Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc 235+hk/269nm)

Inlägg av Jens Gustavsson »

man ser att vridet är sämmre tills lamdan går upp mot 0.80 då blir det fint vrid.

0.72 på lågre varv så den visar nog ganska rätt.

vi inriktar oss på förgasarna, grenröret vet vi brukar fungera bra och vi har inte tid att svetsa och greja.

bromsningen är igentligen klar men kommer vi på nått enkelt så kan vi prova det.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Hej håller på att byta till den mindre olje pumpen nu med lägre tryck.

rätt kul att den gav fler hk än cfm (235cfm i toppen vid 14mm och 235 korrigerade hk) :thumbright: skulle man flöda med förgasare så hadde det nog blivit ca 225cfm vid det lyftet?

mvh jens
PFR
För mycket laddtryck

Inlägg av PFR »

Min 530topp som vi plocka ur 235hp och 318nm den var på ca2640cc ca 120nm per liter Den toppen flöda ca 225 max (46mm insugs ventil ) .
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

BMEP=0.1257*Vridmoment/Slagvolym

Där enheterna är som följer
BMEP - Bar
Vridmoment - Nm
Slagvolym - Liter
0.1257x318/2.640= 15.14 bar det är ju nästan för bra för att va sant! metanol och 15:1 i kompa och 42 mm tryckare, +17mm lyft mm? vill du berätta mer om den motorn eller?

tror det bästa vi fått i en volvo 8v motor är kring 13.8bar? men det är på bensin och förgasare

läsmer om medeltryck http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=52757

MVH jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Ska bli kul att se hur mycket extra den stora pumpen tog.
Kör du med oljesprut under kolvarna?

Erland
PFR
För mycket laddtryck

Inlägg av PFR »

Motorns recept var låg rpm effekt för driftig . Bra Extrakor Rör ( Custom beställt från Martelius) bra Insug och trattar anpassad tändning. Mycket tid lagt ner i topp (inge plast) och en Köhler kam. Körs i drifting med en mycket nöjd ägare :thumbright: max effekt har jag för mig vid 6000-6300 sitter inte vid Dyno datan ska kolla upp det bättre sen men den var väldigt bred å fin men droppar 250rpm efter max hp endel för kammens inställning och Ex-röret gjorde det körde tester med med andra rör för att verifiera det då tappa vi givetvis Nm etc etc .Kördes på V-power soppa :D 42 tryckare och 17mm i lyft var väll ändå att ta i :thumbright:

"läsmer om medeltryck viewtopic.php?t=52757"
Finner tyvärr inget intresse i att trågla igenom en tråd om det BMEP så länge vi har resultat som kan möjliggöras genom våra rådande naturlagar :thumbright: samt anläggningens kalibrering görs med största tänkbara precision och att alla tänkbara yttre omständigheter är som det ska sen om dom blir godkänd i varje verkstad anser jag inte vara intressant att diskutera pga tanken om ha ett fortsatt trevligt forum där man kan dela resultat och erfarenheter :thumbright: Min projekt/utvecklings 2150 rc motor har liknande Bemp och sedan finns det otaliga motorer som är långt ifrån som passera genom denna Dyno cell. För att nå ett bra resultat krävs mycket arbete och kunskap där är ju en omfattande R&D högst avgörande samt en släng av teori men om vi ska hålla oss till att jobba utifrån det vad tex program och uträkningar talar om vad som är möjligt blir vi automatiskt styrd in på den stig någon annan har skapa och det upp till var å en att följa den eller börja göra sig en egen väg . :thumbright:
Senast redigerad av PFR den mån dec 16, 2013 7:15 am, redigerad totalt 2 gång.
Peter Forlund /PFracing
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Inlägg av super7 »

Har sett några Martelius rör hos Gunnar riktigt fina :thumbright:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
PFR
För mycket laddtryck

Inlägg av PFR »

Ja Martellius rören håller hög klass har några olika av dom nu senaste anlände en ny modell som kallas "kitcar style" de blir mycket intressant Dyno köra. Har flera olika från bla Timo/köhler/Simons/Klracing kul testa när motorerna är uppspända får fram bra fakta och helst med Autoload för då repeterar den vanligt vis varje repa innom 1% tycker det är viktigt när man sorterar kör alltid 3 repor varje pryl och setup :thumbright: Sen kan man köra "step" mode för att få ännu exaktare och punkt lasta registret för tex avläsa lambda värdet. Har testa köra manuelt vs Autoload men då tycker jag det är svårt få nått vettigt värde på mindre motorer som en Volvo Röd blockare i sug utförande men det funkar bra på en stor V8 :thumbright:
Peter Forlund /PFracing
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det Marteliusröret du pratar om är det ett 4-2-1 som är ihopkopplat 1-2 och 3-4 istället för 1-4 och 2-3?
Jag har ett Stahl 4-1 extraktor till B20 med 42mm yd som jag tänkte såga av och steppa upp i diameter.
Det är buggt med en kollektor i tändföljd så jag tänkte ha normal primärrörslängd för 4-1 på det och
testa både med 4-1 merge kollektor och en 4-2-1 kollektor av MC typ.
Lång primär och kortare sekundär med 1-2 och 3-4 vidarekoppling.
Timos 4-2-1 rör är veckade i innerradien och brukar krympa och bocka sig när man kör.
KG:s har fina böjar och ungefär samma mått som Timos men brukar vara för långa. (precis som Timos)

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

weber 50dco 46mm halsring, 195B, 155luft, 60F8, 70botten, 45 acc.

