PFR skrev:
De ju utmaningen och det du nämner som är kul helt klart

Det finns förhållanden i allt man måste ta hänsyn till det du nämner är ju base fakta men vi måste våga utmana dom åxå för komma framåt

. Det många inte tänker på vad det gäller insugskanalen och dess egenskap är bla att den fungerar även som en typ av reservoar kan vi väll kalla och ur mycket den gör det. Där finns en tydlig egenskap som är rätt stor och en motor med liten kanal är mycket känsligare på vass kam dels pga back pulsen påverkar blandningen mycket mer

"bla kinetiska energin" Men där kan få hjälp med en Kam/ grenrör så fyllnaden blir lättare sen kan vi igen gå på med en vassare kam etc etc sen göra en förändring igen å vinna tillbaka lite mer sen gå framåt att bla ha en annan acceleration (olika mot varandra) på in och avgas nocken påverkar där .
Alla program och uträkningar är ju inte sänt från ovan således varför har man inte rätt att ifrågasätta detta

Jag räknar sällan nästa enbart i samband med en framtagning av en Ny kam profil men däremot tar jag reda på allt med fakta och vad man ska ha med i tanken för att beräkningar är ett sätt att sätta ramar runt det man gör (jag påstår inte att jag inte kan räkna eller inte har program men lessna när man hela tiden är på samma stig har det mesta inom program).
Helt klart hade en motor med över 1liter per cyl haft stora problem att andas 15mm

den kammen som sitter i 598a har jag komponerar ihop och Lunati har slipa den 0,825-0,842i lyft på 1.7 vippa. Men en motor på 50% av den volymen är annat . Runt 15mm + -1mm på en volvo räcker bra långt. Sen ett annat problem med mycket lyft är att få en vettig acceleration på ett område där gasen börjar röra sig. I program värden så är mycket acceleration nästa alltid ett led ord men i fakta värden nått annat återigen en brytpunkt. De väldigt viktig att han en Aera under max lyftet åxå inte bara en "spets" där har jag upptäckt att de oftast inte gör nå skillnad utan påfrestar allt mycket mer. (mäter upp allt vid varje demontering)
Skulle jag ha hållit mig till enbart räkna och program hade min 2-t sida aldrig klivit till den nivån jag ville. Det som görs där idag i min verksta tex på en prostock motor får alla uträkningar att slå bakut dom motorerna har 13 SM guld bakom sig på snö å Asphalt..Men som sakt man måste förstå vad man håller på med

och där ligger det mycket $$$ å tid bakom roligt tänka till baka om tider när man satt å karva sina första lock de över 22 år sedan intressant resa har det varit .
För mig handlar detta om en självstudie och inte ett intresse att göra affär av det för det behöver jag inte

och det kul att utbyta erfarenheter.
Tycker de varit intressant följa saker på Speedtalk och här och hoppas vi kan ha ett fortsatt informativ forum.