Hillborn fuel injection system

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Re: Hillborn fuel injection system

Inlägg av Jens Gustavsson »

tror det va David vizard provade weber, delorto och su på samma insug på en BMC 1300cc och SU gav mest sen webern sämst delorto som är kännt att fin fördela bränslet bäst. allt va så likt som möjligt i övrigt.

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

men dellorton kanske gick ett steg för långt,, det blev så fint att det började förångas.

en hårfin linje.

dra en paralell,, förgasare blandar in soppan ganska långt från ventilen, varav det finns större risker det förångas.
En formel 1 motor som har typ 15cm lång kanal totalt(om ens det) måste finfördela det så bra det går.

nånstans mittemellan är kügelfisher.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
J.Lundin
Forumsberoende

Inlägg av J.Lundin »

Öppningstrycket på ett Kugelfisher sprut bestäms av vilka spridare man kör med, original öppnar spridarna på 30-35Bar, själv har jag kört med Porsche Carrera spridare med 18Bars öppningstryck.
Man ska i sammanhanget också har klart för sig att spridarens öppningstryck är en sak, vad maxtrycket sedan blir i ett kolvstyrt sprut är en helt annan sak, det är förmodligen mycket högre.

K-Jet spridarnas öppningstryck ligger mellan 3,5-4,2Bar beroende på bilmodell.

Förgasare och dess bränslefördelning styrs till stor del av hur varmt och långt insugsröret är. Har man långa eller kalla rör så är risken stor att bränslet faller ut på rörets väggar innan soppan når cylindern.

Fördelen med Kugelfisher som är ett riktigt sekventiellt sprut är att man kan ställa tidpunkten för spridarens öppning och på så sätt snålställa motorn på tomgång. Detta gör man genom att spruta in soppan då avgasventilen stängt och då motorns kolvhastighet är som störst. Är det något en turbomotor inte gillar så är det att gå fett i lågregistret, en sådan motor hämtar sig inte lika snabbt då man kliver på gaspedalen. Turbon drivs ju av massflödet på avgaserna och då gäller det att hela tiden ha bra förbränning i motorn och det har man inte om den går för fett. Att köra med FA blandningar under 12:1 är ren katastrof, man tappar rejält med effektivitet.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

den 'fördelen' har även moderna DIY sprut idag.
man kan ställa exakt var på varvet man vill spruta in soppan på varje enskild cylinder till och med, alltså oberoende av varandra.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Kugelfisher och turbo är väl en jättekul kombination att "mappa"?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
J.Lundin
Forumsberoende

Inlägg av J.Lundin »

kul vet jag inte, snarare intressant eftersom det ställer stora krav på att man vet vad man håller på med. Enkelt beskrivet så ritar man in den turbinkurva i den kompressorkarta man tänkt sig använda. Med kännedom om var laddtryck och motorvarvtalen sedan hamnar i kompressormappen så kan man räkna ut hur mycket bränsle motorn behöver på respektive punkt. Sedan är det "bara" att anpassa sprutets slag i förhållande till den mängd soppa man är ute efter..... :lol:

Dom flesta som har sysslat med detta sprut brukar bara justera slaget så att soppa mängden blir rätt på tomgång och fullgas, däremellan kör man sällan några längre stunder då man tävlar, det är i alla fall den åsikt dessa herrar har. Konan som styr slaget i sprutet har i original utförande 3D utförande. Då man tävlade med spruten förr i tiden så tog Bosch fram en speciell kona som man kunde låsa i tio olika positioner dvs. man övergick till 2D utförande på konan. Varje position hade en helt egen utformning på koniciteten. På de sprut som satt original på BMW2002 turbo så styrde man konan i 3D läget genom en laddtrycksstyrd tryckklocka som påverkade en kuggstång som i sin tur vred konan via ett kugghjul. Så dessa turbosprut som har laddtryck styrning bör man utnyttja 3D möjligheten på.

På den ollonblå satte jag en äldre modell av Kugelfisher, den gick att laddtrycksstyra via den choke som sprutet hade och det fungerade alldeles utmärkt.
David Herbertsson
Forumsberoende

Inlägg av David Herbertsson »

Intressant diskussion :thumbright:
Hur är det med tillgången på delar till Kugelfischer? Används det i någon större utsträckning idag?