tändning 36 grader.

rpm/ HP/NM/lamda

4.0/ 112 198 0.84

4.5/ 161 253 0.79

5.0/ 183 260 0.76

5.5/ 209 269 0.81 pik nm

6.0/ 222 263 0.85

6.8 235 245 0.86 pik hp

jag kan sen erkänna jag klantade till mig lite i oljepumps bytet :) oljepumpen från B230 turbo test motorn som gav 673hk visade sig läcka i rörets o ring mot blocket därför så blev trycket i den bara 3bar, när jag satt den på lars motor så vart det samma tryck som tidigare på den ca 5-6bar så det blir nog ingen större skillnad. det va ca 3.2 liter i lars motorn sist vi körde den också. jag har inte mätt drev brädden. lars pump va en -84 gjutning min pump va en B230 ca -91.

mvh jens
Pacman
Forumsberoende

Inlägg av Pacman »

PFR skrev:Motorns recept var låg rpm effekt för driftig . Bra Extrakor Rör ( Custom beställt från Martelius) bra Insug och trattar anpassad tändning. Mycket tid lagt ner i topp (inge plast) och en Köhler kam. Körs i drifting med en mycket nöjd ägare :thumbright: max effekt har jag för mig vid 6000-6300 sitter inte vid Dyno datan ska kolla upp det bättre sen men den var väldigt bred å fin men droppar 250rpm efter max hp endel för kammens inställning och Ex-röret gjorde det körde tester med med andra rör för att verifiera det då tappa vi givetvis Nm etc etc .Kördes på V-power soppa :D
Intressant!
Vad sitter motorn i för bil?
Jag är rätt så insyltad i svensk Drifting och jag har inte sett en enda rödblock sugis på de stora tävlingarna iår!
Faktum är att det gick bara en enda rödblock i SM-serien och det var en 2,3-turbo 8v som satt i en WRC-Fiesta.
Jag lägger absolut ingen bedömning i någon specifik motor nu utan talar bara generellt med flera års erfarenhet, och det räcker då inte med 318Nm för att köra drifting på nationell nivå. :?
Kanske på klubb- eller distriktsnivå men sen krävs det rätt mkt mer mos när man börjar köra på de stora banorna.

En lagom stor turbo på den motorn du byggt låter som en riktigt potent uppgradering. :thumbright:
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Programmet ligger rätt nära 318 nm. 6000 varv, 11:1 i komp 2640cc.
Vid vilket varv hade du max vrid och max effekt?

Peak HorsePower 218.8 223.3 226.2 229.1
Peak Torque Ntn-Meter 286.3 293.9 297.6 301.4

Erland
PFR
För mycket laddtryck

Inlägg av PFR »

Hej :) jag hitta denna graft från min Fb sida (där finns mycket om röd block) där är vi på ca 310nm i vrid (kurvan är i Ftp/hp) håller på med Dyno körningar nu (598ci i sug utförande) när de är klart kan jag rota igenom biblioteket (några tusen pulls lagrade) om dom slutgiltiga siffrorna. Det vart 235 Hp vet jag till sist och har för mig 318Nm kan vara 316Nm. Den var rätt rak i effekt kurvan ser ut att vara samma hp från 6000-6200rpm.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater

Hej Pacman :)
Nä du denna moppe motor har inget att göra på SM serien utan det är en kille som kört vad jag förstod ett par år kommer inte ihåg vad han heter . Den sitter i en Kombi Volvo Vit har jag för mig och han ville ha en lätt körd starkt snurra för en rimlig $$$ men var tveksam till Valet av topp stomme men ringde sen å sa att den får sitta där helt klart var väldigt glad över trycket den leverera. :thumbright: Finns film på Youtube om den ska kika om jag hittar och helt klart hade turbo varit kul men då förstör vi ju koncept den byggdes för.
Peter Forlund /PFracing
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Såg du inte frågorna om grenröret ovan?
Hur fan får du 235 hästar med bara 12,5mm i lyft på 46 ventil?
Visst gör motorstorleken en hel del men jag tycker att det skulle behövas åtminstone 14mm i lyft?

Erland
PFR
För mycket laddtryck

Inlägg av PFR »

Ex röret som kom nu har långa primär rör som går ihop till korta sec rören som är korta ca 20-25cm i följden 2-3 i ena och 1-4 i andra sedan går sec rören ihop till Kollektorn väldigt snyggt draget. Ska snart få bekänna färgen i Dynon.

kammen hade olika slipningar på in och ut och det var om jag inte miss minner mig 12.5 i lyft på ena 12.8 på andra kommer inte ihåg vilket vi testa 3 olika kammar innan vi besluta köra med den. Förstår inte din fråga om hur det kan gå? För det är väll inte unikt på nått sätt. Backa bandet 15-18 år vad hade vi för lyft då på kammar och nog fick man ut över 89hp per liter utan problem. Att det sitter en 46mm ventil behöver inte per automatik betyda det litet. Har stött på många jobb (från olika motorfolk) som har 48mm ventil men dom utnyttjar inte det i närheten när man mäter upp grytan. Sedan finns en relation mellan toppens planing kontra Lyftet på kammen har Dyno kört det och funnit mycket intressant :) Med andra ord en lite planad topp = ventilen är mer skymd samt hur fb rummet är utformat spelar direkt en roll i den relationen. Det tycker jag många har missa helt med argumenten om lyft hit å dit. Men som sagt andra följer stigen endel gör en egen :thumbright:
Peter Forlund /PFracing
Skriv svar