt är inte som man tror
Peter Forlund /PFracing
Peter Forlund /PFracing
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Portmatcha insug.
jag tror man ska låta insuget va om topparna är alldeles för stora för användnings området som det ofta blir på cheva bb.
bäst är att pipe max och räkna lite vetenskapligt på det hela. hur stora är topparna i aria och hur mycket ska du varva och kam, önskad effekt mm.....
har du pipe max input datat så kan du nog få hjälp att räkna här.
mvh jens
bäst är att pipe max och räkna lite vetenskapligt på det hela. hur stora är topparna i aria och hur mycket ska du varva och kam, önskad effekt mm.....
har du pipe max input datat så kan du nog få hjälp att räkna här.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Portmatcha insug.
Har städa insug många gånger på "stökiga" motorer som har haft problem med gången. Och motorn blir mycket mer harmonisk och mer justervänlig varje gång oavsett vad "pipe max " tycker. Sist på på en 402 big block med stor toppar +9hp med mycket finare register detta är bara ett exempel av många. Att låta nått misstämma för att försöka vinna nått som i detta fall är ju fel väg att gå. Montera helre en 4 håls spacer eller mindre förgasare
Allt är inte som man tror
Peter Forlund /PFracing
Peter Forlund /PFracing
Re: Portmatcha insug.
Mycket intressant information här i tråden. Måtten på insug mot toppar är iallafall.
toppar: 45x63
insug: 39x60,5
toppar: 45x63
insug: 39x60,5
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1050
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Portmatcha insug.
Det var ju nån motorbromsning i nån amerikansk tidning där de fick mer effekt med "totalt fel" insug på en CBB, typ blandat olika porttyper.
Nu kan jag inte mycket om CBB men visst finns det nåt som heter rektangulär port och oval port? Tror det var det de missmatchade och det funkade bra den bromsningen.... Så vad kan man dra för slutsatser?
Nu kan jag inte mycket om CBB men visst finns det nåt som heter rektangulär port och oval port? Tror det var det de missmatchade och det funkade bra den bromsningen.... Så vad kan man dra för slutsatser?
Re: Portmatcha insug.
De var inte toppeffekt jag lägger i främsta själet till att ha ordning på grejerna utan användar vänligheten.ja de finns oval och rektangulär port och det du tänker på när de gäller dyno test var just de att dom hade ovalports insug mot rektagulär ports toppar. Att pricka in en positiv effekt ökning som dom gjorde är att gemföra med att få upp gashastigheten med en tex 4håls 1"spacer.
Allt är inte som man tror
Peter Forlund /PFracing
Peter Forlund /PFracing
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Portmatcha insug.
Var det inte tvärt om? Små toppar och stort insug?
En del båtmotorer säljs så och funkar bra men tvärt om från liten till stor tror jag inte funkar så bra.
Portmatchning till packning tror jag bara på om packningen inte är för stor.
Annars får man en kanal som ser ut som en anakonda som precis svalt en hjort.
Erland
En del båtmotorer säljs så och funkar bra men tvärt om från liten till stor tror jag inte funkar så bra.
Portmatchning till packning tror jag bara på om packningen inte är för stor.
Annars får man en kanal som ser ut som en anakonda som precis svalt en hjort.
Erland
Re: Portmatcha insug.
oavsett storlek måste väl ändå en så jämn och mjuk kanal som möjligt vara att föredra, om inte annat får man iaf ner pumpförlusterna
jag var lat när jag portade och satte ihop motorn förra vintern och sket i portmatchning både mot insug och grenrör, får nog köpa en USB inspektionskamera och sticka ner i insuget så ser man hur det verkligen ser ut
jag var lat när jag portade och satte ihop motorn förra vintern och sket i portmatchning både mot insug och grenrör, får nog köpa en USB inspektionskamera och sticka ner i insuget så ser man hur det verkligen ser ut
/ Johannes Carlsson
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Portmatcha insug.
oftast väljer cheva bb killarna alldeles för stora toppar till sina 454-500 motorer och då går helt enkelt ett "lite för litet insug" mot toparna sett bättre men givetvis är det en sämre lösning än att välja rätt topp och insug bättre att ha hyffsat rätt hastighet nånstans än ingen stanns
att det blir en mindre övergång har jag alldrig upplevt som ett problem antigen i flödesbänken eller i bromsbänken på denna typ av "låg performens" motor (under 100hk/litern)
att det blir en mindre övergång har jag alldrig upplevt som ett problem antigen i flödesbänken eller i bromsbänken på denna typ av "låg performens" motor (under 100hk/litern)
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Portmatcha insug.
Eller så borrar du hål för injector bungs...jag upptäckte att då fick jag perfekt insyn i port matchningen...eh ja, innan svets...Jay-c skrev:...jag var lat när jag portade och satte ihop motorn förra vintern och sket i portmatchning både mot insug och grenrör, får nog köpa en USB inspektionskamera och sticka ner i insuget så ser man hur det verkligen ser ut
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: Portmatcha insug.
det där med jämnare gång beror nog på att det blir svårare för bränslet att bilda pölar
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*