Billet kolvar, Bra dåligt, en möjlighet?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Billet kolvar, Bra dåligt, en möjlighet?
det har inte med varvtalet att göra de håller i olje ringarna då kolv bulten är uppflyttad max.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Billet kolvar, Bra dåligt, en möjlighet?
Sett tocka där kolvar från extreme tuners i funktion idag.. verkade funka klockrent enligt ägaren.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Billet kolvar, Bra dåligt, en möjlighet?
Kolvskörten är förutom att den konas så kallat barrel faced.
Det innebär att den inte är rak från oljeringen och ner till skörtens botten utan svagt rundad.
En kolvs form är mer komplicerad än man tror men jag vet folk som svarvat ner kolvar i storlek och kört med dom.
Jag hade inte gett mig på att göra kolvar själv utan att mäta noga på en liknande befintlig kolv.
Köpa färdiga är nog betydligt billigare men om man har rätt verktyg och möjligheten så kan det ju vara kul att prova själv.
Erland
Det innebär att den inte är rak från oljeringen och ner till skörtens botten utan svagt rundad.
En kolvs form är mer komplicerad än man tror men jag vet folk som svarvat ner kolvar i storlek och kört med dom.
Jag hade inte gett mig på att göra kolvar själv utan att mäta noga på en liknande befintlig kolv.
Köpa färdiga är nog betydligt billigare men om man har rätt verktyg och möjligheten så kan det ju vara kul att prova själv.
Erland
Re: Billet kolvar, Bra dåligt, en möjlighet?
Finns en kille på OSC som har en sjuk kamera på sitt jobb!
Han kan 3dfota en kolv så får ni allt på tusendelen i 3d =)
Kommer dock inte på vad han heter!
MVH
Han kan 3dfota en kolv så får ni allt på tusendelen i 3d =)
Kommer dock inte på vad han heter!
MVH
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Billet kolvar, Bra dåligt, en möjlighet?
Han heter väl The? Han finns här med under samma nick.
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
- Peter schmidt
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 208
- Blev medlem: sön dec 30, 2007 12:05 pm
- Ort: Åsbro
Re: Billet kolvar, Bra dåligt, en möjlighet?
Film hur man tillverkar smidda kolvar http://www.youtube.com/watch?v=SwBRi2Pjluk
Re: Billet kolvar, Bra dåligt, en möjlighet?
Ja det var ju inte så farligt.
Man kan ju börja med en vettig maskinpark och en lokal att ha dem i så har man passerat de första 50 mille i investeringar
Man kan ju börja med en vettig maskinpark och en lokal att ha dem i så har man passerat de första 50 mille i investeringar

//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 17
- Blev medlem: tis dec 06, 2011 3:51 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Billet kolvar, Bra dåligt, en möjlighet?
Jag fick för mig att man svarvade kolvarna ovala på direkten, jag har installerat ett par sådana maskiner men för en annan produkt och då har maskinen 2st x-axlar var av den ena kan röra sig så snabbt att den följer konturen (i mitt fall var den en grov gänga för bergborrar), varvtalet blir såklart begränsat till maxhastigheten på x-axeln.
Om man pressar kolven från rund till oval form så känns det mera som om den vill återgå till sin ursprungliga form lättare än om den är svarvad på det viset från början?
Om man pressar kolven från rund till oval form så känns det mera som om den vill återgå till sin ursprungliga form lättare än om den är svarvad på det viset från början?