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
loop
Forumsberoende

Inlägg av loop »

David
Det finns ett Lucas du kan få låna
J.Lundin
Forumsberoende

Inlägg av J.Lundin »

Tillgången på delar är nog inte så stor numer, men det går att få tag i det man vill ha om man letar runt lite på nätet. Bror Jaktlund som tog över lagret från Bosch för drygt 30 år sedan har väl inte så mycket kvar i sina gömmor. Sist jag var där så hade packningarna tagit slut. De flesta bitar man behöver går att nytillverka, exempelvis kolvar, lyftare och fjädrar till bränslehuvudet, kamaxeln i raceutförande har man vad jag vet slutat att tillverka i Tyskland, det finns dock en kammaster här i Sverige som togs fram på den kam jag har. Så även denna går att få tillverkad. Bränslehuvudet i F1 utförande med 9mms kolvar tillhör också de bitar som är svåra att få tag i numer. Där kan man dock gnista upp ett original huvud och tillverka nya kolvar som passar, så har jag själv gjort.

Turbosprutet som satt original på BMW 2002 turbo är näst intill omöjliga att hitta idag det ska i så fall vara från någon som plockat av det från eller skrotat en sådan bil. För 30 år sedan fanns det pirattillverkade tryckklockor att köpa för en billig peng, sådana har jag dock inte sett på åratal.

Dom som kör med spruten är dom som tävlar med historiska standard och racebilar, så spruten används fortfarande. Detta sprut användes ju i F1 sammanhang innan det blev restriktioner på bränslemängd i bilarna. Det var ju McLaren/TAG med Porsche motorn, BMW och Renault som körde med dessa sprut. I F2 har dom suttit på främst BMW motorer, Hart samt en och annan Toyota. Opel har också använt dessa sprut på en del tävlingsmotorer.
p.hedman
Forumsberoende

Inlägg av p.hedman »

Turbo Kjelle provade med en diesel pump med hyfsad framgång på Dustern, vet ej hur det gick för honom sedan med den iden ?
/ Peter
p.hedman
Forumsberoende

Inlägg av p.hedman »

Det borde väl vara helt yppeligt att kunna skjuta in bränsle direkt in i cylindern och få den fina dimman som en GDI motor .
Det enda jag skulle tänka mig skulle vara problem med är utrymmes skäl i toppen !
Skulle man sen kombinera det med dagens GDI/TDI teknik med elektriska spridare !!!?
Har funderat en del runt Kjelles ide men har inte gått till grund med för och nackdelar än.
Dom europeiska mekaniska spruten är exakta jämte hilborn som är mer en hink som man kastar in soppa med och med ett justerbart hål i botten så mer eller mindre soppa hinner rinna ur innan man hinner kasta in soppan :)
/ Peter
p.hedman
Forumsberoende

Inlägg av p.hedman »

Pär Eriksson med kolfiber C70n åkte ett tag med Kugelfisher med bra resultat ,inte i c70n men i sin gamla "metall" volvon 142an tor jag att det va. :)
/ Peter
J.Lundin
Forumsberoende

Inlägg av J.Lundin »

Den pumpen han använde har jag för mig var helt standard om det nu är samma person vi snackar om. Hade i så fall ett snack med honom på Tullinge där jag erbjöd mig att fixa fram större bitar åt honom om han var intresserad. Han hörde aldrig av sig.... :wink:

Man kan indela insprutningssystemen i två kategorier, de som via egen tryckhöjning ökar bränsletrycket efter matarpumpen och de som mer är en typ av fördelare där matarpumpens tryck är det som går ut till spridarna. I det första fallet har vi Kugelfisher samt Bosch radpumpar och dess licens kopior exempelvis SPICA.
I det andra fallet, har vi K-Jet, Pierburg, Lucas, Tecalemit, Hilborn, Bendix, Rochester, Crower, Enderle, Kinsler osv.
Jarmo Y
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Jarmo Y »

J.Lundin skrev:Tillgången på delar är nog inte så stor numer, men det går att få tag i det man vill ha om man letar runt lite på nätet. Bror Jaktlund som tog över lagret från Bosch för drygt 30 år sedan har väl inte så mycket kvar i sina gömmor.
Jag har en Bmw 2002 pump, fjäder som styr konan har gåt av, går det att hitta den?

Har också en renault/peugeot pumpen med vacuumdos men har aldrig öppnat/ använt den, den pumpen har kört på en VW typ4 motor, har insug, trottel och allt till den, den skulle vara bra på en folkrace motorn.

Att ha en mekanisk sprut är bara för nostalgin eller historic syfte tycker jag, en modern sprut är att ha men visst är det fränt att ha en gammal mekanisk unden huven..
Jarmo Y
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Jarmo Y »

Slutet på åttiotalet jag såg när en "metal" volvo 142 körde 10 sekunders tider på strippen, är det samma bil?

Kjells Opel A ascona turbo såg många gånger i Stocholm på åttiotalet, det var därför jag började leta Kugelfischer bitar..blev mycket imponerad av den bilen.
Skriv svar